Meniu

Stagiuni Anterioare

Angajare de clovn

de Matei Vișniec

Angajare de clovn

de Matei Vișniec

Regie:
Ion Caramitru
Asistent regie:
Patricia Katona
Decor:
Florilena Popescu Fărcăşanu
Costume:
Liliana Cenean
Asistent costume:
Maria Dore
Light design:
Chris Jaeger
Coregrafie:
Florin Fieroiu
Ilustrație muzicală:
Călin Țopa
Creator păpuși:
Ioana Creangă
Regizor scenă:
Viorel Florea

Data premierei: 08.01.2017

Data ultimei reprezentații: 02.02.2020

Durata: 2 h 15 min / Pauză: Da

Bilete

50 lei

40 lei

20 lei (reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

 

Angajare de clovn de Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, aduce pe scenă (dar şi în sală şi foyer) spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe. Totul, într-o montare plină de umor, sensibilitate, cinism duios, acrobaţii sufleteşti, în care teatrul şi circul se întrepătrund pe tărâmul comun al spectaculosului.

Trei clovni bătrâni, Nicollo, Filippo si Peppino, se întâlnesc în faţa unui anunţ de angajare, gata să dea totul pentru ultimul truc, giumbuşlucul suprem peste care poate cădea cea din urmă cortină. Corpul le joacă feste, dar mintea vibrează, hipnotizează, iar amintirea gloriei trecute transformă lumea întreagă într-o feerie, un manej al miraculosului, un decor suprarealist.

Publicul le este complice amuzat în această aventură, o joacă de-a viaţa şi de-a moartea în care nimic nu este ceea ce pare, iar sala de teatru se transformă, pe negândite, într-o arenă de circ, unde veţi găsi personaje fantastice, dar şi propriile vise rătăcite.

Angajare de clovn prilejuieşte spectatorilor şi reîntâlnirea cu trei tineri actori foarte talentaţi ai TNB: Petre Ancuţa, Emilian Mârnea şi Florin Călbăjos pe care i-aţi putut descoperi în spectacolul-concert ActOrchestra (regia: Horia Suru), dar şi în Magic Naţional (unde au jucat tot sub coordonarea lui Ion Caramitru). De această dată, ei vor fi artiştii-scamatori, expresivi şi suprinzători, care îmbină muzica, pantomima, magia şi interpretarea plină de farmec pentru a construi personaje la graniţa dintre realitate şi fantezie.

Piesa Angajare de clovn este ultima scrisă de dramaturgul Matei Vişniec înainte de plecarea din România, iar în 1991 a obţinut premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească.

 

Mulțumiri Circului Globus 

Foto Florin Ghioca

Filippo: Petre Ancuța Nicollo: Emilian Mârnea
Peppino: Florin Călbăjos Artiști de circ: Magicianul Antonio
Vanda Rotaru
Constantin Rotaru
Clovnul Cristiano
Miss & Eliz
Bogdan Andreescu
Camelia Lazăr
Valentin Iancu
Mariana Ionescu
Cristian Enoiu
Alyssa Andreescu
Aysha Ibeido
Gamze Saldiz
Julia Petreanu
Marius Gagiu
Robert Stan
Robert Stan Jr.
Tiberiu Eftimie
Amfitrioni muzicali: Clara Toplicianu
Lorena Sanda
Figurație: Viorel Florea
Aurelian Ungureanu

"Două acte în două spaţii diferite. Două lumi în care trei vieţi se zbat pentru a-şi accepta existenţa. Şi pentru a reuşi să-şi ducă viaţa acolo unde nimeni nu poate ajunge conştient.

Cei trei clovni – epici (Petre Ancuţa, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea) conchid pe toată durata „angajării” asupra însemnătăţii artei actoriceşti – cum actoria îţi impune o rigurozitate, o flexibilitate mentală şi fizică, o toleranţă la relaţiile ce se nasc în raport cu publicul spectator, dar şi cu propriul trup şi propria minte.

Fellini, clovnii tăi s-au schimbat în bine. Şi domnul Vişniec are o parte din vină. Cât despre domnul Caramitru, aş spune că-i revine restul. Aşa cum se cuvine. Iar noi, cei ce privim, ne putem declara deja angajaţi. Pentru că suntem cu toţii nişte clovni despre care nu se vorbeşte mai nimic, dar pe care viaţa îi vrea alături de ea, de-a dreapta sau de-a stânga, după caz".

Dragoş N. Savu, Dilema Veche - Fellini, clovnii tăi s-au schimbat   

"Prin prezenţa celor trei tineri actori Emilian Mârnea, Petre Ancuţa şi Florin Călbăjos, adorabili în rolul bătrânilor clovni, de o naturaleţe şi inventivitate comică cuceritoare, spectacolul demarează într-o atmosferă de veselie doar pe alocuri tristă potrivit filosofiei salvatoare a râsul-plânsului. Prefăcătoria jucăuşă, candida supraevaluare, emfaza şi probele de meserie pe care le mimează ghiduş sunt tot atâtea prilejuri pentru cei trei de a-şi dovedi măiestria în arta gagului, a improvizaţiei şi a jocului tragicomic pe muchie cu o prezenţă de spirit bine stăpânită în trecerea de la o stare la alta. Pe fondul unei dotări native speciale cu aptitudini multiple de la inteligenţă scenică la umor şi în plus muzicalitate, ştiut fiind că cei trei alcătuiesc un trio instrumental şi vocal de excepţie, ei îşi atrag simpatia de la început, jocul lor autentic, ludicul funciar pus în slujba personajelor dificile pe care le au de interpretat, aducându-le un succes categoric ce va conta enorm în cariera lor pe viitor.

Doina Papp, Adevărul Blog - Tristețea veselă a saltimbancului  

"Petre Ancuţa, Emilian Mârnea şi Florin Călbăjos demonstrează că pot transforma – sub lentila sensibilității regizorale – spectacolul morții într-o amară bufonadă.

Vina tragică a clovnilor (Nicollo, Filippo, Peppino) – indivizi desprinși dintre “marii anonimi”, interșanjabili, așadar, antieroi, înrudiți cu personajele lui Kafka (Joseph K.), Dürrenmatt (Alfredo Traps) sau Ionesco (Béranger) – nu este alta decât aceea ontologică. Coborâți, parcă, din pelicula lui Fellini, cei trei clovni sunt în egală măsură “toată lumea”, dar și “nimeni” - “Oricine poate să fie Peppino. Sunt mii de Peppino. Toată lumea poate să fie Peppino.” Tema actualei montări este aceea a stagnării mortificatoare, a suspendării în inactivitate, în așteptare – înțeleasă ca o atitudine existențială fundamentală, deopotrivă alienantă și salvatoare, precum și cea a învecinării cu moartea.

De un estetism aparte, Angajare de clovn trezește, emoționează, incită şi îndeamnă la meditație.

Mădălina Dumitrache, Web cultura - Contrapunct sub luminile rampei   

„Angajare de clovn” la TNB este un pariu. Este un concept pretenţios. Colaborarea cu Circul Globus şi anvergura supradimensionată a unei piese în trei personaje este cel puţin impresionantă. Sclipirile ca de paiete ale acestor artificii de efect îşi joacă bine rolul în spectacol.

Alina Epingeac, Yorick - „Angajare de clovn”. Circul pe scenă şi scena în arena   

"Montarea are, înainte de orice, o dinamică de construcţie, în sensul că e structurată pe trei părţi (pauza reprezentând, de fapt, un mini-show de circ). Practic, spectacolul este continuu, publicul este invitat şi purtat în fascinanta lume a circului – din arena, dar şi din culisele acestuia.

... în ultima parte suntem împreună cu cei trei candidaţi în arenă, la proba practică. Iar aici Ion Caramitru se întrece pe sine.

...regizorul creează un tărâm magic în care se regăsesc şi candoarea şi nostalgia, o lume între oniric şi burlesc, fascinaţie şi trac, thriller şi frison metafizic. În această încăpătoare arenă a vieţii şi a morţii, corporalitatea se hieratizează, măştile cad pentru o clipă, capetele se întorc către trecut, copilăria devine cel mai periculos joc, ale cărui consecinţe sunt împinse până la capăt acolo unde nu mai sunt învingători, totul e cristalin şi rece. E culoarul pe care – prin nebăgarea noastră de seamă – moartea poate pătrunde. Da, ea, Moartea – cea mai reuşită lovitură de teatru.

Momentul în care spectatorii îşi pasează de la unii la alţii mingile uriaşe aruncate de clovni din scenă şi sala întreagă devine o arenă în care toţi suntem şi clovni şi acrobaţi şi dresori, reprezintă cea mai emoţionantă demonstraţie de teatru “involuntar” pe care am trăit-o. Un gest spectacular încărcat de sens şi generozitate artistică, un act regizoral incredibil de fin, de discret şi de gingaş premeditat. Este momentul în care niciun spectator nu se mai află întâmplător în sală. Eşti pentru că vrei să fii, să joci, să te joci, în sală, în arenă, pe scenă, în viaţă.

Angajare de clovn e un spectacol care te spală pe suflet şi spune multe despre forţa fragilităţii noastre, despre povara seducătoare a inocenţei la care nu putem renunţa aşa cum Atlas nu se putea lepăda de bolta cerească aruncată pe umerii săi. ".

Răzvana Niţă, Revista Teatrală Radio - Ce ne doare când râdem în hohote  

"Ion Caramitru realizează un spectacol fascinant pe o nouă versiune a textului. Încearcă și reușește pe deplin, să configureze tema piesei drept omagiu adus artistului clovn, un “artist total”.

Decorul Florilenei Popescu Fărcășanu atrăgător, cu funcționalitate, definește fiecare din cele trei spații de joc. Imaginea spectacolului câștigă în strălucire și prin costumele clovnilor, create de Liliana Cenean cu fantezie, minuțios până la amănuntul nasturilor ori al pantofilor speciali. Sunt costume care “vorbesc” și dau culoare replicii sau situațiilor desenate de clovni, completate și printr-un machiaj inspirat. Un rol important pentru spectaculozitatea imaginii revine lui Chris Jaeger, mânuitorul luminilor ca un adevărat artist plastic. Florin Fieroiu surprinde printr-o coregrafie originală, modernă în expresie și specifică ținutei clovnilor.

Acest ambalaj teatral este pus în valoare prin cei trei actori minunați, Petre Ancuța, Emilian Mârnea și Florin Călbăjos, în rolurile diferențiate tipologic ale clovnilor. (...) Ei se dovedesc a fi acei rar întâlniți “Actori totali”. Cântă vocal, dar și la diferite instrumente, dansează, fac pantomimă, dar pot interpreta și roluri comice sau dramatice, construite interior ireproșabil. Regizorul Ion Caramitru care este și un mare actor, a știut să evidențieze capacitățile multiple, talentul fiecăruia pentru a defini diferit portretul fiecărui clovn.

“Angajare de clovn” se înscrie în rândul restrâns al spectacolelor senzaționale, la care spectatorii maturi își amintesc de bucuriile copilăriei, iar copiii care îi pot însoți rămân uluiți de magia clovnilor și arta artistului de circ. Este senzațional acest spectacol și pentru a cunoaște și reține numele unor artiști totali, dar și pentru a descoperi surpriza posibilităților tehnice, moderne de care dispune Naționalul bucureștean, cu inventivitate evidențiate de regizorul Ion Caramitru și echipa sa".

Ileana Lucaciu, Spectator - Fascinantă întâlnire cu artiştii ...copilăriei   

"Regizorul şi cei trei tineri actori surprind perfect relaţia complicată, şi tandră, şi falsă, şi concurenţială, dintre clovni, relaţie pe care Petre, Emilian şi Florin o nuanţează exemplar, surprinzându-i şi comicul, şi tragicul deopotrivă".

Mircea Morariu, Adevărul - Premiere la TNB  

"Ion Caramitru imaginează un spectacol-joc, dar și ceremonie, în care privirea către sine a eroilor este și privirea către noi. O face cu ingeniozitate, grație și subtilitate. Drumul nostru împreună cu cei trei clovni din Sala Studio în foaier, la pauză, și apoi, din nou, în Sala Studio – transformată miraculos în arenă – este drumul de la vis la coșmar, de la iluzie la deziluzie.

Montarea poetică și patetică a lui Ion Caramitru are farmec stilistic. O explozie de lumini, culori, forme, sunete care fascinează publicul.

Decorul în expansiune al scenografei Florilena Popescu Fărcășanu dă spectaculozitate montării. Contribuie remarcabil la acest efect costumele realizate cu rafinament plastic de Liliana Cenean, caracterizante pentru personaje, generatoare de emoție.

În acest ambient generos, clovnii muzicali Petre Ancuța (Filippo), Emilian Mârnea (Niccolo), Florin Călbăjos (Peppino) rostesc cu aplomb replicile, cântă la diferite instrumente, dansează. Sub bagheta creatoare a lui Ion Caramitru, histrioni carismatici, cu mască sau fără mască, ei exprimă o infinitate de stări, de la dragoste la durere, gelozie, spaimă, cruzime. În jerbele lor ludice și muzicale, regăsim arta unor clovni sublimi: Chaplin, Buster Keaton, Stan și Bran, Frații Marx... ".

Ludmila Patlanjoglu, DC News - Spectacol de Top la TNB: Marele Bufon Caramitru şi Clovnii lui Matei Vişniec  

"Spectacolul de la Teatrul Naţional este angajarea lui Ion Caramitru sau de ce avem nevoie mereu să râdem şi să trăim atunci când nu murim.

Piesa lui Vişniec este foarte bună şi se susţine prin ea însăşi. Am citit-o în mod special înainte de a emite câteva impresii despre spectacolul, excepţional, mă grăbesc s-o spun, de la Teatrul Naţional. Primul act este al lui Vişniec, al doilea al lui Ion Caramitru. Chiar dacă întreg spectacolul este regizat de un actor-regizor bun la de toate dacă e şi director general la TNB, ce aduce special în spectacol este circul. Circul ca artă în sine, pus în ramă de Vişniec şi cei trei clovni interpretaţi magistral de trei tineri recent puşi pe statul de plată al TNB (Petre Ancuţa, Emilian Mârnea, Florin Călbăjos), circul vieţii pus în evidenţă de spectacolul feerie...

Toate vin şi trec, şi gloria şi clovnii, şi autorii şi memoria oamenilor, doar teatrul rămâne. În fond avem un spectacol total, unde imaginaţia lui Ion Caramitru a dat frâu liber unui text cu varii posibilităţi de interpretare. Un spectacol care va face multe reprezentaţii, avem convingerea. Un spectacol viu şi proaspăt, bine articulat scenic".

Bedros Horasangian, Adevărul – Blog - Tâlcul din "Angajare de clovn"  

"Pentru prima dată după ce văd o piesă, renunț la cronică și vă las integrală bucuria de a urmări spectacolul, la care vă îndemn să mergeți negreșit, fără a-l povesti. Zic numai că e un spectacol care profită de funcționabilitatea Sălii Studio, transformată în ultima parte în arenă de circ, ba chiar și de foaier, care în pauză devine scena unor veritabile numere de circ. Adaug costumele Lilianei Cenean, coregrafia lui Florin Fieroiu și jocurile de lumini ale lui Chris Jaeger – aceștia, alături de întreaga echipă a montării, ne transportă într-o lume minunată, iar Teatrul însuși, sub o cupolă în care se râde și lăcrimează în același timp.

Am un sentiment reconfortant de fiecare dată când ajung la TNB. (...)

La TNB, teatrul s-a întors acasă. Iar acasă e loc chiar și pentru clovni, acrobați, pitici, dresură de căței, dans hula-hoop și multe altele ce compun „Angajare de clovn”, un spectacol de referință universală, regizat cu migală și jucat admirabil".    

Horia Ghibuțiu, Blog de Ziarist - Angajare de clovn, sub cupola TNB     

"Nu-i frumos să spui de la început cum e sfârșitul, dar nu pot să mă abțin: acest spectacol mi-a depășit cele mai îndrăznețe așteptări. Ceea ce părea, la început, un spectacol bun, dar tributar standardelor clasice, a dospit vertiginos și a explodat într-o feerie luxuriantă, care îți taie respirația. N-am să stric surpriza, dezvăluind cum și de ce, merită să vă asumați aventura!"

Gabriela Hurezean, Muzesiarme - Angajare de clovn – despre melancolia tichiei cu clopoței

"Pe scena Naţionalului bucureștean, spectacolul conceput de regizorul Ion Caramitru depășește aria și efectul unei surprize oarecare, căci pur și simplu aduce circul în teatru și, în același timp, înnobilează teatrul prin ingenuitatea inconfundabilă și regala umilinţă a clovnilor circului, totul punând acum în mișcare o contagioasă emoţie în sală și bine întemeiată admiraţie. Teatrul și Circul faţă în faţă, privindu-se parcă în oglindă și electrizând aceste clipe inefabile de respect și de preţuire reciprocă".

Ion Parhon, Scrisul românesc, pag.22 - Premiere în miez de stagiune  

"Dacă această piesă era montată de Lucian Pintilie sau Tocilescu, ea s-ar fi jucat în chiar cușca leilor, cu toate riscurile. Mai prudent, dar fantezist, original și realizând aproape o capodoperă managerială, regizorală, Ion Caramitru aduce Circul bucureștean (văduvit de leii incendiați colectiv) la Teatrul Național.

Caramitru deține arta tuturor artelor legate de scenă. Amărâții supraviețuiesc din pensia mică și din nostalgiile mari. Comicul e scrâșnit, tragicul evident. Montarea senzațională îmbină teatrul dramatic, scena italiană cu arta circului la ea acasă.

(...) Șocul e formidabil! Nu mai știi unde ești, la teatru sau la circ. Ești la amândouă instituțiile simultan! E marea găselniță. Piesa continua în ritm de galop, actorii circului și ai teatrului fac osmoză. Nemaivăzut! Luminile proiectează fabulos, savant, bolta cerească cu stele mișcătoare, căzătoare peste spectatorii care se bucură precum copiii la circ. Baloane plutesc în aer, se joacă volei și exact la ce mă gândeam în acel moment se și întâmplă. Urmează un torent aerian de micuțe baloane de săpun care se sparg – existența noastră efemeră...".

Dinu Grigorescu, Luceafarul, aprilie 2017 - Un spectacol fulminant      

"Îmi vine în minte un spectacol, nu tocmai vechi, cu Angajare de clovn de Matei Vișniec, în care Ion Caramitru, în calitate de regizor, introduce în teatru numere de circ îndelung aplaudate de publicul dornic mereu să vadă lucruri noi și, dacă se poate, surprinzătoare. Povestea, în fond tragică, din piesa poetului, romancierului, dramaturgului Matei Vișniec, își capătă astfel valențe noi, devine, cumva, mai aproape de lumea de azi, în care tragicul se travestește adesea în comedie bufă, pentru a sfârși în uitarea evenimentului generator".

Nicolae Prelipceanu, Viața Românească - Relache  

 

Prezentat în cadrul Campaniei UNITER Artiști pentru Artiști, martie 2017

Selectat în cadrul Festivalului Național de Teatru - ediția 27, octombrie 2017

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo