Meniu

Știri

Ordonare

Un nou spectacol de Alexander Morfov la TNB: Neguțătorul din Veneția!

20 Septembrie 2019

Teatrul Național I.L. Caragiale din București anunță premiera spectacolului Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, care va avea loc în zilele de 20 și 22 septembrie 2019, ora 19.30, la Sala Studio. O nouă montare Shakespeare la TNB, o nouă colaborare între trupa Naționalului bucureștean și regizorul bulgar Alexander Morfov. Secondat în acest demers de lighting designer-ul Chris Jaeger (Anglia), coregrafa Inga Krasovska (Letonia), Gabi Albu (decor) și Liliana Cenean (costume), Alexander Morfov este deja la a patra colaborare cu TNB, după Vizita bătrânei doamne de Fr. Dürrenmatt, Furtuna de W. Shakespeare și No Man’s Land de Danis Tanovic. Scrisă la finalul secolului al XVI-lea, Neguțătorul din Veneția este și astăzi o piesă extrem de actuală, despre bani, lăcomie, dragoste și tensiuni inter-rasiale, despre discriminare și răzbunare. Cea mai controversată scriere shakespeariană, „Neguțătorul din Veneția” a impus unul dintre cele mai fascinante personaje ale dramaturgiei universale, Shylock, cămătarul evreu mistuit de dorința de a se răzbuna pe rivalul său, neguțătorul creștin Antonio. Marea controversă din jurul acestei scrieri, pe seama căreia exegeza literară a emis opinii contradictorii, este dacă textul are un caracter antisemit sau nu. Cunoscuți critici literari au acuzat piesa de un puternic antisemitism, în timp ce, pentru alții, nemuritorul Will nu face altceva decât să descrie  o profundă dramă umană.  „Neguțătorul din Veneția” – Una dintre cele mai întunecate comedii shakespeariene, în care povestea de dragoste a lui Bassanio, bărbatul care și-a pierdut averea și care trebuie să se împrumute pentru a o putea peți pe femeia pe care o iubește, se integrează în povestea mult mai dramatică a cămătarului evreu Shylock și dorința acestuia de a obține o livră din carnea neguțătorului venețian Antonio. În spectacolul de la TNB, drama și comedia, farsa și încurcăturile romantice se îmbină cu dimensiuni morale absolute, într-o distribuție impresionantă, cu Ion Caramitru în rolul lui Shylock, și cu o scenografie care ne poartă direct în inima Veneției. O montare captivantă, cu ritmuri dinamice, care pun în valoare extraordinara putere creatoare a lui Shakespeare. În distribuție, alături de Ion Caramitru: Richard Bovnoczki, Ada Galeș, Alexandru Potocean, Cosmina Olariu, Siviu Mircescu, Flavia Giurgiu, Ciprian Nicula, Emilian Mârnea, Mihai Calotă, Petre Ancuța, Florin Călbăjos, Mihai Munteniţă, Ștefania Cîrcu, Cristina Simion, Shahbazimoghadam Mohammad Jawad, Dragoş Dumitru. Următoarele reprezentații sunt programate pentru: 4 și 13 octombrie 2019, de la ora 19.30 și, la matineu, pe 5 octombrie, de la ora 11.00. Biletele s-au pus în vânzare la Casa de bilete TNB, precum și online, pe www.mystage.ro. Detalii spectacol  

Citește mai mult >

Conferința din 29 septembrie se anulează!

16 Septembrie 2019

Din motive obiective, conferința Silvia Colfescu la povești cu Anamaria Smigelschi programată pentru data de 29 septembrie 2019 se anulează! Contravaloarea biletelor cumpărate poate fi recuperată de la Casa de bilete a TNB până la data de 30 septembrie 2019!   Vă mulțumim pentru înțelegere!

