Meniu

Știri

Oana Pellea, regizoare și interpretă în „Evadarea tăcută”, o nouă premieră la TNB

18 Noiembrie 2023
Preșul din 23 martie a fost suspendat 23 Martie 2025
Din motive obiective, spectacolul Preșul programat pentru data de 23 martie 2025 a fost suspendat! Vă puteți recupera contravaloarea biletelor cumpărate de la Casa de bilete, pentru cele în format fizic, iar pentru cele online, banii vor fi returnați în contul din care a fost făcută plata! Vă mulțumim pentru înțelegere!
Citește mai mult >
Bánk bán, un spectacol monumental al Teatrului Național din Budapesta pe scena TNB 18 Martie 2025
După turnee de succes în Bulgaria și Turcia, spectacolul Bánk bán al Teatrului Național din Budapesta ajunge la  Teatrul Național ”I.L. Caragiale” din București în cadrul unui schimb bilateral între cele două teatre naționale: în replică la prezența artiștilor maghiari la București, trupa TNB va prezenta în luna mai la Budapesta, în cadrul celei de-a 12-a ediții a Festivalului MITEM (Madach International Theatre Meeting) spectacolul Gertrude de Radu F. Alexandru în regia lui Silviu Purcărete. Spectacolul Naționalului din Budapesta cu drama națională Bánk bán de Katona József, în regia unuia din cei mai cunoscuți și apreciați regizori maghiari, Atilla Vidnyanszky*, aduce pe scenă o amplă distribuție cu actori de excepție și o numeroasă figurație, într-o scenografie impresionantă, acompaniate de o partitură muzicală pe măsură. “Bánk bán” de Katona József este, alături de “Csongor și Tünde” (de Vörösmarty Mihaly) și de “Tragedia omului” (de Madàch Imre), una din capodoperele dramaturgiei maghiare. (dregătoria de Ban era cel mai înalt rang de senior feudal) Dramaturgul Katona József se naște în 1791, în zorii ”marelui secol” al revoluțiilor burgezo-democratice, la doi ani de la dărâmarea Bastiliei, simbol al despotismului, de către poporul Parisului. În perioada studenției, cunoaște mișcările progresiste ale epocii sale și participă la pregătirea perioadei de reforme, în primul rând prin teatru. În 1819, la vârsta de doar 28 de ani, Katona dă tiparului versiune definitivă a poemului dramatic Bánk bán, imn adus iubirii de patrie, pildă strălucită pentru autorii dramatici ai poporului maghiar eliberat. Din păcate e și cântecul lui de lebădă, autorul stingându-se din viață la vârsta de numai 39 de ani, fără să mai apuce să asiste la premiera din 1833 a piesei sale. Prima reprezentație la Teatrul Național din Budapesta a avut loc în 1839, iar începând cu 1858 “Bánk bán” a devenit una din piesele de rezistență, atât ale Teatrului Național, cât și ale altor teatre maghiare. “Bánk bán” prezintă o panoramă amplă a contradicțiilor și a năzuințelor sociale și naționale caracteristice Ungariei de la începutul secolului al XIX-lea. Deși acțiunea piesei este situată ”la sfârșitul anului 1213”, autorul a știut să scoată la iveală realitatea contemporană lui, profund marcată de trezirea conștiinței naționale. Asemenea lui Shakespeare – maestrul pe care îl descoperise nu de mult- Katona folosește cadrul istoric doar ca pretext în care să așeze problemele propriei sale epoci. Opera lui oferă posibilitatea de a analiza dintr-o perspectivă personală întrebările eterne despre condiția umană și, totodată, relația specific maghiară cu lumea: situarea, de-a lungul mileniilor, între Est și Vest, repetarea nesfârșită a conflictelor istorice, neînțelegerile și neputința concilierii cu lumea. O operă devine clasică și nu se pierde în negura timpului tocmai pentru că, în orice epocă, rămâne un material viu și actual, capabil să ofere contemporanilor ocazia de a analiza marile întrebări și dileme care îi preocupă la momentul respectiv. “Bánk bán” este o astfel de dramă, deoarece Katona József descoperă o temă profund umană în această poveste istorică. Dramaturgul țese o poveste tulburătoare din firele iubirii, seducției, căsătoriei, geloziei, patriotismului, puterii și politicii, plasând în centrul atenției drama, adevărul şi catharsisul lui Bánk Bán. „Bánk bán este o operă shakespeariană care ridică cele mai fundamentale întrebări ale vieții noastre", spune Attila Vidnyánszky, directorul general al Teatrului Național și regizorul producției. În viziunea sa, Bánk Bán este portretul viu al destinului unui om vulnerabil care își caută drumul prin evenimentele istoriei. Spectacolul “Bánk bán” al Teatrului Național din Budapesta va avea o reprezentație unică în data de 9 aprilie 2025, la ora 19.00, în Sala ”Ion Caramitru”. Spectacolul este vorbit în limba maghiară și va fi titrat în limbile română și engleză. Biletele au fost puse în vânzare la Casa de bilete a teatrului și online pe tnb.ro. Vidnyánszky Attila (1964) Regizor de teatru, operă și film maghiar, pedagog. Director al Teatrului Național din Budapesta, fondator și director artistic al Întâlnirii Internaționale de Teatru Madách (MITEM). Stilul său și metoda sa de creație sunt adesea caracterizate prin termenul „teatru poetic”. Provine din regiunea Transcarpatia din Ucraina. A obținut diploma de regizor la Kiev. În 1993, a înființat propria trupă care activează și astăzi, la Beregovo, iar spectacolele sale au fost prezentate în festivaluri de prestigiu, precum cele de la Nancy, Torun, Paris, Craiova și Moscova. A fost regizor principal la Opera Națională Maghiară, director al Teatrului Csokonai din Debrețin, și, din 2013, este directorul Teatrului Național din Budapesta, Ungaria. Spectacolele teatrelor pe care le-a condus – inclusiv spectacolele în regia sa proprie – au fost primite cu succes în diverse locații internaționale, inclusiv la Teatrul Odéon în Paris, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca și la Festivalul Interferențe de la acest teatru, la Teatrul de Artă din Moscova, la Festivalul FITS de la Sibiu, și, de asemenea, la Belgrad, München, Varșovia, Skopje, Tel Aviv și Košice. Spectacolul „Bărbați minunați cu aripi”, regizat de el, a fost prezentat în 2012 la Teatrul Național din București. Este un participant activ în viața culturală din Ungaria, președinte al Asociației Teatrale Maghiare și membru al Academiei Maghiare de Arte. Activitatea sa artistică a fost recompensată cu numeroase premii teatrale maghiare și internaționale. În 2009, a primit Premiul Meyerhold la Moscova, iar spectacolul „Crimă și pedeapsă”, regizat la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, a fost nominalizat la Premiul Masca de Aur.
Citește mai mult >
“Secundar” de Alexandra Badea: un joc indiscret cu rolurile din viaţa noastră 13 Martie 2025
Începând din 13 martie 2025, pe scena Sălii "Ion Caramitru", sunteţi invitaţi să vedeţi Secundar, un nou spectacol scris şi regizat de Alexandra Badea. Aflată la cea de-a treia montare la Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti, după “Complexul România”, pe un text de Mihaela Michailov (2008) și marele ei succes cu “Exil” (2022), regizoarea stabilită de peste două decenii la Paris, distinsă la numai 43 de ani cu Premiul Academiei Franceze pentru Teatru conferit pentru întreaga activitate (!), revine cu o nouă propunere extrem de personală: piesa Secundar - montată pe scena mare a teatrului, un thriller psihologic captivant. Teatru în teatru şi film în teatru, noul spectacol încununează câteva dintre recentele căutări şi teme predilecte ale talentatei scriitoare: raporturile de dominare și putere, abuzul psihologic, criza existențială care poate fi provocată de un eveniment traumatic... Într-o lume aflată astăzi într-o derută mai acută decât oricând, Secundar de Alexandra Badea este o reflectare a insecurității structurale pe care o traversăm, care imaginează și alternative la impasul actual. Spectatorii se vor regăsi în cele opt personaje, preocupate să obţină recunoaşterea celorlalţi, prin cântărirea justă a calităţilor care le recomandă pentru un rol sau altul…. Fiecare ne aflăm în căutarea unui rol principal, indiferent de situaţie. Alexandra Badea a fost interesată, şi în pregătirea acestui spectacol, să dialogheze mai întâi, în timpul unor improvizaţii dramatice, cu viitoarea distribuţie. Crescută într-o lume a imaginii, dominată de camere de televiziune şi supraveghere, de camere video portabile şi telefoane care înlocuiesc tradiţionala cameră de filmat, regizoarea îmbogăţeşte universul scenic cu imagini video după un concept dramaturgic personal. „O instalaţie de şase camere supraveghează personajele în cele mai intime spații în care nu ar trebui să pătrundă, surprinzând momente de vulnerabilitate în care măștile sociale cad și personajele își pierd controlul asupra imaginii pe care şi-au construit-o. Intimitatea este anulată”, ne avertizează autoarea, care foloseşte procedeul pentru a ne aduce în prim-plan nu doar privirile actorilor, ci și gândurile personajelor şi ambivalenţa lor, printr-un dialog viu între teatru şi film, creând astfel un univers vizual puternic. În distribuţia spectacolului întâlnim actori binecunoscuţi ai teatrului: Diana Dumbravă, Crina Semciuc, Ada Galeș, Cosmina Olariu, Emilian Oprea, Alexandru Potocean, Istvan Teglas, Mihai Călin și Marius Bodochi (voce). Regizoarea, care are în palmares câteva premii importante, între care și prestigiosul Ordin francez “Chevalier des Arts et des Lettres” (2016), afirmă că aceşti actori din trupa TNB - pe care doreşte s-o exploreze în continuare - ar putea şi ar merita să stea oricând pe scenă alături de actorii de la Comedia Franceză, Barbican sau Schaubühne. La realizarea spectacolului au contribuit, realizând celelalte componente esențiale ale spectacolului: Cosmin Florea - Scenografia, Călin Țopa - Sound design, Cristian Șimon - Lighting design, Boróka Biró – Director de imagine. Primele reprezentaţii vor avea loc în zilele de: 13, 14, 15 și 16 martie 2025, de la ora 19.00, la Sala Ion Caramitru. În aprilie, spectacolul este programat în ziua de joi 24, ora 19.00. Biletele se pot procura de la Casa de bilete a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București, precum şi online, pe www.tnb.ro.
Citește mai mult >
„Mary Stuart” a primit 7 nominalizări la Premiile UNITER 18 Februarie 2025
    Numit de către critici - „Evenimentul teatral al anului”, spectacolul „Mary Stuart, regizat de Andrei Serban are nu mai puțin de șapte nominalizări la Premiile UNITER de anul acesta!     - Cel mai bun spectacol: „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti- Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”): Andrei Şerban- Cea mai bună actriță în rol principal: Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I- Cel mai bun actor în rol secundar: Florin Aioane pentru rolul Mortimer- Cea mai bună scenografie: Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costume- Cea mai bună muzică: Alexei Ţurcan- Cel mai bun video design: Andrei Cozlac Ediția a 33-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 26 mai 2025 la Sala „Amza Pellea” a Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova Mai multe detalii aici  Felicitări tuturor celor nominalizați și mult succes!!!
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo