Meniu

Calendar

 

Cumpără bilete

Galerie foto-video

 

Tur virtual

 
04 Nov 2024 TNB: Noutăți de toamnă
TNB: Noutăți de toamnă

La început de septembrie, Teatrul Național ”I.L. Caragiale” a deschis, la sediu, o nouă stagiune teatrală după ce, precedenta stagiune – 2023 - 2024 -- care a marcat și aniversarea a 50 de ani de când instituția își desfășoară activitatea în actuala clădire, s-a dovedit a fi una remarcabilă: în cele 10 luni de activitate (septembrie 2023 - iunie 2024) au văzut lumina rampei pe scenele TNB 10 premiere, confirmând faptul că prima scenă a țării se află într-unul din cele mai efervescente momente ale sale. În toată această perioadă, gradul de ocupare a sălilor a depășit procentul de 80 %, majoritatea spectacolelor din repertoriu fiind sold-out încă din primele momente ale punerii în vânzare a biletelor. Debutul noii stagiuni a fost marcat de prezența de mare impact a Teatrului Național ”I.L. Caragiale” la cea de a IX-a ediție a  Reuniunii Teatrelor Naționale Românești de pe ambele maluri ale Prutului, de la Chișinău, cu trei spectacole reprezentative din repertoriul curent al TNB, care au fost aplaudate la scenă deschisă de publicul entuziast din capitala Republicii Moldova: Regele moare, Gertrude și La câțiva oameni distanță de tine.  Spectacolul TNB Evadarea tăcută, regizat și interpretat de actrița Oana Pellea, s-a bucurat de un binemeritat succes de prestigiu cu ocazia celor două reprezentații speciale susținute în septembrie la Théâtre des Capucins din  Luxemburg. În 4 octombrie a avut loc prima  premieră a noii stagiuni:  spectacolul - document Procesul lui  Eichmann de Motti Lerner, regizat de actorul  Mihai Călin (debut regizoral !) și prezentat în premieră mondială la Sala Atelier a TNB. ,,Procesul lui  Eichmann este o piesă despre un eveniment care a avut loc în Israel în 1961. Dar scopul piesei nu este acela de a reconstitui evenimentul ca pe o lecție de istorie. Are cu totul alte scopuri, mai importante: unul moral, unul educațional și unul social.  (...) Această piesă este o declarație morală care, în vremurile de azi, este extrem de necesară pentru întreaga lume”- astfel  definește dramaturgul  Motti Lerner mesajul piesei sale.  Necesară lecție de istorie, dar și apel la trezirea conștiințelor pentru a împiedica o nefastă repetare a ei, piesa Procesul lui  Eichmann, transpusă scenic cu o intensă participare emoțională de o excelentă echipă de actori, se adresează deopotrivă spectatorilor adulți și adolescenților, elevilor de liceu și profesorilor lor. Nu întâmplător spectacolul Teatrului Național cu Procesul lui  Eichmann a fost realizat în cadrul Programului tnb.edu – program derulat din convingerea  că Teatrul, prin excelență o artă a întâlnirii, poate  completa și acoperi o latură importantă în procesul educativ, cea emoțional-cognitivă și a experienței directe. Care sunt, însă, cele mai recente noutăți ale stagiunii în curs? Revenirea, după 32 de ani, a regizorului Andrei Șerban, la Teatrul Național, pentru a monta, pe scena Sălii Studio, piesa Mary Stuart de Robert Icke  ”… nu este doar o premieră, ci un eveniment cultural de mare amploare. Spectacolul Mary Stuart vine cu promisiunea unei explorări intense a marilor conflicte istorice și personale, sub bagheta unui regizor care și-a lăsat amprenta asupra teatrului mondial. Acesta este un moment important pentru teatrul românesc, marcând revenirea unui maestru care continuă să fascineze și să provoace noi generații de spectatori”- afirmă jurnalistul Radu Caranfil  (Puterea, 20 sept. 2024).  Iar Andrei Șerban, declară în interviul acordat recent lui Horia Ghibuțiu (revista New Money, 11 oct.2024): ”Revin după 30 de ani la Național cu un proiect extrem de ambițios – Mary Stuart, o adaptare actuală după faimoasa piesă istorică a lui Schiller. E drama a două femei puternice, Mary și Elizabeth – două regine, a Scoției, și, respectiv, a Angliei. Ambele ajung la o confruntare cu cele mai extreme consecințe ale puterii. Mary e prizonieră, deoarece a complotat să obțină coroana Angliei, iar Elizabeth, deși e pe tron, se simte, la rândul ei, captivă, dependentă de voința mulțimii, de manipulările politicienilor corupți sau prizoniera propriilor ambiții de putere. Concluzia: „Coroana regală e o celulă de închisoare cu bijuterii“. O piesă despre situația acestor femei, fascinate una de cealaltă, prinse într-o rețea complexă de atracție, rivalitate și gelozie. O națiune divizată, când istoria își pierde sensul și totul pare condus de șansă, un adevăr al tuturor timpurilor, cât și al momentului pe care îl trăim în prezent.” Șerban a fost întotdeauna atras de reinterpretările contemporane ale marilor texte clasice, iar colaborarea cu Robert Icke, unul dintre cei mai talentați regizori britanici ai generației sale, reprezintă o întâlnire de vârf între două viziuni teatrale diferite. Mary Stuart în regia lui Robert Icke a avut premiera la Almeida Theatre din Londra în 2016, iar combinația de scenografie modernă, limbaj accesibil și teme atemporale a contribuit la succesul critic al piesei. Iată și echipa de actori și realizatori ai acestei viitoare premiere a Naționalului: Raluca Aprodu, Nicoleta Lefter, Ofelia Popii, Florin Aioane, Claudiu Bleonț, Marius Bodochi, Mihai Călin, Mihai Calotă, Florin Călbăjos, Tudor Cucu Dumitrescu, Conrad Mericoffer, Ştefan Mihai, Ciprian Nicula, Emilian Oprea. Regia: Andrei Şerban; Regizor asociat: Dana Dima; Decor: Helmut Stürmer; Costume: Corina Grămoșteanu; Muzica: Alexei Ţurcan; Video: Andrei Cozlac; Lighting design: Cristi Niculescu. Premiera românească a acestei piese va avea loc în zilele de 12 și 13 decembrie 2024, fiind precedată – așa cum ne-a obișnuit deja Andrei Șerban – de o serie de ”avanpremiere”. Regizorul Felix Alexa este deja un obișnuit al scenelor Naționalului, unde îl vom regăsi și în această stagiune  cu o montare a piesei într-un  act, În largul mării, a dramaturgului polonez Sławomir Mroźek. Textul a fost scris în anii 1960, când cenzura era instaurată în Polonia, autorul fiind obligat să găsească diverse căi ocolite prin care să își poată exprima convingerile împotriva regimului sovietic. Această comedie neagră urmărește aventura a trei naufragiați care încearcă să găsească o modalitate democratică de a decide care din cei trei va fi sacrificat pentru ca ceilalți doi să supraviețuiască… Dilema etică e susținută de argumente  din ce în ce mai neobișnuite, până când intervenția unui poștaș în trecere și a unui bătrân slujitor duc piesa într-o exagerare amuzant-suprarealistă, cu un deznodământ neașteptat. În rolul celor 5 personaje masculine, regizorul Felix Alexa (care semnează și ilustrația muzicală și lighting design) i-a distribuit pe actorii Șerban Pavlu, Emilian Mârnea, Andrei Finți, Eduard  Cîrlan și pe ….Victoria Dicu. Decoruri: Ștefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean. O altă prezență regizorală așteptată este cea a tânărului artist Botond Nagy, care a montat pentru prima oară pe o scenă a Naționalului bucureștean în martie 2023 spectacolul Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals de Matei Vișniec. Botond Nagy începe în luna noiembrie repetițiile unui text extrem de provocator - Proorocul Ilie, al unui  un alt dramaturg polonez contemporan, Tadeusz Slobodzianek *. (născut în 1955, Slobodzianek este totodată regizor, critic teatral, pedagog și director al Teatrului Dramatic din Varșovia, autor, printre altele, și al foarte cunoscutei piese Clasa noastră, jucată de câteva teatre din România). Premiera este estimată pentru luna februarie 2025.  În decembrie vor începe repetițiile la Secundar, un nou spectacol ”de autor” al Alexandrei Badea, autoare și regizoare a propriului text dramatic. ”Întâlnirea cu trupa TNB în timpul repetițiilor de la ,,Exil” și comunicarea pe care am avut-o cu actorii mi-au inspirat un nou proiect, pe un text pe care l-am scris pentru ei, povestește Alexandra Badea. Tema spectacolului este criza existențială, secretul, refularea, sentimentul de culpabilitate, trauma colectivă care a sudat sau dezintegrat un grup, fragilitatea, solidaritatea, individualismul. Este povestea unei comunități de persoane care lucrează împreună de mulți ani, perturbată de un eveniment care provoacă o înlănțuire de conflicte. Evenimente din trecut reapar sub forma unor flash-back-uri, în care descoperim toxicitatea și complexitatea relațiilor dintre ei, jocurile de putere, de dominare, ambiguitatea, dificultatea de a separa planul intim de planul profesional”. Regizorul Victor Ioan Frunză revine, la rândul lui, după o lungă absență de pe scenele Naționalului, cu un proiect ambițios, bazat pe texte de Shakespeare, pentru care își pregătește de pe acum o distribuție pe măsură. Vom reveni cu detalii, de îndată ce acestea vor fi definitivate. Așadar, seria spectacolelor incitante, susținute de distribuții dintre cele mai strălucite, continuă la Național și în această toamnă, în așteptarea aceluiași public entuziast cu care ne-am obișnuit în ultimele stagiuni.

Citește mai mult >
04 Nov 2024 Teatrul Național va fi iluminat de European Fertility Week
Teatrul Național va fi iluminat de European Fertility Week

În perioada 4 – 10 noiembrie 2024 are loc a IX-a ediție a European Fertility Week, perioadă în care Fertility Europe – organizația paneuropeană care reunește 33 de asociații de pacienți afectați de infertilitate din 28 de țări – își intensifică acțiunile de awareness & advocacy pentru cauza celor care își doresc copii dar nu îi pot avea decât cu ajutor medical. Cu această ocazie, Asociația SOS Infertilitatea desfășoară la nivel național a XIII-a ediție a Săptamânii Naționale de Conștientizare a Fenomenului Medical și Social al Infertiltății, eveniment pe care îl realizează în România din 2012 și care din 2016 se desfășoară sub umbrela European Fertility Week. Printre acțiunile Săptămânii de Conștientizare organizate de Asociația SOS Infertilitatea, menționăm:- Conferință de presă (luni, 4 noiembrie, de la 11:00, Grand Hotel Continental) – despre, printre alte subiecte abordate, necesitatea adoptării unui Plan Național de luptă împotriva Infertilității, propunere pe care Asociația SOS Infertilitatea o va adresa noului guvern în ianuarie 2025.- Lansarea studiului Sociologia infertilității și reînarmarea demografică: o perspectivă românească privind rentabilitatea pentru bugetul statului a investiției publice în conceperea unui copil prin fertilizare in vitro, autor lect. univ. dr. Bogdan Bucur, sociolog.- Iluminat arhitectural, celebrarea European Fertility Week 2024 – susținere pentru cauza luptei cu infertilitatea București• Palatul Victoria – sediul Guvernului României• Palatul Parlamentului – sediul Parlamentului României• Turnul de Telecomunicații Speciale al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS)• Opera Națională din București• Muzeul de Istorie Naturală Grigore Antipa• Palatul CEC Bank – Calea Victoriei• Teatrul Național București  Brașov• Sediul Primăriei Brașov• Literele „BRAȘOV” de pe Tâmpa Cluj-Napoca• Facultatea de Medicină „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca Sibiu• Sediul Primăriei Sibiu Timișoara• Opera Națională din Timișoara• Muzeul Național de Artă din Timișoara - Continuarea campaniei de #educație_despre_fertilitate: informație online despre fertilitate - destinată publicului larg, care în principiu nu se confruntă în prezent cu infertilitatea, dar ar putea intra în această categorie în lipsa unei informări corecte.- Numeroase acțiuni colective online, care sunt intens partajate de mare parte din cei 43.000 de membri de pe grupul FB al Asociației SOS Infertilitatea.- După European Fertility Week, va ieși din tipar nr. 8 al revistei „Ce știi despre Fertilitatea ta?”, instrument de educație despre fertilitate realizat și distribuit gratuit de către Asociația SOS Infertilitatea. La nivel european, în cadrul acestei ediții a European Fertility Week, Fertility Europe lansează campania „Gamete Story”, cu accent pe procedurile de reproducere umană cu terț donator. Fertility Europe, organizație în care Asociația SOS Infertilitatea este membră din 2010, solicită factorilor de decizie la nivel politic european și la nivelul statelor membre:- să recunoască dreptul de a încerca să aibă un copil ca drept universal în întreaga Uniune Europeană;- să asigure accesul egal, echitabil și sigur la tratamentele pentru infertilitate;- să asigure finanțarea publică pentru toate etapele tratamentelor de infertilitate;- să implice sectorul public în furnizarea de informații mai bune despre fertilitate și infertilitate;- să implementeze campanii de comunicare pentru eliminarea stigmatizării asociate problemelor de infertilitate Mesaje de #educatie_despre_fertilitate pe care Asociația SOS Infertilitatea dorește să le transmită publicului larg cu ocazia European Fertility Week:- Infertilitatea afectează unul din șase (sau, conform statisticilor mai recente, unul din cinci) cupluri la nivel mondial.- Fertilitatea feminină descrește mai devreme decât se crede în mod curent, ovocitele își pierd din capacitatea reproductivă îndeosebi după vârsta de 35 de ani a femeii.- În jumătate dintre cazurile de infertilitate a cuplului, responsabil este factorul masculin.- Dacă vă doriți copii, nu amânați sarcina.- Dacă sarcina întârzie să apară, mergeți la medicul specialist în infertilitate (nu la ginecologul curant).- În fiecare an, numărul de persoane care ajung la centrele de tratare a infertilității crește cu 8-9%.- Fertilizarea in vitro este o un progres medical excepțional care poate ajuta cuplurile infertile să aibă copii, dar nu este un panaceu. Fertilizarea in vitro nu poate surmonta factorul vârsta feminină.- Nu, copiii nu se fac după 40 de ani, cum vedem pe coperțile lucioase ale unor reviste. Sau: nu se fac cu ușurință. Cel mai adesea, acele mame de 40+ au avut nevoie de donare de ovocite. În lume, există peste 12 milioane de persoane concepute prin fertilizare in vitro. În prezent, la fiecare 35 de secunde se naște un copil conceput prin FIV.                      

Citește mai mult >
27 Sep 2024 TNB organizează un atelier de scriere dramatică
TNB organizează un atelier de scriere dramatică

Teatrul Național ”I.L. Caragiale” organizează, în perioada 4 noiembrie 2024 - 28 aprilie 2025, un Atelier de scriere dramatică coordonat de Mimi  Brănescu. Atelierul este deschis tuturor celor interesati. Înscrierile se vor face la adresa de e-mail andrei.marinescu@tnb.ro până în data de 20 octombrie 2024. Solicitarea de înscriere trebuie să conțină:- un CV succint- datele de contact- un text creație proprie, de maximum 3 pagini, cu o scenă pentru 2-3 personaje sau un monolog Desfășurarea Atelierului va presupune câte o întâlnire săptămânală. Vor fi selectati maximum 10 participanti, care vor fi anuntati ulterior pe e-mail. Participarea la Atelier este gratuită.

Citește mai mult >
Mai multe știri
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo