Meniu

Repertoriu curent

Medeea, mama mea

de Ivan Dobcev

Medeea, mama mea

de Ivan Dobcev

Muzica:
Assen Avramov
Regie:
Ivan Dobcev, Margarita Mladenova
Scenografie:
Ivan Dobcev
Costume:
Ivan Dobcev

Data premierei: 22.05.2016

Durata: 1 h 30 min / Pauză: Nu

Program
20 apr 2017 (Sala Pictura) 20:00
Bilete

40 lei; 20 lei

Polifonic la toate nivelurile – al poveștii, al limbajului, vizual, muzical –, provocatorul spectacol Medeea, mama mea, al regizorilor Ivan Dobcev și Margarita Mladenova, spune, pe ton de reportaj documentar, istoria dureroasă a trei femei ce ajung să-și abandoneze sau chiar să-și ucidă copiii. Și tot aici, pe un cu totul alt ton, de elevată dezbatere filosofică, sunt puse cele mai grave probleme ale momentului de cotitură în care se află astăzi lumea.

Într-un colț din Balcani, cu adevărat la porțile Orientului – e vorba de Bulgaria dar poate fi, la fel de bine, și România –, oameni săraci lipiți pămîntului se zbat să supraviețuiască, trăiesc de azi pe mâine donând sânge și mâncând urzici. Când însă mirajul unei Europe percepute doar din perspectivă mercantilă îi ademenește către îmbogățire, aceiași oameni alunecă spre crimă – uneori involuntară, alteori premeditată – și își transformă propriii copii în marfă.

Personajul principal, un astfel de copil, înfiat de un cuplu din Occident, se întoarce în Bulgaria pentru a-și căuta mama. Această călătorie – pusă de dramaturg în paralel cu mitul antic al căutării Lânii de Aur și cu povestea tragică a Medeei – declanșează o adevărată ciocnire a culturilor. Europa civilizată se întâlnește cu lumea țiganilor din Balcani: vitală, primitivă, seducătoare, crudă, vinovată și inocentă în același timp.

Spectacolul impresionează prin duritatea faptelor, prin monologurile care solicită la maximum capacitățile actoricești ale trupei, prin excelentele momente muzicale datorate lui Assen Avramov – adevărate spărturi în trama întinsă a textului –, prin scenografia ingenioasă, care o readuce la București, după 60 de ani, pe Balena Goliat.

Și, nu în ultimul rând, prin faptul că aceste povești s-ar fi putut întâmpla în România.

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.mystage.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

Dacă optați să cumpărați bilete online, la costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 8% + 0.5 lei + TVA / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma MyStage. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul MyStage, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

joi
20
04
2017
Sala Pictura 20:00 Cumpără bilete
Teodor: Ionuț Toader                      Bojidar: Alin Potop
Jupâna: Florentina Ţilea                      Zambila: Aylin Cadîr
Isaura: Ilona Brezoianu                      Johnny: Mădălin Mandin
Guguștean: George Piștereanu                      Leonsio: Ionuț Niculae
Acordeon: Emilian Ciobanu                      Vioară: Bianca Drăgoi

"Râzând și înspăimântând prin voluptatea de-a glosa pe tema sângelui, Medeea, mama mea este un spectacol plin de sevă și de culoare, în care regia, scenografia și interpretarea se întrec în a face palpabilă imaginea unei lumi aflate sub starea de urgență / Emergency".

Mădălina Dumitrache, Web Cultura - Remix, Medeea din Balcani      

"E o ciocnire a culturilor. O izbire a Lânii de Aur cu povestea tragică a Medeei. Şi de aici cred că porneşte totul. De la zbaterea între o lume şi alta, între un Orient mai mult decât apropiat al Europei şi un Occident mai mult decât îndepărtat.  

„Medeea, mama mea” este un spectacol care lasă urme".

Dragoș N. Savu, B-critic - Medeea, mama mea     

"Cei doi corifei ai Teatrului Laborator Sfumato (Bulgaria), Ivan Dobcev și Margarita Mladenova transferă pe scenă legenda usturător de actuală a Medeei, vrăjitoarea care și-a ucis copiii pentru a se răzbuna pe bărbatul iubit. Căci, deși eroii piesei sunt romi, ar putea fi tot atât de bine chinezi, arabi, africani, americani, europeni.

Alternanța dintre monologurile lui Teodor și cântecele țigănești (remarcabil compozitorul Assen Avramov!) are exact efectul urmărit de regizori: un contrast puternic, vecin cu ciocnirea.

Bine dozat raportul dintre tragic și comic, dintre plâns și cântec – el însuși un plâns..."

Gabriela Hurezean, Muze și arme - Medeea, mama lumii în care trăim  

"Spectacolul, prin text şi regie, face apel la mituri, la actualitate, la nevăzut, la realitate şi iluzie. Povestea dramei ţiganilor din Bulgaria pare neschimbată acum la fel ca în urmă cu decenii sau secole. Ecuaţia de gradul I a umilinţei, abandonului este completată cu ecuaţia de gradul II a haosului social şi economic, desăvârşită de o ecuaţie de gradul III a cunoaşterii şi acceptării identităţii. Este un spectacol impresionant prin ritm, vitalitate şi forţă, prin momentele muzicale minunate concepute de Assen Avramov".

Mirela Nicolae, Revista Teatrală Radio - O întâlnire specială: „Medeea, mama mea” la Teatrul Naţional din Bucureşti

"Distribuția română tălmăcește cu har, pe scenă, litera și spiritul bulgarului care pictează cu aerul la TNB. Îndeobște, mai ales în crochiuri așternute la repezeală precum acesta, evidențiez rar vreun actor când e o distribuție foarte tânără. În acest caz, n-am nicio ezitare să elogiez întreg colectivul de actori - cântăreți care pun suflet într-o reprezentație de teatru neconvențional modern, profund și oscilând cu tâlc între râsu’-plânsu’, stări între care Balcanii au topit hotarul".

Horia Ghibuțiu, Blog de Ziarist - Bulgarul care pictează aerul la Teatrul Național din București  

În acest spectacol amintim de pildă, interpretarea de excepție a actrițelor Florentina Țilea (Jupâna), Ilona Brezoianu (Isaura) și Aylin Cadîr (Zambila) care susțin ample monologuri dramatice. (...) trebuie subliniat că interpreții prin cântec și mișcare, prin expresie gestuală și rostirea cu sens profund a subtextului replicii, construiesc admirabil diverse personaje.

“Medeea, mama mea” poate fi considerat un experiment teatral provocator. Este un spectacol de actualitate despre fenomenul dramatic al migrației, ambalat atractiv muzical".

Ileana Lucaciu, Spectator - O nouă generație de actori își consolidează valoarea  

"Ivan Dobcev descoperă mai mult decât poate să descopere un articol de ziar sau o relatare televizată. Poţi admira în acest spectacol îmbinarea realităţii pilotului ţintuit la pat şi dedublarea sa, materializată pe scenă prin apariţia unui nou personaj, cealaltă voce a conştiinţei sale, cu situaţia celor şase interpreţi care-i întruchipează pe ţiganii emigraţi, mereu alungaţi şi hăituiţi, de oameni şi de sărăcie. Ionuţ Toader, Alin Potop, Florentina Ţilea, Aylin Cadîr, Ilona Brezoianu, Mădălin Mandin, George Piştereanu şi Ionuţ Nicolae, alături de Emilian Ciobanu la acordeon şi Bianca Drăgoi la vioară au creat un spectacol alert, viu, sugestiv".

Nicolae Prelipceanu, Viața Românească - Iunie prin teatrele capitalei  

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+