Meniu

Noutăți CIS

Tragedia Omului - un spectacol studențesc pe scena TNB

05 Mai 2018
Concurs de proiecte. 9G la TNB – ediția a V-a 18 Aprilie 2018
Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București, prin Centrul de Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava”, lansează a V-a ediție a programului 9G la TNB (Noua Generație) care se adresează tinerilor creatori de teatru, absolvenți ai facultăților de profil, cu vârsta de până în 35 de ani, neangajați în instituții de spectacol. Programula fost lansat în ianuarie 2014, până în prezent fiind selectate 19 proiecte, 15 dintre ele fiind incluse în repertoriul permanent al Sălii Mici, în Stagiunea 9G la TNB. 9G la TNB se desfășoară la Sala Mică, spațiu destinat exclusiv tinerilor artiști. 9G la TNB. Mod de desfășurare: - Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București și Centrul de Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava” asigură spațiul pentru pregătirea spectacolului, la Sala Mică sau într-una dintre sălile de repetiții ale teatrului, pentru o perioadă de trei săptămâni (dintre care o săptămână pe scena de la Sala Mică). În funcție de programul de repetiții al teatrului și de disponibilitatea spațiilor (săli de repetiție, foaiere etc.) sau de dificultatea proiectului propus, timpul acordat pregătirii spectacolului se poate prelungi. - TNB pune la dispoziție facilitățile tehnice de la Sala Mică, magazia de costume, depozitul de decoruri, recuzita, atelierele teatrului, fără a face nicio investiție în plus legată de producția spectacolului, dar și suportul logistic și consiliere din partea teatrului. - Spectacolele care rezultă în urma proiectelor selecționate vor dispune de 3 reprezentații gratuite, cu intrare liberă, fără plata drepturilor de autor sau a celor conexe. - În urma reprezentațiilor cu public, și cu acordul Consiliului artistic al TNB, spectacolul poate fi preluat pentru o stagiune (cu posibilitatea de prelungire a contractului) în repertoriul Sălii Mici, în Stagiunea 9G la TNB, putând beneficia de investiții minime în producție, de plata drepturilor de autor, conform rețetei reprezentației și a încasărilor, și de promovare. Condiții de participare la preselecția de proiecte: - Echipa care propune proiectul trebuie să fie formată din artişti independenţi, absolvenţi ai facultăţilor de profil, cu vârsta maximă de 35 de ani. - Nu există niciun tip de cerință sau de restricție în legătură cu textele înscrise (dramaturgie clasică și contemporană) sau cu genul de estetică propusă, dar constituie un avantaj conceptul de spectacol care mizează în special pe arta actorului. Proiectele se vor trimite pe email la adresa: 9glatnb2018@gmail.com. Vor cuprinde (conform formularului alăturat): conceptul regizoral al spectacolului (maxim 2 pag.); distribuția, CV-ul membrilor echipei. (Pot fi adăugate linkuri cu înregistrări ale spectacolelor la care au mai lucrat membrii echipei sau pot fi trimise prin transfer spectacole înregistrate). De asemenea, se vor menționa detaliat necesitățile tehnice ale proiectului. Piesa, dramatizarea, scenariul (orice text care stă la baza proiectului) trebuie alăturat într-un document separat. - Spațiul Sălii Mici va fi folosit conform schiței alăturate (scenă italiană). Înscrierea proiectelor se face începând cu 18 Aprilie, până la data de 12 Mai 2018, urmând ca la finalul lunii mai (o dată ce va fi stabilită în funcție de numărul proiectelor înscrise) să fie anunțate titlurile și echipele care au rămas pe lista finală. În urma unei discuții cu echipele, se vor decide titlurile selectate spre a începe repetițiile, în prima etapă a programului 9G (conform regulamentului). Descarcă documentele de mai jos: Fisa de inscriere 9G - 2018 Sala Mica - schita  
Citește mai mult >
Limbajul commediei dell`arte. Masterclass susținut de Stefano de Luca 21 Martie 2018
Centrul de Cercetare și Creație Teatrală ,,Ion Sava”, în parteneriat cu Piccolo Teatro di Milano - Teatro D`Europa și cu Teatrul Național “I.L. Caragiale” din Bucuresti organizează, ȋn perioada 21 – 31 martie 2018, un masterclass în commedia dell`arte susţinut de actorul şi regizorul italian Stefano de Luca. Masterclassul se va desfășura zilnic, ȋntre orele 10.00 – 14.00, respectiv 15.00 – 17.00 la Sala Media a Teatrului Național ,,I.L. Caragiale” din București și își propune inițierea și antrenamentul actorilor în commedia dell`arte. Stefano de Luca a absolvit Şcoala de Teatru de la Piccolo Teatro di Milano, sub îndrumarea lui Giorgio Strehler. Împreună cu Ferruccio Soleri, a reconstituit spectacolul Arlecchino, slugă la doi stăpâni în ultima viziune scenică, semnată de Strehler. A fost, de asemenea, director adjunct al Academiei Internaționale de Commedia dell'Arte la celebrul Piccolo Teatro. Centrul de Cercetare și Creație Teatrală ,,Ion Sava” se află la cel de-al 14-lea atelier de Arta Actorului, primul de acest fel având loc în anul 2006, prin prezența lui Ferruccio Soleri, care a lucrat cu actorii în tehnicile commedia dell`arte. Astfel, Centrul “Ion Sava” i-a avut, ca invitați, de-a lungul timpului, pe: Ferruccio Soleri - Măştile commediei dell'arte, 2006, Radu Penciulescu - Shakespeare, 2007 și 2008, Yaemon Yamashina, Yoshito Sekine,Takashi Zenchiku, Noriyoshi Okura și Ryuhei Zenchiku - Teatru japonez Nō, 2009, Ion Caramitru și Michael Pennington, Ipotești 2010 și FNT 2016, Andrei Șerban - Academiile Itinerante de la Ipotești, 2011; Mogoșoaia, 2012; Arad, 2016; ARCUB, 2017, Andryi Zholdak (Rosmersholm), 2013, Yuri Kordonsky - Atelier Cehov, 2017. La finalul anului 2017, Centrul a organizat o întâlnire a Școlilor de Teatru din România - În jurul Artei Actorului. Șapte zile, șapte lecții despre Teatru, atelierul fiind un bun prilej de studiu și dezbatere a metodei de lucru în Arta Actorului. Invitat timp de 10 zile, Stefano de Luca va lucra într-un ritm susținut cu actorii participanți, pentru aprofundarea noțiunilor de commedia dell’arte. Masterclassul este, astfel, și un omagiu pe care Centrul ,,Ion Sava” îl aduce marelui artist Giorgio Strehler.       Absolvent al Școlii de Teatru de la Piccolo Teatro din Milano, sub îndrumarea lui Giorgio Strehler, termină studiile în 1990, obținând diploma în actorie și apoi în regie. Participă la seminarii susținute de Peter Brook, Ian McKellen, Cicely Berry (Royal Shakespeare Company), Carolyn Carlson (Piccolo Teatro) și Lev Dodin (Malîi Teatr, Sankt Petersburg). Între anii 1995 și 1998, este asistentul de regie al lui Strehler la o serie de spectacole, precum „Insula sclavilor” de Pierre de Marivaux, „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht, „Arlecchino. Slugă la doi stâpâni” de Carlo Goldoni și „La Grande Magia” de Eduardo De Filippo. Colaborează, de asemenea, cu Lamberto Puggelli, Carlo Battistoni, Guido Ceronetti. Împreună cu Ferruccio Soleri, a reconstituit spectacolul „Arlecchino, slugă la doi stâpîni” în ultima viziune scenică a lui Strehler.  A fost director adjunct al Academiei Internaționale de Commedia dell'Arte la celebrul Piccolo Teatro.  Printre spectacolele regizate la Piccolo Teatro, se numără: „Pinocchio, povestea unei marionete” de Carlo Collodi; „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry; „Darwin...în nori” de Luca Boschi, Stefano De Luca, Giulio Giorello ; „La Barca dei Comici” de Carlo Goldoni. Alte spectacole includ:„Platonov”(„Piesă fără titlu”) de A. P. Cehov, prezentat la cea de-a 8-a ediție a Festivalului UTE; „Oreste” de Vittorio Alfieri, cu Massimo Popolizio și Laura Marinoni, pentru Olimpico Teatro di Vicenza; „Ubu Rege” de Alfred Jarry, pentru Teatrul Național din Timișoara, 1999 (în limba română), unde în 2014 a regizat și „Nopți albe” după F. M. Dostoievski; „Cursa de șoareci” de Agatha Christie, cu Adriana Innocenti; „Alcesta” de Euripide (în limba maghiară), pentru Teatrul Odry (din cadrul Universității de Artă Teatrală și Film) din Budapesta; „Aceste închipuiri” de Eduardo De Filippo și „Henric al IV-lea” de Luigi Pirandello, la Teatrul Radnoti din Budapesta;„Baal” de Bertolt Brecht și „Trei Surori” de A. P. Cehov (în limba germană), produs de Teatrul Wilhelma din Stuttgart. A înființat compania independentă de teatru Lupusagnus, cu care a montat „Trilogia familiei” a dramaturgului italian contemporan Aquilino, „Mamma Mammazza” (Teatrul Ringhiera di Milano), „Verginella” (Teatrul Filodrammatici, Milano), „Canicani” (Teatrul Binario 7 di Monza, Teatro della Cooperativa di Milano).  La Piccolo Teatro, cu ocazia tricentenarului goldonian, pune în scenă, în 2007, „La Barca dei Comici” și„Darwin…în nori”, în 2009, un spectacol pentru copii realizat împreună cu Giulio Giorello și Luca Boschi, pentru a celebra două sute de ani de la nașterea omului de știință englez. Printre cele mai recente creații, se numără „Don Giovanni” de Mozart, produs de Teatrul Social din Como și Asociația As.Li.Co; marele succes din primăvara lui 2010, „Îndrăgostiții” de Goldoni la Malîi Teatr (Moscova) și la Teatrul Piccolo (Strehler). Tot la Malîi din Moscova montează, cu un success la fel de mare, „Filumena Marturano” de Eduardo De Filippo și „Slugă la doi stăpîni” de Goldoni. În 2013, montează „Otello”, realizat cu ocazia bicentenarului lui Giuseppe Verdi, în cadrul As.Li.Co. (Pomeriggi Musicali), jucat la Teatro degli Arcimboldi di Milano. A predat cursuri de actorie și regie la universitățile din Moscova, Budapesta, Stoccarda, Shanghai, precum și la Scala din Milano. A ținut cursuri de commedia dell’arte în cadrul universităților Berkeley, UCLA și GITIS (Moscova).
Citește mai mult >
În jurul Artei Actorului. Şapte zile, şapte lecţii despre Teatru 04 Decembrie 2017
În perioada 4 - 10 decembrie, Centrul de Cercetare și Creaţie Teatrală „Ion Sava” din cadrul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, a organizat un atelier de studiu şi dezbatere a metodei de lucru în arta actorului. Au participat Şcolile de Teatru de prestigiu din Bucureşti, UNATC, Iaşi, Universitatea de Arte „George Enescu” – Facultatea de Teatru, Cluj-Napoca, Universitatea „Babeş Bolyai” – Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea Teatrală din Tîrgu-Mureş.O săptămînă în care peste 100 de participanți, profesori, studenţi, proaspăt absolvenţi, şi nu numai, au fost împreună dispuşi să se cunoască, să-şi definească stilul şi personalitatea fiecărei şcoli, să caute acele elemente importante care îi apropie, să găsească soluţii pentru anumite probleme pe care le identificăm cu toţii în teatrul profesionist, multe plecînd din anii formării tinerilor în şcoala de teatru. Este o inflaţie de şcoli de profil, nivelul valorii fiind, de foarte multe ori, absolut discutabil. În fenomenul teatral românesc, ca şi în întreaga societate, este vizibilă degradarea tuturor formelor de învăţămînt. Sistemul vocaţional este cu totul special, iar performanţa implică un altfel de lucru cu studenţii. Dezbateri, prezentări, demo-uri. spectacole, discuţii, o provocare pentru analiză şi cercetare, un moment de reflecţie asupra acestei arte funadamentale în teatru. Coordonate de profesorii universitari Adrian Titieni, Mircea Gheorghiu, Miklos Bacs, Miriam Cuibus, Emil Coşeru, Mihaela Arsenescu Werner, Oana Leahu, Monica Ristea, Ion M. Tomuș, cele „Şapte Zile” sunt un prilej de cunoaştere, de întîlnire academică, fără prejudecăţi şi vanităţi, o cunoaştere sistematică despre şi în jurul Artei Actorului în Şcolile de Teatru de excelenţă din România. Împreună am putut observa ce este frumos, dar şi dureros, ce este valabil şi ce este împietrit, ce este perfectibil şi ce este vetust în metodele de lucru.                        
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
TNB I. L. Caragiale Logo