Meniu

Știri

Ordonare

Amfiteatru TNB. Cinema sub cerul liber

02 August 2019

Pe TNB, până la sfârșit de septembrie, cultura și genurile artistice, diversitatea şi dezbaterea estivală (dar şi culturală) se întâlnesc sub cerul nopților de vară, chiar la km 0 al Capitalei, într-un program nocturn incitant. Din mai până la final de iulie, Amfiteatru TNB a oferit 50 de evenimente dintre cele mai variate: spectacole de teatru și dans, concerte de jazz, rock, folk etc. Artişti tineri sau nume consacrate au întâlnit sus pe teatru un public numeros, deschis, entuziast. De asemenea, august va fi o lună plină la Amfiteatru. 31 de evenimente sunt pregătite să umple sălile și nopțile de vară sus pe teatru. Iar, din 4 august, vă invităm la Cinema sub cerul liber. Programul Amfiteatru - nopți de vară sus pe teatru va fi completat cu seri de film: pelicule premiate, avanpremiere, noutăți, invitați și discuții cu realizatorii, toate pe acoperișul Teatrului Național până pe 30 septembrie. Proiectul este realizat în colaborare cu TIFF Unlimited, platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, și va cuprinde o selecție cu cele mai bune filme de la TIFF 2019. Prima proiecție de la Amfiteatru TNB (duminică, 4 august) este documentarul Generația Woodstock (Woodstock: Three Days that Defined a Generation), lansat la 50 de ani de la festivalul care avea să schimbe lumea. Generația Woodstock a avut parte de o proiecție unică și de succes în cadrul TIFF. Printre titlurile propuse se numără filme premiate, filme apreciate și filme în avanpremieră, cum sunt: Monos (r. Alejandro Landes), o poveste despre supraviețuire, putere și anarhie, filmul câștigător al Trofeului Transilvania; Un om fidel / L’homme fidèle, comedia romantică regizată de Louis Garrel, cu Laetitia Casta și Lily-Rose Depp, care a câștigat Premiului Special al Juriului și care va rula în avanpremieră, urmând să intre în cinema din 20 septembrie. În programul oferit de TIFF Unlimited se regăsesc și alte titluri din selecția ediției 2019 a TIFF, precum Femeie în război / Woman at War (r. Benedikt Erlingsson), o poveste impresionantă a unei femei determinate să-și ducă planurile la bun sfârșit, disponibil pe unlimited.tiff.ro, Vieți duble / Double vies, o comedie bine dozată, cu Guillaume Canet și Juliette Binoche, semnată de Olivier Assayas, recent lansată în cinema, sau Sutienul / The Bra, al multi-premiatului regizor, scenarist și producător german Veit Helmer, cu Maia Morgenstern în unul din rolurile principale. Costul unui bilet care oferă acces la un film este de 30 de lei. Biletele se pot achiziționa de pe www.mystage.ro

Citește mai mult >

Ion Caramitru: Scrisoare deschisă

08 Iulie 2019

Mă adresez pe această cale oamenilor - în general, spectatorilor - în special, prietenilor și celor care nu-mi sunt prieteni.Când am debutat în rolul Eminescu, în 1964, la TNB, regizorul Sică Alexandrescu mi-a scris o dedicație pe cartea dăruită la premieră:”Dragă Caramitru, cine are talent are și mulți dușmani, tu ai mult talent, îți doresc cât mai mulți dușmani!”Pot să-i spun maestrului meu că urarea s-a împlinit. Am destui dușmani și în teatru, și în Parlament, și în Guvern și chiar pe stradă.Am ajuns, iubite maestre, la maturitate!Nu am a-mi reproșa mai nimic, nici privind conduita mea civică, nici profesională și nici materială.Trebuie să-mi reproșez încrederea în oameni și naivitatea de a uita ceea ce românul, tot timpul știe, că surprizele majore, dramatice și uneori chiar tragice vin de la cei cărora, într-un fel sau altul, le-ai făcut doar bine în viață și în carieră.De-aici și până la linșajul mediatic pe care îl trăiesc, e doar un pas.Trebuie să mă apăr, să dovedesc, să mă dezbrac în fața lumii, pentru a arăta unde mă doare și ce am de gând să fac. Cam cum era în comunism.Am mai trecut prin asta. Sunt pregătit.Mă simt nevoit, pentru a treia oară în ultimii douăzeci de ani, să-mi salvez onorabilitatea.În 2001, tot la inițiativa Ministerului Culturii, s-a decis un control, chitit să mă compromită, în legătură cu UNITER. La final, am câștigat în instanță, un proces de calomnie care s-a încheiat cu condamnarea penală a Secretarului de Stat Ion Antonescu, zis ”Mareșalu’”. Am cerut, atunci, daune morale de 1 Leu, fiindcă nu câștigul material m-a interesat, ci ca adevărul să iasă la lumină.Între 2015 și 2017, am fost controlat în toate ipostazele de funcționar public, de binecunoscutul organism A.N.I.În 2017, dosarul a fost clasat.Astăzi, mă pregătesc pentru a treia încercare. Acuzele curg torențial, sunt deja un infractor, terenul e aproape inundat.Numai că astăzi, cauza mea este, în principal, salvarea de la inactivitate și faliment a Teatrului Național din București și a principalelor instituții naționale ale României, aflate în directă legătură cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, responsabil, de facto, de activitatea noastră.Alături, un alt traseu de abordat, pornit de la delațiuni și neadevăruri venite de la câțiva colegi lipsiți de scrupule.Sunt pregătit și pentru asta.Vreau să-mi asigur prietenii că nu am nevoie de ajutor, că am adevărul de partea mea și că voi lupta să-l dovedesc. Îi rog doar să mă urmărească în tot ce fac.  Atât. Ion Caramitru08.07.2019   Ion Caramitru - Scrisoare deschisă

Citește mai mult >

Program de vară la Casa de bilete

01 Iulie 2019

În perioada 1 - 30 august 2019 biletele sunt disponibile exclusiv online iar din 31 august se revine la programul normal. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă așteptăm la teatru!

Citește mai mult >

Final (nedorit) de stagiune

27 Iunie 2019

  Suntem pentru prima dată în situația de a putea promite ferm doar o singură premieră spectatorilor de teatru care așteaptă ca stagiunea TNB să reînceapă în forță în septembrie! Așadar, deschiderea stagiunii 2019 - 2020 la TNB va avea loc la Sala Studio, cu premiera spectacolului Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov, cu Ion Caramitru, Ada Galeș, Richard Bovnoczki, Alexandru Potocean, în rolurile principale, secondați de o distribuție numeroasă. Decorurile: Gabi Albu, Costumele: Liliana Cenean, Coregrafia: Inga Krasovska, Light Design: Chris Jaeger.     Aflat la limita supraviețuirii artistice din cauza drasticelor restrângeri bugetare, Teatrul Național ”I.L. Caragiale, asemenea multor altor instituții de cultură, este obligat să își limiteze, deocamdată, activitățile, din motivele pe care le găsiți explicate, pe larg, de managerul Ion Caramitru, în textul reprodus mai jos: Ceea ce trăim acum, nu numai în Teatrul Național, ci absolut în toate instituțiile care sunt acum în subordinea Ministerului Culturii, dar și în instituțiile din subordinea Primăriei Generale este fără precedent.  (…) Conform legii, bugetul statului român ar fi trebuit să apară din noiembrie, anul anterior și să fie votat pentru a deveni operațional începând cu 1 ianuarie 2019. În realitate, el a fost aprobat abia în aprilie 2019, devenind operațional abia în luna mai. Au mai fost situații de acest gen, dar nu atât de grave. Ca să ajungă la instituțiile din subordine, după ce el este repartizat prin Ministere, mai ia un timp destul de lung, astfel încât momentul zero, momentul în care teatrul nostru, de exemplu, putea să înceapă orice activitate, legală, din punct de vedere al deschiderii finanțării, este momentul în care ministrul ne aproba Programul minimal. Programul minimal este un fel de contract sine qua-non care permite managementului teatrului să-și facă treaba. Noi am devenit ”operaționali” abia la mijlocul lunii mai. Până în acel moment n-am avut dreptul să cheltuim lunar decât ceea ce legea ne permite, adică a 12-a parte  din bugetul anului anterior, deci o sumă infimă! Din aceste sume pe care le-am avut la dispoziție, am putut face două spectacole, Preșul de Ion Băieșu, la Sala Studio și Class la Sala Atelier. Două spectacole cu cheltuieli relativ mici. (…) Cum abia în 15 mai am avut liber la cheltuieli, vă dați seama că într-o lună nu puteam deschide finanțarea, să facem şi decoruri, şi costume, să plătim contracte de drepturi de autor, să rezervăm sala pentru alte premiere de anvergură etc. La ora aceasta, nu pot să vă spun ce alte spectacole se vor face în acest an, pentru că nu vă pot spune care este situația la zi! Până în acest an, TNB a avut o producție, în medie, de opt spectacole pe an. Asta înseamnă două producţii pe fiecare din cele patru săli în care ne desfășurăm stagiunea, şi înseamnă o premieră la fiecare 6 luni per sală! Am fi putut să producem mai multe, dar nu am avut nici fonduri și, mai mult decât atât, nu avem suficienți oameni la scene pentru a putea asigura autonomia fiecărei scene. Am raportat acest lucru ministrului, am tot trimis la minister diferite documente, nu puține, în legătură cu această problemă. Anul acesta, în cel mai fericit caz, am putea realiza patru premiere, deci jumătate din producția anului trecut. (…) Astăzi ne aflăm în situația total aberantă în care Ministerul ne-a scăzut de la capitolul ”Bunuri și Servicii” două milioane de lei și ne-a crescut obligațiile la capitolul ”Venituri proprii” cu un milion. Cu alte cuvinte, primim mai puțini bani pentru producții și ni se crește valoarea vânzării producțiilor pe care nu le putem face de fapt, sau le facem pe jumătate. Toate cheltuielile prevăzute a fi făcute  lunar pentru utilități (căldură, lumină, aer condiționat), pentru firmele care ne asigură mentenanța pe diferite domenii, pentru pază, pompieri, curățenie etc. se efectuează din bugetul prevăzut la capitolul Bunuri și Servicii! În plus, tuturor managerilor ni s-a condiționat aprobarea, de către Minister, a  Contractului pentru Programul Minimal de acceptarea, sub semnătură, a  următoarei clauze: ”Managerul instituției a întocmit programul minimal pentru anul 2019, asigurând cheltuielile de întreținere și funcționare a instituției pe tot parcursul exercițiului financiar”. Așa ceva nu se poate semna decât dacă ți se asigură bugetul integral, așa cum a fost calculat de contabilitate pe toate cheltuielile! Ori noi, la ora aceasta, nu avem așa ceva. Totuși, a trebuit să semnez, ca să putem fi funcționali. Este o ingerință teribilă în disciplina muncii și în drepturile pe care cineva le are, dar altfel ar fi trebuit să oprim producția și toți managerii au semnat acest lucru. Deci, după ce s-a făcut programul minimal, după ce bugetul a fost aprobat de Ministerul Culturii în termenii trimiși de contabilitate, ținând cont de cele două milioane care au scăzut la buget de la capitolul Bunuri și Servicii și de mărirea veniturilor proprii, după ce s-au semnat aceste documente, a venit o nouă dispoziție, de data aceasta via Ministerul de finanțe, adresă prin care suntem înștiințați că nu avem dreptul să cheltuim decât 30% din bugetul aprobat! Cu alte cuvinte, după calculele mele de artist ”liber cugetător”, ne aflăm în fața unui faliment. Falimentul ține de proasta gospodărire a întregului sistem financiar românesc. Există un faliment la vedere. Deși am fost la ministru împreună cu 20 de manageri din țară, toate Operele Naționale, toate Teatrele Naționale, Muzeul Național de Istorie, Muzeul de Artă, ”Antipa” etc., cu un document trimis sub semnătura mea și a lor, pentru a discuta față în față despre acest faliment în care suntem aduși, nu am ajuns la nicio concluzie. Cel mai grav lucru este că noi avem angajați, acum, 54 de oameni din afara teatrului (pentru că deși cerem de ani de zile posturi, nu primim), dintre care 39 deservesc scena. Practic, fără acești oameni teatrul nu poate funcționa. Numai că acești oameni, angajați printr-o agenție de forță de muncă, ne costă cu 24% mai mult, fiecare. Conform legii, ei trebuie să aibă salariul pe care îl au și angajații teatrului, la care se adaugă, în plus, 19% TVA și 5% comisionul acelei agenții. Printre ei se află oameni de o calitate excepțională, oameni care lucrează în teatru de un timp, care s-au specializat și pe care, dacă i-am pierde, am avea numai de suferit. Nu mai găsim oameni de specialitate pentru teatru. Dacă am avea posturi, i-am angaja imediat. Am explicat d-lui Ministru, nu o dată, că dacă am primi posturi, am face o economie. Ca să putem să încheiem discuțiile de la Minister care se prelungeau de peste trei ore, dl. Ministru ne-a spus să facem o calculație în plus de 30% din bugetul pe care l-am primit, poate că la rectificare se va reuși ceva. Eu nu văd o rectificare pozitivă la modul în care funcționează economia României în acest moment. Am întocmit o adresă către Ministrul de Finanțe și către doamna Prim-Ministru. Poate reușim să ne întâlnim față în față. (Fragmente reproduse din prezentarea făcută de  managerul TNB,  Ion Caramitru, la întâlnirea cu întregul colectiv al TNB luni, 24 iunie 2019)

Citește mai mult >

Tururi ghidate în noile spaţii ale TNB

22 Aprilie 2019

Teatrul Naţional din Bucureşti organizează tururi ghidate prin noile spaţii din interiorul teatrului. În zilele de luni, începând cu ora 12.00, din două în două ore, până la ora 16.00, vor putea fi vizitate: noile săli, atelierele şi culisele Teatrului Naţional. Biletele se află în vânzare atât la Agenţia de bilete a teatrului (situată în foaierul Sălii Studio, cu intrare prin faţa TNB), cât şi online. Preţul unui bilet este de 10 lei, iar durata unei vizite va fi de 45 de minute. Locul de întâlnire va fi foaierul Sălii Mari, în faţa Agenţiei de bilete. Vă rugăm să vă prezentaţi cu un sfert de oră înainte de ora aleasă pentru vizitarea teatrului, chiar dacă aţi achiziţionat bilete online. Participarea se face în limita locurilor disponibile. Pentru mai multe informaţii, telefon: 021 314.71.71 - Agenţia de bilete a TNB. Vă aşteptăm, sub noua „pălărie” a teatrului, la turul TNB!

Citește mai mult >

Amfiteatru TNB. O scenă în aer liber

19 Aprilie 2019

Amfiteatrul în aer liber este o scenă unică în România, un loc aflat sus pe Național, la 24 metri deasupra Pieței Universității. Pe TNB, din luna mai până în septembrie, cultura și genurile artistice, diversitatea şi dezbaterea estivală (dar şi culturală) se întâlnesc sub cerul nopților de vară, chiar la km 0 al Capitalei, într-un program nocturn, incitant și variat. Spectacole de teatru și dans, concerte de jazz, rock sau folk, filme de colecție sau cele mai recente producții cinematografice, întâlniri cu artişti, vor putea fi văzute și trăite, în această vară, sub cerul înstelat al Bucureștiului, în Amfiteatrul TNB. Nume consacrate și tineri artiști, spectacole din repertoriul Teatrului Naţional, dar și producții ale teatrelor independente vor desena vara trăită, sus, deasupra Bucureştiului. Când oraşul intră în vacanță, noi vă dăm întâlnire pe acoperișul Teatrului Național, la Amfiteatrul în aer liber, pentru a deschide împreună Stagiunea de vară! V-am pregătit o ofertă atrăgătoare și relaxantă. Haideţi să numărăm împreună această vară în întâlniri, spectacole, concerte, filme și nopți de neuitat! Amfiteatrul TNB este un supliment cultural recomandat pe perioada primăverii și a verii, în aer liber, indicat împotriva temerii de nori ploioși sau a asteniilor la căldură. De asemenea, se recomandă ca terapie pentru dorul de mare, munte și vacanță. Amfiteatrul ajută în cazul publicului care suferă de surplus de plictiseală la birou pe timpul verii (şi nu numai). Sfatul specialistului: dacă mergeţi la restaurantul de pe terasă, amplasat sub Amfiteatrul în aer liber, puteţi vedea una dintre cele mai frumoase imagini de sus ale Capitalei!   Bine de știut: biletele pentru lunile mai și iunie s-au pus în vânzare! Detalii pe tnb.ro & mystage.ro. .                                                 

Citește mai mult >

Tur Virtual al unui Proiect Unicat

05 Aprilie 2016

Începând cu luna aprilie 2016, pe site-ul Teatrului Național ”I.L. Caragiale” poate fi accesat un tur virtual cu totul excepțional, sub forma unui documentar interactiv, alcătuit din 310 panorame, care permite navigarea clădirii TNB, în interior și în exterior, înainte, în timpul și la finalul lucrărilor de remodelare a clădirii teatrului. Materialul postat pe site include și prezentarea virtuală a decorurilor a șase spectacole din producția TNB a ultimilor ani: Năpasta, Avalanșa, Conul Leonida față cu reacțiunea, Două loturi, Livada de vișini, Vizita bătrânei doamne. Timpul de lucru pentru realizarea celor 310 panorame publicate (realizate în perioada 2010-2016) a fost estimat la peste 1500 de ore și au fost folosite aproximativ 30.000 de fotografii separate. Imaginile de rezoluție mare permit studierea spațiilor în detaliu și în ansamblu, prezentând utilizatorilor inclusiv spații inaccesibile publicului spectator (ateliere, cabine, magazia de costume, culisele scenelor etc). Aplicația este însoțită de un scurt ”ghid de vizualizare” în limbile română și engleză. Nu în ultimul rând, publicarea acestui tur virtual complex are și scopul de a promova ”noul” Teatru Național ca o instituție deschisă către un public nou, interesat de teatru, dar și de tehnologiile actuale. Materialul utilizat pentru realizarea turului virtual este parte a unei imense arhive documentare realizată timp de 7 ani, în perioada 2008-2016. Finalizată la sfârșitul anului 2015 (cu excepția unor ultime fotografii, realizate în 2016), arhiva cuprinde materiale video, foto, imagini panoramice, planuri de arhitectură, interviuri și apariții în presă și urmărește evoluția Teatrului Național și a oamenilor care au lucrat și lucrează aici, pe întreaga durată a șantierului de remodelare a clădirii. Prin desfășurarea spațială și temporală, arhiva a fost realizată în primul rând ca material de studiu pe tema proiectului de arhitectură, a locuirii spațiilor și a locului pe care TNB îl ocupă în spațiul public, material care se adresează atât publicului, cât și profesioniștilor de teatru sau celor care urmează o formare în acest domeniu. Proiectul a fost realizat integral, în calitate de autor, de către Mihai Bodea-Tatulea, absolvent al UNATC, care a avut încă de la începutul inițiativei sale, acceptul teatrului pentru a filma și fotografia toate momentele semnificative legate de devenirea instituției. Întreaga arhivă documentară face subiectul unei eventuale publicări, iar producătorul caută sprijin financiar pentru susținerea acestui efort. Teatrul Național încurajează afilierea altor persoane, instituții sau firme pentru a sprijini continuarea proiectului.   Vizualizează aici

Citește mai mult >

O asociere de valoare: Allianz-Țiriac asigură bunurile Teatrului Național Bucuresti

22 Decembrie 2014

Începând cu luna decembrie a acestui an, bunurile deținute de Teatrul Național “I.L. Caragiale” din Bucuresti (TNB) - un reper al vieții culturale românești - sunt asigurate de către Allianz-Țiriac Asigurări. Polita de asigurare a bunurilor TNB este oferită de Allianz-Țiriac Asigurări sub formă de sponsorizare și include în acoperire echipamente tehnologice (masini utilaje si instalații), mobilier și obiecte de inventar (ex: decoruri) s.a. Polita emisă pentru o perioadă de 12 luni oferă protecție de tip “toate riscurile”: de la incendiu, trăsnet, explozie, inundație de la apa de conductă și până la cutremur sau alte riscuri catastrofice. Suma asigurată, reprezentând valoarea bunurilor ce fac obiectul asigurării este de 23,5 milioane Lei.    ”Acordarea acestei protecții este un prim pas pe care îl facem în direcția susținerii uneia dintre cele mai importante instituții de cultură din România, reper și simbol al valorilor locale. Asocierea cu Teatrul Național București nu este întâmplătoare; la baza acestui parteneriat stau valori comune solide; de la încredere și responsabilitate, la reputație și stabilitate. Facem astfel un gest prin care dorim să arătăm că, pentru Allianz-Tiriac valorile culturale românești sunt importante”, explică Remi Vrignaud, Directorul General al Allianz-Țiriac Asigurări. “Teatrul Naţional « I.L.Caragiale » reprezintă un adevărat brand cultural naţional şi este unul din principalii generatori de imagine a Românie - afirmă Ion Caramitru, Directorul General al Teatrului Național. În urma reconstrucţiei cladirii si a redimensionării instituţionale, care se apropie de finalizare, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale“ din Bucureşti îşi propune să devină “Un teatru nou pentru un public nou “ și își asumă o vocaţie culturală polivalentă : instituția va funcționa ca un centru cultural complex, dotat nu doar cu săli de teatru, ci şi cu spaţii expoziţionale și alte spații alternative, cu un Muzeu al TNB, o sală de lectură, cu librării, cafenele etc. în care se vor derula proiecte diverse, în cadrul programului “TNB-Parateatral.” Pentru Allianz-Tiriac nu este prima dată când deruleaza programe de susținere a valorilor culturii românești. De-a lungul timpului, compania a asigurat simboluri si programe culturale reprezentative, așa cum este cazul Ateneului Român, Festivalului Internațional de Film Transilvania - TIFF sau Festivalului de Teatru de la Sibiu și mai mult, chiar a găzduit în sediul central Allianz-Țiriac expoziții de pictură ale unor artiști plastici români.

Citește mai mult >

În atenția persoanelor cu dizabilități

11 Aprilie 2014

Vă informăm că, în conformitate cu prevederile articolului 21 din legea 448 / 2006, privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, Teatrul Național I.L. Caragiale din București alocă persoanelor cu dizabilități un număr de 6 locuri gratuite la fiecare spectacol din repertoriu. Acordarea gratuităților, cât și accesul la spectacole se va face numai pe bază de legitimație personală.   Planul rampelor de acces în Teatrul Național mai jos Plan de acces cu rampe

Citește mai mult >
Arhivă
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
TNB I. L. Caragiale Logo