Meniu

Știri

”A fost odată în România”, o poveste cu oameni simpli la țărmul Bunei Speranțe

11 Ianuarie 2019
Teatrul Național din Chișinău revine la TNB cu două premiere 26 Ianuarie 2019
Două din cele mai recente premiere ale Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău se joacă şi în acest an pe scena TNB, în cadrul turneului Teatru românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău. În zilele de 26 şi 27 ianuarie 2019, de la ora 19.00, la Sala Studio, cu câte o singură reprezentaţie fiecare, vor fi prezentate: Carnavalul - spectacol pe texte de Caragiale şi Livada de vișini, de Cehov. În viziunea regizorului Alexa Visarion, care semnează şi adaptarea, Carnavalul pe care Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău îl prezintă la București, este ”carnavalul nostru” cel de toate zilele, care ”își trimite măștile, cu energia disperării, în intersecția ultimilor trei secole (XIX, XX, XXI); răspântie neliniștitoare unde totul se maculează, se degradează frenetic, cade în deriziune …Trădăm plângând, râdem trădând…” - după cum afirmă autorul spectacolului. În distribuţie, actori cunoscuţi publicului nostru: Anatol Durbală, Ion Mocanu, Petru Hadârcă, Ghenadie Gâlcă, Iurie Focșa, Ana Tkacenko, Valentin Zorilă, Mihai Zubcu, Dan Melnic, Olesea Sveclă / Cornelia Maros - Suveică, Angela Ciobanu, Nicolae Ghereg, Doriana Zubcu - Mărginean, Draga - Dumitrița Drumi, Ecaterina Mardari. Această distribuție de șoc a Carnavalului de la Teatrul Național „Mihai Eminescu” trebuie să ne cuprindă pe toți cu dăruire, măiestrie și virtuozitate într-un fascinant delir… fără oprire… fără poticnire… fără împotrivire… fără scăpare… fără sfârșit…   Desăvârșit! – așa sună crezul regizorului Alexa Visarion. Sau, altfel spus, chiar cu vorbele lui Caragiale, “actorii când ies pe scenă trebuie să fie niște posedați, să aibă pe dracu-n ei, prin ochi, prin sprâncene, prin gură, prin vârful degetelor, prin toți porii, să scoată pe dracul acela și să-l arunce asupra publicului”. Livada de vișini de A.P. Cehov este premiera acestei luni (mai exact, 19 ianuarie!) a Teatrului Național din Chişinău și porneşte de la celebra piesă pe care Cehov o considera comedie, Stanislavski - tragedie, iar pe afișul de la premieră, în 1904, scria dramă. În viziunea regizorului Alexandru Cozub devine tragicomedie, spectacol savuros despre setea de iubire împărtășită, despre nevoia de sens și împlinire. Scenografia spectacolului este realizată de Iurie Matei (decorurile) şi Tatiana Popescu (costumele). Trei generații de personaje - egocentrice, naive, risipitoare și flecare, îi adună doar Livada, mai mult cea din aduceri aminte decât cea înflorind sub ferestre. Livada de vișini de la Chișinău provoacă. Vorbind de imperativul schimbării, de indiferență și resemnare: struna ruptă poate fi înlocuită. Altminteri, dacă asemenea bătrânului Firs "nu mai înţelegi nimic… totul s-a destrămat", rămâi zăvorât în casa pustie. Tăvălugul tranziției trece peste tot și toate. Casa părintească nu se vinde e un slogan ce dă bine în cântec, nu și în realitate.  Rostul livezilor e să rămână, imaculate, în memorie. În distribuţie: Margareta Pântea, Ecaterina Mardari, Doina Severin, Nicolae Suveică,  Victor Nofit, Alexandru Pleşca, Petru Oistric, Mihaela Damian-Oistric, Ghenadie Gâlcă, Ana Tkacenko, Nicolae Darie, Iurie Focşa. Durata fiecărui spectacol depăşeşte 2 ore, astfel încât ambele reprezentaţii vor beneficia de câte o pauză. Biletele s-au pus în vânzare la Casa de bilete TNB şi online, pe www.mystage.ro.
Citește mai mult >
Cu Pădurea spânzuraţilor, Radu Afrim scoate istoria din muzeu! 15 Decembrie 2018
Un text puternic și modern, revelat altfel de un regizor care nu se teme de provocări: Pădurea spânzuraților, după romanul lui Liviu Rebreanu, în viziunea lui Radu Afrim, este gata de prima întâlnire cu publicul, sâmbătă 15 decembrie 2018, pe scena mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. Spectacolul lui Radu Afrim după Padurea spânzuraților a lui Liviu Rebreanu descoperă uriașa poezie a unui text puternic și modern și își propune să se adreseze în primul rând tinerilor de azi. Reinterpretând în stil propriu o operă majoră a literaturii române, regizorul o transpune în universul său imaginativ, atât de specific, îi descoperă sensuri noi, pornind de la premiza că romanul lui Rebreanu nu este un roman de război, ci unul psihologic. „Nu vreau să pun în scenă cartea lui Rebreanu, vreau să chestionez puțin ce s-a întâmplat cu noi în suta asta de ani și unde suntem… S-ar putea să fie ambițios, riscant, kitschos, greșit, dar aș vrea să pun față în față soldații aceia care au luptat pentru ceva atunci, deși mulți nu știau pentru ce luptă, cu niște tineri din zilele noastre, cu niște dialoguri și întrebări … Ce ați făcut în 100 de ani, cine eram noi la vârsta voastră, ce am făcut… Mi se pare că prea vorbim despre istoria noastră recentă ca despre ceva de muzeu. Eu vreau să scot aceşti sodaţi din muzeu, şi această carte, şi să văd dacă există un dialog între oamenii de azi şi cei care au trăit atunci. Este de fapt o comandă de Centenar, Caramitru mi-a sugerat să fac Pădurea spânzuraților, și Caramitru are mână bună, el mi-a sugerat să fac și Năpasta… Este singura dată când un director de teatru îmi spune ce să fac și pe mine mă ajută… Departe însă de mine festivismul ăsta din jurul Centenarului…” a explicat într-o recentă întâlnire cu presa, regizorul Radu Afrim. Departe şi de orice formă de naționalism, spectacolul său provoacă la o reflecție lucidă asupra stării nației, la o confruntare clară cu trecutul nostru istoric, un dialog între vocea prezentului și vocea istoriei. O voce surdă, șoptită sau răspicată, insinuantă sau răscolitoare, prin care evenimentele unei lumi sfârtecate de masacre rostesc adevăratul lor nume în fața timpului, o voce care are timbrul specific și intonația regizorului Radu Afrim. Utilizând întreaga suprafață a uriașei scene a Sălii Mari, scenograful Cosmin Florea și echipa sa creează un spațiu de joc de o rară spectaculozitate, în acord cu viziunea regizorală. Dau viaţă lumii romanului, dar şi universului afrimian actorii: Alexandru Potocean (în rolul lui Apostol Bologa), Marius Manole, Richard Bovnoczki, Ciprian Nicula, Raluca Aprodu, Istvan Teglas, Vitalie Bichir, Natalia Călin, Ada Galeș, Florin Călbăjos, Alexandra Sălceanu, Emilian Mârnea, Liviu Popa, Cristian Bota, Alexandru Chindriș, Octavian Voina, Andrei Atabay, Vlad Galer, Flavia Giurgiu, Cosmin Ilie, George Olar, Ciprian Valea, Tiberiu Enache, Silviu Mircescu, Bogdan Iacob, Vlad Ionuț Popescu, şi li se alătură Lenuța Purja, Teodora Purja, două interprete de valoare ale cântecului popular. Coregrafia este semnată de Andrea Gavriliu. Video mapping: Andrei Cozlac. Pădurea spânzuraţilor este o montare amplă, profundă, neliniştitoare, semnată de un artist special, al cărui talent a depăşit de multă vreme graniţele ţării, şi care se declară, fără urmă de emfază sau alte atribute legate de provenienţă, pur şi simplu român. Iar întrebarea tulburătoare sub care se desfășoară evenimentele dramatice evocate în spectacol este una care, sfidând festivismele, obligă la o reflecție mai profundă: Cum ne raportăm noi, cei de azi, la compatrioții noștri de acum 100 de ani !?? … Reflecție care se adresează unui public de toate vârstele. Premiera spectacolului va avea loc duminică, 16 decembrie 2018, ora 19.00, la Sala Mare. Următoarea reprezentaţie se joacă pe 19 decembrie, cu casa închisă.
Citește mai mult >
În premieră la TNB: 50 de secunde... cât o viață intrată la apă! 13 Decembrie 2018
Daniel Oltean, procuror DIICOT și teatrolog, a oferit UNITER-ului, pentru concursul Cea mai buna piesă românească a anului 2017, și, cu această ocazie, Teatrului Național din București, piesa românească capabilă să suscite un interes deosebit. Titlul ei este 50 de secunde, iar premiera are loc pe 13 și 14 decembrie 2018, la Atelier, în regia lui Eugen Gyemant. Cu o frazare simplă, nervoasă și percutantă, cu o privire ce scrutează dincolo de palpabil și de cotidian, 50 de secunde surprinde lupta de idei, zbuciumul de a-ți înțelege propriile accidente existențiale atunci când apar. Doi bărbați se analizează, în timpul desfăşurării unei anchete. Unul și-a ucis mama, vrea să recunoască asta și să se termine cât mai curând, celălalt vrea să afle adevărul, sau adevăratul făptaș, sau condițiile ce au condus la abominabila faptă. Cei doi bărbați se studiază și se investighează reciproc, deși numai unul are dreptul legal s-o facă. Rezultatul este imprevizibil!... Autorul-procuror este când cel care investighează, cu privire atentă, zbuciumul ființei din fața sa, când psihologul frământat de propriile întrebări, apoi dramaturgul ce le pune în frază. Răspunsul, neașteptat! Daniel Oltean, născut în 1974 la Târgu Mureș, este absolvent de drept și filosofie, de teatrologie și scriere dramatică. Un autor special. Cu un traseu profesional inedit. Din 1996 este procuror DIICOT în Târgu Mureș. A fost dramaturg de spectacol pentru „Piatra” de Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu și pentru „Offline”, regia Laurențiu Blaga (Teatrul Național Târgu Mureș, 2018), precum și consultant de spectacol („Punct triplu”, regia Bogdan Georgescu, Teatrul Național Târgu Mureș, 2014) și coautor al textului dramatic pentru spectacolul „Mutanții” (coordonat de Ștefan Peca, regia Ovidiu Caița, Teatrul Studio, Târgu Mureș, 2016). Dau viață complicatului joc ce se desfășoară preponderent în labirintul surprinzător al minții, actorii: Alexandru Voicu (fiul), Lucian Iftime (procurorul criminalist) și Diana Dumbravă (mama). Scenografia: Mara Nicola. Muzica originală: Alexei Țurcan. Regizorul Eugen Gyemant, aflat la prima sa montare la TNB, vă invită să vă descoperiți într-unul din aceste persoanaje; sau, pe rând, în toate trei… Pe scenele teatrelor din București și din țară, începând din 2008, Gyemant a montat cu succes o serie de texte importante ca Privește înapoi cu mânie de John Osborne (premiul Cel mai bun regizor, Comedia Ține la Tineri, 2008), Viţelul de aur de Ilf şi Petrov, Sala ArCuB, 2011, Bullets over Lipscani după Woody Allen, 2012 (premiul pentru Cel mai bun regizor la Maratonul Internațional al Teatrului Independent – Bucharest Fringe 2012), Julius Caesar de William Shakespeare, Godot Cafe-teatru, 2012, Omul pernă de Martin McDonagh, Teatrul Act, 2015 (Cel mai bun spectacol, la Festivalul de Teatru Undercloud 2016, premiat şi la Festivalul Internațional Martin McDonagh din Perm, Rusia, precum şi la Festivalul Internațional ArtOkraina de la Sankt Petersburg), multe alte spectacole, cele mai recente fiind Leonce și Lena de Georg Büchner, Unteatru și Zbor deasupra unui cuib de cuci de Ken Kessey, la Sfântu Gheorghe, 2018. Premiera spectacolului 50 de secunde va avea loc în zilele de 13 și 14 decembrie, la Sala Atelier, de la ora 20.00. Următoarea reprezentație este programată pentru data de miercuri, 19 decembrie 2018.
Citește mai mult >
Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat, în premieră la TNB! 08 Decembrie 2018
Unul din cei mai cunoscuţi regizori români de film, multi-premiatul Nae Caranfil, după trei decenii de la debutul său în cinematografie, se află, la acest final de an 2018 în pragul unui îndrăzneț demers teatral: chiar dacă la începutul carierei a montat câteva spectacole de teatru la Bucureşti şi Piatra Neamţ, regizorul se află acum la prima colaborare cu Teatrul Național, unde, invitat cu un proiect personal, semnează atât scenariul cât şi regia uneia dintre cele mai savuroase poveşti despre diplomaţie, politică, spionaj şi alcov, într-un melanj comic surprinzător. Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat, piesă în două acte de Nae Caranfil, este o poveste incredibilă, dar reală, având în centru una dintre cele mai enigmatice şi fascinante figuri ale secolului al XVIII-lea. Pe numele său adevărat Charles-Geneviève-Louis-Auguste-André-Thimothée d’Eon de Beaumont, spionul travestit Charles d’Eon / Lia de Beaumont, cunoscut în istorie drept Cavalerul d’Eon, a trăit jumătate din viaţă ca femeie. Mai exact, 33 de ani din viaţă i-a trăit travestit în femeie şi alţi 49 ca bărbat, derutând lumea, intrigând-o, seducând-o şi obţinând aproape întotdeauna avantaje personale cât se poate de substanţiale. Fiinţă ambivalentă, trădător uneori, alteori sălbatic, dar credincios regelui său Ludovic al XV-lea, el a intrat în legendă ca primul dintre agenţii secreţi ai istoriei Franţei. Un spectacol cu personaje şi fapte istorice reale, plin de haz, farmec, îndrăzneală, despre intrigi politice şi amoroase, desfăşurate la una dintre cele mai extravagante curţi imperiale ale lumii, cea a Rusiei, din timpul țarinei Elisabeta I-a.  La Sala Studio, în scenografia barocă a lui Dragoş Buhagiar, Nae Caranfil aduce în scenă  o  societate pendulând într-un joc permanent şi periculos între adevăr şi minciună. În distribuţia spectacolului: Vlad Logigan şi Claudiu Bleonţ – în rolurile principale, alături de Miruna Bilèi, Raluca Petra, Mihai Calotă, Eduard Cîrlan, Magda Catone, Tomi Cristin, Marius Rizea, Alexandru Georgescu, Dragoş Stemate, Eduard Adam, Cosmin Dominte, Axel Moustache, Dragoş Dumitru, Mihai Munteniţă, Daniel Badale. Artist rafinat, pe care nu o dată publicul şi criticii l-au putut admira în dublă calitate, de scenarist şi regizor, în timp ce juriile de specialitate i-au răsplătit talentul la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale, Nae Caranfil este autorul unor filme ca E pericoloso sporgersi, Asfalt Tango, Dolce far niente, Filantropica, Restul e tăcere, Closer to the Moon, 6,9 pe scara Richter, care i-au adus recunoaşterea internaţional încă de la debut, menţinută constant prin realizările ulterioare. Primele reprezentaţii sunt programate pentru 8 şi 9 decembrie. Următoarea reprezentaţie, ultima din 2018, este programată pentru 13 decembrie. Spectacolul se reia joi, 10 ianuarie 2019. Toate spectacolele încep la ora 19.00.
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
TNB I. L. Caragiale Logo