Repertoriu curent
Nora
de Henrik Ibsen
Nora
de Henrik Ibsen
Data premierei: 25.01.2024
Durata: 2 h / Pauză: Nu
„Nora" de Henrik Ibsen, în regia semnată de Chris Simion-Mercurian, este o coproducție Teatrul Național “I.L. Caragiale” - Asociația Culturală „Grivița 53”. Spectacolul face parte din G53 Sens Unic, proiect ce susține demersul ”GRIVITA 53 - primul teatru construit de la zero”, finanțat din granturile SEE 2014-2021, în cadrul programului RO-CULTURA.
„M-am întors în sala unde am debutat, sala Atelier a Teatrului Național București. Au trecut 20 de ani ca o respirație. Sunt emoționată. De această dată întâlnirea este pe un text major al unui clasic pe care-l montez în premieră: Nora. Deși este scris acum aproape 150 de ani, își păstrează forța unui manifest, iar Henrik Ibsen rămâne de departe un dramaturg modern și necesar. Nora nu este doar o poveste despre o relație de dragoste abuzivă, ci este o demonstrație axiomatică a faptului că omul are nevoie de minciună pentru a trăi. Până când? Care e limita? Cine o stabilește? Societatea? Prejudecățile? Nevoia de adevăr a sinelui? În spatele a tot ceea ce a scris Ibsen există o îndrumare sau o încurajare de a fi mai bun și de a deveni conștient de propria-ți identitate ca individ. Omul are puterea de a hotărî pentru sine și este responsabil pentru tot ce se întâmplă în viața sa. Omul este mai presus de societate și are libertatea să lupte pentru salvarea sa. Nora este un text iconic care mi-a permis construcția unui univers extrem de fragil, special, vulnerabil, actual în care veți putea intra începând cu sfârșitul acestei luni.”
Chris Simion-Mercurian
Proiectul G53 SENS UNIC este co-finanțat de Ministerul Culturii.
Parteneri ai proiectului: ARCUB, Garanti Bank, Aqua Carpatica, CBRE, Lemon.
Cumpără bilete
*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.
La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.
Sala Atelier | 19:00 | Cumpără bilete |
Sala Atelier | 19:00 | Cumpără bilete |
Nora: | Irina Movilă | Torvald Helmer: | Ioan Andrei Ionescu |
Avocatul Krogstad: | Șerban Pavlu | Christine Linde: | Amalia Ciolan |
Doctorul Rank: | Mihai Munteniţă | Copii / Doctori: |
Bianca Marinescu Geo Vișan Robert Herea |
„Să fii văzută sau să rămâi invizibilă, să prezinţi o imagine care nu corespunde realităţii sau să fii tu însăți, să fii iubită pentru ceea ce eşti şi nu pentru ceea ce ceilalţi văd în tine sau să renunți la iubire definitiv? (…) Irina Movilă transmite fragilitate, dublată de o imensă putere de expresie. (…) Greul spectacolului stă realmente pe umerii ei și reușește, numai ea știe cum, să găsească răspuns la nenumărate frământări omeneşti.
Îţi ia o vreme să te recompui după această întâlnire cu ea.(…) Am înțeles, la finalul spectacolului, că acest rol, Nora, face parte din cele care-ți modifică geografia interioară. Personajele interesante se suprapun în tine, se decantează şi îţi pot influenţa major sensibilitatea, gândirea, modul de a privi oamenii şi de a acţiona în viaţa ta personală.”
Loreta Popa, Adevărul - Cât suntem în viață putem alege
“Într-o scenografie vie, minimalistă, dar ambivalentă (marca deja a inepuizabilei Maria Miu), Nora este o voce interioară, cu efecte psihedelice și halucinante, în care apar și dispar măști și jocuri secunde. Irina Movilă are și sclipire, și luciditate, devenind vocea unei Nore conștiente tot mai mult de feminitatea sa și de nevoia de a se descoperi pe sine.
Partenerii ei de scenă au disponibilități ludice, de râsu-plânsu doctorului Rank (Mihai Munteniță), ori de expresivitatea unui pumn de fier într-o mănușă de mătase cum e avocatul Krogstad (Șerban Pavlu). Cei trei copii-doctori (Bianca Marinescu, Geo Vișan și Robert Herea) din casa bântuită de obsesia unui fals pe o chitanță sublimează ideea regizorală a casei cu păpuși, chiar cu păpuși vii, hedoniste ori bântuite.”
Dan Mircea Cipariu, Agenția de carte - Feminități explorate și exorcizate
“Ceea ce frapează din prima la spectacolul montat de Chris Simion-Mercurian este decorul creat de Maria Miu, între regizor și scenograf existând o veche simbioză artistică. Casa de păpuși imaginată de Henrik Ibsen este un spațiu aseptic, pur, amintind salonul de spital, cu o singură deschidere spre lume: ecranul negru, fereastră către bezna lumii, dincolo de care apar semne, simboluri, fantome, libertatea ca Fata Morgana. (…)
Cum e Nora Irinei Movilă? Iubitoare, gata de orice sacrificiu pentru bărbatul iubit, copilă în compania celor trei copii ai săi, uneori fericită, alteori umilită și zdrobită.”
Gabriela Hurezean, Muze & arme - Premieră la TNB: Nora, ”păpușa” care se trezește
“Ceea ce primează, ceea ce este absolut vital în varianta de la TNB a textului lui Ibsen este scoaterea în evidență a generozității pe care Nora Helmer o manifestă față de soțul ei, generozitate care o costă, în cele din urmă, liniștea casnică, dar care o conduce spre cheia libertății sale.
Vorbim (…) de un spectacol cu adevărat important în spațiul teatral românesc contemporan care izbutește, prin viziunea inovatoare și inedită a regizoarei Chris Simion-Mercurian să (re)aducă în atenție unul din cele mai puternice și însemnate texte ale dramaturgiei universale pe care îl folosește drept mobil al unei discuții sociale și culturale actuale și arzătoare.”
Tudor Costin Sicomas, Republika Kritica - Între vis, nebunie și realitate sau despre lumea-ospiciu de astăzi. „Nora” de Henrik Ibsen la TNB