
Calendar


Cumpără bilete

Galerie foto-video


Tur virtual

Începând din 14 februarie 2025, sunteți invitați la Sala Studio să vedeți Proorocul Ilie (Profetul Ilya) de Tadeusz Słobodzianek, piesa aleasă de regizorul Botond Nagy pentru cea de-a doua montare pe care o realizează la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, după „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vișniec. Lucrările lui Tadeusz Słobodzianek (regizor, dramaturg, director de teatru) sunt printre cele mai originale din dramaturgia poloneză contemporană și au fost răsplătite cu prestigioase distincții literare poloneze. Între cele mai cunoscute creații ale sale se numără tripticul de scenă constând din dramele: „Țarul Nicolae” (1985), „Profetul Ilya” (1992), și „Moartea unui profet” (2011). „Proorocul Ilie” se bazează pe informațiile publicate de Włodzimierz Pawluczuk, sociolog și cercetător în domeniul religiei, care a descris fenomenul profetului Ilya în studiul său din 1974 centrat pe figura lui Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric, care a trăit în regiunea poloneză de nord-est Białystok, în anii ’30 - ’40. Un reportaj despre sfârșitul lumii; povestea unui grup de oameni care s-au desprins de biserica ortodoxă grecească și au încercat să-și construiască propria lume într-un mic sat părăsit de Dumnezeu. Klimowicz, care deținea o singură carte - Biblia și tot ce știa despre lume erau informații aflate prin viu grai, s-a autoproclamat profetul biblic Ilya. El a construit o biserică ortodoxă într-o așezare numită Wierszalin, unde a fondat un Nou Ierusalim și a adunat curând un grup de adepți devotați. După ceva timp, Ilya a anunțat că sfârșitul lumii este aproape. Închinătorii săi fideli așteptau apocalipsa, dar, cum așteptarea lor părea a fi în zadar, ei au decis să ajute, grăbind cursul istoriei. Au recurs la scenariul familiar al crucificării și l-au țintuit pe profet pe cruce la fel ca pe Isus. Astfel, povestea lui Ilya devine și povestea unui grup de oameni care au dorit să schimbe lumea încercând să-și impună visele în realitate. Dramaturgul Słobodzianek explică: Am fost interesat de această poveste pentru că, la fel ca un glob de cristal, ea oglindește toate utopiile pe care le-am locuit de-a lungul secolului al XX-lea: creștinismul, comunismul și naționalismul, amestecul între diferite culturi, națiuni, limbi și religii. Se pare că am intrat în secolul 21 cu această povară și nimic nu indică că vom putea scăpa de ea - dimpotrivă, pare să devină din ce în ce mai copleșitoare. Ilya Profetul este o piesă care explorează problemele urii rasiale și fanatismului, coșmaruri care continuă să ne bântuie în ciuda unor denunțări juste. Pentru Botond Nagy „Proorocul Ilie” este „un text provocator și obraznic”, „o povestire de necrezut în XIV scene” (subtitlul dat de autor), cu 14 personaje, o poveste dură, pe care regizorul o îmbracă într-o imagine axată pe lumină. „Totul este foarte comic și în același timp foarte dureros”. Botond Nagy invită cu această nouă montare la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care tânărul regizor continuă să creadă. Nerecomandată tinerilor sub 18 ani – din motive cunoscute (limbaj licențios și scene cu conotație sexuală), piesa lui Tadeusz Słobodzianek în lectura scenică semnată de unul dintre cei mai incitanți regizori ai tinerei generații din România vine într-un moment de adâncă criză spirituală și morală cu care se confruntă societățile contemporane. Îl însoțesc în această expediție inițiatică, ce degajă o teatralitate vie, cu puternic impact emoțional, actorii: Richard Bovnoczki, Aylin Cadîr, Florentina Ţilea, Silviu Mircescu, Emilian Mârnea, Răzvan Oprea, Ofelia Popii, Florin Călbăjos, Lari Giorgescu, Vitalie Bichir, Mihai Calotă - nume bine-cunoscute ale scenei TNB, cărora li s-au alăturat foarte tinerii Leonard Chionac, Oana Laura Gabriela, Teo Dincă. Pentru a crea lumea și atmosfera spectacolului, o contribuție însemnată au avut și Irina Moscu – Scenografia, Diana Nechit – Dramaturg, Claudiu Urse - Muzica originală și Sound design, Cristian Niculescu - Lighting design și Video design. Primele reprezentații vor avea loc în zilele de: 14, 15, 16 (premiera oficială) februarie și 20 martie 2025, de la ora 19.00 și pe 22 martie de la ora 12.00. Biletele pot fi procurate de la Casa de bilete a TNB și online, pe tnb.ro.
Citește mai mult >
Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București, prin Centrul de Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava”, lansează a XI-a ediție a programului 9G la TNB (Noua Generație). Programul 9G a fost lansat în ianuarie 2014 și se adresează tinerilor creatori de teatru, absolvenți ai facultăților de profil, cu vârsta de până în 35 de ani, neangajați în instituții de spectacol. Până în prezent au fost selectate 40 de proiecte, 24 dintre ele fiind spectacole incluse în repertoriul TNB. Programul 9G la TNB se desfășoară la Sala Mică, spațiu destinat exclusiv tinerilor artiști. Condiții de participare în Programul 9G la TNB:- Echipa care propune proiectul trebuie să fie formată din artişti independenţi, absolvenţi ai facultăţilor de profil, cu vârsta maximă de 35 de ani.- Nu există niciun tip de cerință sau de restricție în legătură cu textele înscrise (dramaturgie clasică și contemporană) sau cu genul de estetică propusă, dar constituie un avantaj conceptul de spectacol care mizează în special pe arta actorului. De asemenea, se recomandă ca textele propuse să aibă personaje care corespund vârstei și experienței actorilor. Propunerile de proiect vor fi trimise în format digital și vor cuprinde:- Conceptul regizoral al spectacolului (maxim 2 pag.)- Piesa / Dramatizarea/ Scenariu dramaturgic în limba română- Distribuția, CV-ul membrilor echipei. (Pot fi adăugate linkuri cu înregistrări ale spectacolelor la care au mai lucrat membrii echipei sau pot fi trimise prin transfer spectacole înregistrate)- Schițe de costume și de decor (pentru Sala Mică în configurația de scenă italiană – schițele sunt atașate)- Necesitățile tehnice ale proiectului 9G la TNB. Mod de desfășurare:- Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București asigură spațiul pentru pregătirea spectacolului, la Sala Mică sau într-una dintre sălile de repetiții ale teatrului, pentru o perioadă de patru săptămâni (dintre care o săptămână pe scena de la Sala Mică). În funcție de dificultatea proiectului propus, timpul acordat pregătirii spectacolului se poate prelungi.- TNB pune la dispoziție facilitățile tehnice de la Sala Mică, magazia de costume, depozitul de decoruri, recuzita, atelierele teatrului, fără a face nicio investiție în plus legată de producția spectacolului.- În urma vizionării cu Consiliul Artistic al TNB, spectacolul poate fi preluat în repertoriul Sălii Mici, în Stagiunea 9G la TNB, beneficiind de investiții în producție (conform Regulamentului 9G) și de plata drepturilor de autor. Actorii vor fi plătiți cu procent din încasări, conform rețetei reprezentației.- Spectacolele care nu intră în repertoriul 9G la TNB pot dispune de 3 reprezentații gratuite, cu intrare liberă, fără plata drepturilor de autor sau a celor conexe. Înscrierea proiectelor se face începând cu data de 14 ianuarie 2025, până la data de 16 februarie 2025, în format digital la adresa de email ccct9gtnb@gmail.com, urmând ca până în data de 4 martie să fie anunțate titlurile și echipele care au rămas pe lista finală. În urma unor discuții cu echipele, se vor decide titlurile selectate spre a începe repetițiile în cadrul Programului 9G (conform regulamentului atașat). Important: Regulamentul 9G și schițele tehnice de la Sala Mică sunt disponibile pe www.tnb.ro.
Citește mai mult >
Noul an debutează la Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti cu o premieră în regia lui Felix Alexa: În largul mării de Sławomir Mrożek, pe scena Sălii Pictura. Cu o distribuție remarcabilă și într-o atmosferă de o plasticitate extraordinară creată de scenografii Ștefan Caragiu și Liliana Cenean, regizorul Felix Alexa reimaginează comedia neagră a lui Sławomir Mrożek din anii ’60 pentru publicul de astăzi. Poate cea mai bună piesă într-un act a unuia dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului XX, „În largul mării” este o parabolă politică și totodată o comedie absurdă care conține un mesaj neliniștitor în spatele umorului. Deși scrisă în plină cenzură sovietică, piesa este de o actualitate tulburătoare și pare desprinsă din titlurile de presă ale zilelor noastre. Piesa urmărește soarta a trei naufragiați înfometați ce încearcă să găsească o modalitate „democratică” de a decide care dintre ei va fi mâncat de ceilalți doi. Argumentele devin din ce în ce mai demagogice, intimidarea și lingușeala din ce în ce mai intense, până când intervențiile unui poștaș aflat în trecere și ale unui bătrân servitor împing acțiunea către un punct culminant înfricoșător. „În largul mării” condamnă, prin cinismul, absurdul și satira atât de caracteristice scriiturii lui Mrożek, brutalitatea machiavelică a puterii politice din toate timpurile. „Ce poate fi mai actual astăzi decât „mâncatul omului de către om”, cum spune un personaj al piesei lui Mrożek? Aș spune că ne învârtim azi în jurul nuanțelor acestei acțiuni canibalice, în toate sensurile sale. Un text sclipitor de inteligent, „În largul mării” devine acum mult mai incitant, periculos și acut decât atunci când a fost scris. Pentru mine, spectacolul acesta este un strigăt de alarmă în ceea ce privește degradarea morală a societății. Sub umorul negru, subtil și percutant al piesei se ascund adevărurile dureroase ale vieții noastre cotidiene. Și totuși, până unde poate merge ființa umană cu lipsa scrupulelor când „foamea” devine elementul principal? Suficient de departe încât „În largul mării”, această bijuterie a teatrului absurdului, să devină de un realism crud”. Felix Alexa Primele reprezentaţii vor avea loc pe 17, 18 şi 19 ianuarie 2025, de la ora 19.00, iar premiera oficială, pe 24 ianuarie, ora 19.00.
Citește mai mult >