Repertoriu curent
Exil
de Alexandra Badea
Exil
de Alexandra Badea
Data premierei: 17.09.2022
Durata: 2 h 40 min / Pauză: 15 min
”Despre exil și relația de furie și iubire cu România”- în noua premieră de la TNB, semnată de Alexandra Badea
Exil, un spectacol despre istoria recentă, inspirat și din propria biografie a autoarei-regizor!
Alexandra Badea, regizoare și autoare dramatică născută și formată în România, dar care și-a desfășurat ultimii 20 de ani de activitate teatrală în Franța, unde a devenit una dintre cele mai interesante și premiate voci ale tinerei dramaturgii, reconstruiește, în spectacolul Exil - scris și regizat de ea, într-o cronologie non-liniară, imaginea unei familii alcătuite din trei generații, rememorând- fragment cu fragment- experiențele care i-au marcat existența: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul. Evenimentele relatate sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum căutarea identității, istoria, adaptarea, vina. Personajele Alexandrei Badea, indiferent că sunt stabilite în Franța sau rămase în țară, descoperă în ele o neliniște ascunsă, bănuiala unei trădări în trecutul familiei, caută punctul de unde a pornit totul și încep de aici o cale de înțelegere și reconstruire a unei noi vieți.
“Este o piesă mai degrabă despre un exil interior al personajelor, despre neputința de a fi liberi, de a se desprinde de trecut, de a-și descoperi și asuma identitatea, de a face cunoștință cu natura lor profundă, cu dorințele cele mai ascunse. Noi, în România, purtăm încă traumele educației care ni s-a dat la școală și în familie în perioada dictaturii. Este ceva ce se regăsește în toți oamenii care au trăit în dictaturi sau au fost crescuți de părinți care au trecut prin această experiență. Degeaba te naști într-o țară liberă dacă părinții tăi au trăit în frică.
Pentru această piesă visam la o distribuție care să permită dezvoltarea unor personaje în timp, pentru a le vedea evoluția de la 20 la 50 de ani. Diversitatea trupei TNB permite lucrul acesta, e poate singurul teatru din România în care puteam să dezvolt un proiect atât de complex.” Alexandra Badea
Foto Florin Ghioca, Constantin Șimon și Adi Bulboacă
Afișe Cosmin Florea
Cumpără bilete
*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.
La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.
Sala "Ion Caramitru" | 19:00 | Cumpără bilete |
Ema: | Ada Galeș | Vlad: | Emilian Oprea |
Agnes: | Cosmina Olariu | Liviu: | Florin Călbăjos |
Irina: | Crina Semciuc | Marius: | Emilian Mârnea |
Magda: | Ana Ciontea | Agnes 2: | Irina Movilă |
Irene: | Diana Dumbravă | Paul 2: | Mihai Călin |
Ian: | Alexandru Potocean | Marius 2: |
Richard Bovnoczki (joacă în 25 ianuarie) Liviu Lucaci |
Paul: | Ionuț Toader | Oana: | Aylin Cadîr |
Horia: | Vitalie Bichir |
"Spectacolul „Exil” al Alexandrei Badea pe scena Sălii „Ion Caramitru” a Naționalului bucureștean e o întâlnire tulburătoare cu noi înșine. Cu românul din fiecare dintre noi, fugit din fabrică mai devreme sau mai târziu către promisiuni din proximitate ori de hăt!-departe pe care ni le-am făcut sau care ne-au fost făcute. De câteva generații, legate abil în pânza de păianjen pe care istoria a țesut-o în jurul lor, în care s-a mai prins, fără drept de apel, de data asta la vedere, încă o familie. Să nu carecumva să scape înainte ca mătura cotidianului să reușească s-o adune pe fărașul uitării din cotloanele mai puțin umblate pe unde a cătat să se ascundă de celelalte, ori doar s-a aciuat dinadins să se adăpostească puțin de intemperiile propriilor vinovății, înainte să i se tipărească pașaportul către niciunde."
Luciana Antofi, Blog - Fuga în Tăcere din noi înșine: „Exil” pe scena Mare a Naționalului
"Necesară și intenționat dramatică, dezbaterea din spectacolul Alexandrei Badea reușește totuși să provoace, să contrarieze și să lase în urmă multe întrebări, antrenând spectatorii încă de la începutul spectacolului într-un joc interactiv.
Și dacă Exil lasă, în cele din urmă, în sufletele noastre o dâră adâncă de emoții e pentru că regizoarea a adunat în jurul ei o echipă admirabilă de actori care face față dificilei sarcini de a juca personaje cu biografii eliptice și replici dispersate, în regim de cinema, devenind convingători și impunând siluete de reținut.
Pe scena imensă aproape pustie a Teatrului Național, spectacolul Exil al Alexandrei Badea trăiește într-un spațiu amenajat anume parcă, de Cosmin Florea, pentru a sugera ceva din fragmentarul vieților evocate și al societății de azi. O lume lipsită de coerența unui mesaj pentru prezent și cu atât mai puțin pentru viitor, cu spatele la trecutul care rămâne o necunoscută apăsătoare, unde nimeni nu caută posibile linii de continuitate."
Doina Papp, Revista 22 - Exil, reconstituiri psihanalitice
"Spectacolul Exil este o oglindă dureroasă, care le produce unora dintre spectatori emoția întâlnirii cu ei înșiși, prin conexiunile făcute cu problemele personajelor. Dar poate produce, probabil, și disconfort, fiindcă acuză falsitatea, ipocrizia care a ajuns să le fie unora – în numele supraviețuirii – o a doua natură. Să spui ce vor alții să audă, să nu tulburi apele, să menții cu orice preț “liniștea și pacea”, chiar și atunci când te costă, când te fac să mori înăuntrul tău, să îngropi ce e mai autentic în spiritul tău – sunt alegeri pe care spectacolul le critică explicit.
Ne definim prin contradicție cu ceilalți, ne construim prin riscurile pe care le luăm, prin micile (sau, în cazul unora, marile) acte de curaj asumate, fără de care nu suntem nimic, fără de care putem ajunge să “trecem pe lângă propria viață”, ca unul dintre personajele din Exil.
Ce doare, de altfel, cel mai mult în aceste povești de viață este chiar acest potențial neîmplinit, să vezi oameni care ar fi putut să fie fericiți, împliniți, să ducă o viață adevărată, dar care au avut parte în schimb mai mult de goluri, de absențe ale celor dragi, de handicapuri și blocaje emoționale, neîmplinire și nefericire. Tot acest rezervor de pierdere umană e dureros. Pentru cine s-a întrebat vreodată de ce arată oamenii pe stradă atât de diferit în România față de țările occidentale, de exemplu, aici stă cel puțin o parte din răspuns."
Cristina Modreanu, Scena.ro - Exil la TNB: povestea societății românești văzută prin trei generații