Stagiuni Anterioare
Luminița, de la capătul tunelului
de Radu F. Alexandru
Luminița, de la capătul tunelului
de Radu F. Alexandru
Data premierei: 11.10.2016
Data ultimei reprezentații: 15.09.2022
Durata: 1 h 30 min / Pauză: Nu
Luminița, de la capătul tunelului este o comedie amară despre cinismul politic și moftangii vremurilor noastre, despre iubirea dată în schimbul carnetului de partid, despre infidelități validate de sondaje și despre mentalități corupte.
Într-o lume în care contează mai mult cu ce ți-ai mobilat casa decât cu ce ți-ai mobilat mintea, versatul politician Virgil Neacșu își înțelege bine rolul în carnavalul manipulărilor. De-asta îi tolerează amabil pe amanții soției lui, până când nevasta unuia dintre ei îi amenință poziția de forță. Și-atunci începe un joc periculos, punctat de zâmbete amare, la finalul căruia presupusa pradă devine vânător, iar sistemul se regenerează cu „oamenii noi”.
Spectacolul surprinde aceste resorturi interioare care pervertesc relații, comportamente, percepții, într-o propunere scenică plină de ritm, energie, luciditate comică, făcându-ne atenți la realitatea noastră de fiecare zi.
Iar propunerea scenografului Puiu Antemir, de a invita publicul în casa familiei Neacșu, prin inspirata plasare a gradenelor în spațiul de joc, decupează clar ideea că nu mai suntem doar spectatori, ci avem un rol important în tot ceea ce se întâmplă, fie că alegem să privim sau să acționăm.
Foto: Florin Ghioca
Virgil Neacșu: | Constantin Cotimanis | Delia Neacșu: |
Monica Davidescu Iuliana Moise |
Doru Maxim: | Dragoş Stemate | Luminița Maxim: | Alexandra Poiană |
"... o comedie alertă, despre moravurile și năravurile politice ale zilei de azi. Pe care, cu siguranță, autorul le cunoaște bine, fiindcă prestează el însuși, de un număr bun de ani, pe câmpia deciziilor politice și a avut prilejul să cunoască, direct de la sursă, pe toți acești brontozauri care fac irespirabilă atmosfera...
Fiind un teatru ce urmărește în primul rând metabolismul ideii, comediile lui Radu F. Alexandru nu îmbie la fantezii regizorale, ci la rigoarea unui demers care să pună în evidență traiectul filonului comic. Acesta este cazul noii producții a Teatrului Național I.L. Caragiale din București, care, prin această satiră montată într-un an electoral, se dovedește, încă o dată, atent la realitățile lumii de azi".
Sanda Vișan, Ziare.com - Politica, vedere din interior
"... sunt convinsă că Luminiţa, de la capătul tunelului va avea un public al ei. Unul mai puţin avizat şi, deci mai puţin pretenţios, dar mânat în sală de bune intenţii.
Vestea proastă e că - după Radu F. Alexandru - la capătul tunelului e un alt tunel. Şi galeria abia începe să fie săpată. Cum dramaturgul nostru e şi un parlamentar venerabil şi onorabil, eu zic să-l credem. Ştie el ce ştie. Oricum speranţa - ca şi imunitatea - moare ultima".
Răzvana Niță, Port ro - Cvartet bâjbîind
"Un spectacol curat, atent ținut în frâu de un regizor experimentat, maestru al nuanțelor și al echilibrului. Mircea Cornișteanu a mizat cu succes pe chimia unei distribuții echilibrate, în care nume consacrate și nume recent afirmate dau strălucire unei vitriolante radiografii a prezentului politic (...)
Experiență umană și intelectuală de neratat, mai ales acum. În prag de alegeri, spectacolul este savuros. Se râde cu lacrimi și se plânge în forul interior".
Manuela Cernat, Revista 22 - Luminița de la capătul tunelului se depărtează…
"Vârfurile spectacolului sunt acestea două, ministrul Virgil Neacșu și Luminița Maxim, soția trădată, interpretați de Constantin Cotimanis și Alexandra Poiană. În jurul lor gravitează Delia Neacșu, în seara când am văzut eu spectacolul jucată de Iuliana Moise, și Doru Maxim, un Dragoș Stemate ce face foarte bine pe prostul, așa cum i se indică și în textul piesei. Nici Iuliana Moise nu e în afara rolului, ea surprinzând prin firescul cu care acceptă o situație de neconceput pentru oamenii normali, această libertate a soților de a-și face de cap cu cine le trăsnește și totuși de a se considera o familie. Mizeria morală în care se bălăcesc acasă cele două personaje se dovedește până la urmă a nu fi decât un fel de oglindă a celei în care este concepută politica și guvernarea de oamenii asemenea lor".
Nicolae Prelipceanu, Viața Românească – Capătul tunelului se amână / îndepărtează
Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane organizat de Teatrul dramaturgilor români, 2017