Citește mai mult >

Teatrul Național din București anunță deschiderea noii stagiuni 2019-2020

12 Septembrie 2019

Ca în fiecare an, la mijlocul lunii septembrie, Teatrul Național I.L. Caragiale din București anunță deschiderea stagiunii. Primele spectacole sunt programate pentru week-end-ul 13 - 15 septembrie 2019, iar biletele au fost puse în vânzare online și la Casa de bilete a teatrului. Încă din primele săptămâni ale noii stagiuni 2019-2020, vor putea fi văzute unele dintre cele mai apreciate spectacole ale repertoriului. Pe scenele TNB se întorc, rând pe rând, titluri ce au stârnit aplauze și aprecieri pline de substanță, cum ar fi: "Regele moare", "Toți fiii mei", "Dineu cu proști", "Idolul și Ion Anapoda", "Omul care a văzut moartea", "Micul infern", "Umbre", "Cursa de șoareci", "Orchestra Titanic", "O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții", "Butoiul cu pulbere", "Tectonica sentimentelor", precum și recentele premiere: "Noii infractori", "Preșul", "Class", "50 de secunde". În următoarea perioadă, stagiunea de vară de pe acoperiș, de la Amfiteatru, derulată pe tot parcursul sezonului estival sub titlul Nopți de vară, sus, pe teatru, îmbie în continuare spectatorii la ceas târziu de seară caldă și senină, anunțând spectacole până la final de septembrie. După ce sălile teatrului au intrat în vacanță, publicul s-a retras în atmosfera primitoare și reconfortantă a spațiului de spectacole amplasat deasupra Sălii Mari, acolo unde serile acestei veri au fost animate, pentru prima dată după reconstrucția TNB și inaugurarea acestui nou spațiu,  și de teatru, și de muzică, dans sau film. Gala Tânărului Actor Hop a avut un prolog aici, prin premiera spectacolului On the Roof, proiect condus de excepționalul artist Gigi Căciuleanu și primit cu mult entuziasm de public și de critici. În luna septembrie, spectacolul bazat pe piesa declarată, la Gala Premiilor UNITER, "Cea mai bună piesă românească a anului 2017", 50 de secunde de Daniel Oltean, a fost invitat să participe la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila. Spre finalul lunii septembrie, una din cele mai recente premiere, producție a stagiunii trecute, montarea piesei Noii infractori de Edna Mazia, va avea două reprezentații pe scena Teatrului "Mihai Eminescu" din Chișinău, cu ocazia Reuniunii Teatrelor Naționale Românești. Conferintele TNB vor avea, din această toamnă, un format nou, fiind organizate în luna octombrie, în parteneriat cu Dilema Veche, în noiembrie, cu România literară și în decembrie, cu Revista 22. Prima conferință din seria noii stagiuni este programată pe 29 septembrie 2019. După ce, în primăvară, a trecut pragul majoratului, programul destinat copiilor, Teatrul Național pentru Copii, realizat în coproducție de Fundația Abracadabra și TNB, se pregătește să înceapă cea de-a 19-a stagiune în care cei mai mici dintre spectatorii teatrului vor continua Jocul de-a Teatrul sub îndrumarea îndrăgitului Magician al Poveștilor, Marian Râlea și a echipei sale. Teatrul Național ”I.L. Caragiale” din București anunță, pentru noua stagiune, două montări după titluri de referință ale dramaturgiei universale, sub semnăturile a doi regizori de succes și cu distribuții cuceritoare. Prima nouă montare pe scena Naționalului pentru stagiunea de toamnă se află într-un stadiu avansat de repetiții, la care lucrează regizorul bulgar Alexander Morfov. Cu alte trei montări la TNB, Vizita bătrânei doamne, Furtuna și No Man’s Land, regizor cu o cotă de originalitate apreciată la nivel internațional, Morfov a revenit la Teatrul Național bucureștean pentru o nouă provocare shakespeariană. De această dată, alegerea lui este  piesa Neguțătorul din Veneția, cu Ion Caramitru în rolul lui Shylock și cu  Ada Galeș, Richard Bovnoczki, Alexandru Potocean, în alte roluri principale, secondați de o distribuție numeroasă. Decorurile: Gabi Albu, Costumele: Liliana Cenean, Coregrafia: Inga Krasovska, Light Design: Chris Jaeger. Scrisă la finalul secolului al XVI-lea, „Neguțătorul din Veneția” este și astăzi o piesă extrem de actuală, despre bani, lăcomie, dragoste și tensiuni inter-rasiale, despre discriminare și răzbunare. Shakespeare rămâne „contemporanul nostru”, cum a spus-o cu peste patru decenii în urmă Jan Kott. Primele reprezentații sunt programate să aibă loc în zilele de 18 și 19 septembrie, iar premiera pe 20 și 22 septembrie 2019, la Sala Studio. Tot în luna septembrie, la TNB, vor începe repetițiile la un nou spectacol, în regia lui Radu Afrim. Trei surori de A.P. Cehov, urmează să aibă premiera în decembrie 2019. Informații actualizate constant, calendarul spectacolelor și evenimentelor desfășurate la TNB și toate detaliile despre activitățile diverse ale teatrului, precum și noi posibilități de comunicare interactive și un chestionar online deschis spectatorilor pe pagina Părerea ta, pot fi găsite  și pe parcursul noii stagiuni, pe www.tnb.ro și pe paginile noastre de socializare. Vă așteptăm, așadar, alături de noi! Se deschide Stagiunea 2019-2020, la Național!

Citește mai mult >

Amfiteatru TNB. Cinema sub cerul liber

02 August 2019

Pe TNB, până la sfârșit de septembrie, cultura și genurile artistice, diversitatea şi dezbaterea estivală (dar şi culturală) se întâlnesc sub cerul nopților de vară, chiar la km 0 al Capitalei, într-un program nocturn incitant. Din mai până la final de iulie, Amfiteatru TNB a oferit 50 de evenimente dintre cele mai variate: spectacole de teatru și dans, concerte de jazz, rock, folk etc. Artişti tineri sau nume consacrate au întâlnit sus pe teatru un public numeros, deschis, entuziast. De asemenea, august va fi o lună plină la Amfiteatru. 31 de evenimente sunt pregătite să umple sălile și nopțile de vară sus pe teatru. Iar, din 4 august, vă invităm la Cinema sub cerul liber. Programul Amfiteatru - nopți de vară sus pe teatru va fi completat cu seri de film: pelicule premiate, avanpremiere, noutăți, invitați și discuții cu realizatorii, toate pe acoperișul Teatrului Național până pe 30 septembrie. Proiectul este realizat în colaborare cu TIFF Unlimited, platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, și va cuprinde o selecție cu cele mai bune filme de la TIFF 2019. Prima proiecție de la Amfiteatru TNB (duminică, 4 august) este documentarul Generația Woodstock (Woodstock: Three Days that Defined a Generation), lansat la 50 de ani de la festivalul care avea să schimbe lumea. Generația Woodstock a avut parte de o proiecție unică și de succes în cadrul TIFF. Printre titlurile propuse se numără filme premiate, filme apreciate și filme în avanpremieră, cum sunt: Monos (r. Alejandro Landes), o poveste despre supraviețuire, putere și anarhie, filmul câștigător al Trofeului Transilvania; Un om fidel / L’homme fidèle, comedia romantică regizată de Louis Garrel, cu Laetitia Casta și Lily-Rose Depp, care a câștigat Premiului Special al Juriului și care va rula în avanpremieră, urmând să intre în cinema din 20 septembrie. În programul oferit de TIFF Unlimited se regăsesc și alte titluri din selecția ediției 2019 a TIFF, precum Femeie în război / Woman at War (r. Benedikt Erlingsson), o poveste impresionantă a unei femei determinate să-și ducă planurile la bun sfârșit, disponibil pe unlimited.tiff.ro, Vieți duble / Double vies, o comedie bine dozată, cu Guillaume Canet și Juliette Binoche, semnată de Olivier Assayas, recent lansată în cinema, sau Sutienul / The Bra, al multi-premiatului regizor, scenarist și producător german Veit Helmer, cu Maia Morgenstern în unul din rolurile principale. Costul unui bilet care oferă acces la un film este de 30 de lei. Biletele se pot achiziționa de pe www.mystage.ro

Citește mai mult >

Florina Cercel ne-a părăsit!

30 Iulie 2019

Echipa Teatrului Național din București anunță cu adâncă durere că astăzi se desparte de marea actriță Florina Cercel.După mai bine de 45 de ani de carieră pe scena Naționalului, „Țuca” ne părăsește azi, lăsându-ne tot mai triști, lipsiți de prezența sa impunătoare, de forța și de talentul său incontestabil, de farmecul atâtor roluri memorabile, de dăruirea sa remarcabilă în fiecare apariție scenică.  Florina Cercel va fi depusă, joi, 1 august, începând cu ora 10:00, în foaierul Sălii Mari a TNB, pentru ca spectatorii și colegii, toți cei care au îndrăgit-o, să-și poată lua un ultim rămas bun. Înmormântarea va avea loc la ora 13.00, la Cimitirul Bellu din Capitală, pe Aleea Artiștilor. La rugamintea familiei artistei, Teatrul Național anunță că filmările și accesul presei cu aparate foto, în foaier, nu vor fi permise. Vă mulțumim pentru înțelegere! Actriţa Florina Cercel s-a născut la 28 ianuarie 1943, la Piatra Neamţ. În 1964 a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, clasa profesorilor Jules Cazaban, Cornel Todea, Victor Moldovan (1964). În cei peste 50 de ani a avut peste 100 de roluri în teatru, film, radio și la televiziune.A debutat ca actriţă pe scena Teatrului Dramatic de Stat din Galaţi, în 1964.În perioada 1965-1973 a jucat la Naţionalul din Timişoara, în piese precum ''Micul infern'' de Mircea  Ştefănescu, ''Regele moare'' de Eugen Ionescu, ''Mincinosul'' de Carlo Goldoni, ''Aceşti îngeri trişti'' de D.R. Popescu. Din 1972 și până la pensionare a făcut parte din trupa Teatrului Naţional ''I.L. Caragiale'' din Bucureşti, unde s-a făcut remarcată imediat și a rămas în inima publicului printr-o serie de roluri de primă mărime.Înzestrată cu un talent viguros și un fizic plăcut, voce pregnantă a teatrului românesc, Florina Cercel a fost distribuită de mari regizori în roluri de prim plan pe scena Naționalului din București, între care amintim: Vasilisa din „Azilul de noapte” de Maxim Gorki, regia Ion Cojar, 1998, Agave - „Bacantele” de Euripide, regia Mihai Măniuţiu, 1997, Zabina - „Tamerlan cel Mare” de Christopher Marlow, regia Victor Ioan Frunză, 1995, Bernarda Alba - „Casa Bernardei Alba” de Federico Garcia Lorca, regia Felix Alexa, 1994, Clitemnestra în „Electra - O trilogie antică” după Euripide, Sofocle şi Seneca, regia Andrei Şerban, 1990, Zoe - „O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, regia Radu Beligan, 1979, Wanda - „Gaiţele” de Alexandru Kiriţescu, regia Horea Popescu, 1977, Peţitoarea - „Căsătoria” de Nicolai Vasilievici Gogol, regia Sanda Manu, 1976, Lucille Desmoulins - „Danton” de Camil Petrescu, regia Horea Popescu, 1974.O creație de referință, avându-l partener de scenă pe marele actor George Constantin, a fost Vassa Jeleznova din „Vassa Jeleznova” de Maxim Gorki în regia lui Ion Cojar, 1988. Pentru acest rol a fost distinsă cu Premiul UNITER pentru cea mai bună interpretare feminină, în 1990.Roluri de mai mică anvergură prindeau în interpretarea sa un contur aparte. Până de curând, publicul îi aștepta apariția de-a lungul unui întreg  spectacol, în "Dumnezeu se îmbracă de la second - hand" de Iulian Margu, regia Ion Caramitru, 2014, piesă în care se vorbește permanent despre personajul Teodora, dar ea nu apare decât la final. Acesta a fost și unul din ultimele roluri pe scena TNB, cu care spera să revină în luminile rampei, din toamnă. Boala însă, a învins.A fost o luptătoare și ceva din sufletul fiecărui personaj pe care ni l-a dăruit rămâne să ne însoțească pe mai departe, chiar dacă astăzi se alătură, într-o … distribuție nedrept de amplă, colegilor săi de generație plecați prea devreme dintre noi.Alături de  numeroase premii și distincții acordate pentru interpretare artistică, în anul 2002 a fost distinsă și cu Ordinul Naţional ''Serviciul Credincios'' în grad de Cavaler. Dumnezeu să o aibă în paza Sa! Rămas bun, Florina Cercel!   Florina Cercel

Citește mai mult >

Damian Crâșmaru ne-a părăsit!

11 Iulie 2019

Cu adâncă durere, colegii din Teatrul Național din București se despart astăzi de marele actor și om de teatru DAMIAN CRÂȘMARU (1931 - 2019).Un actor cu o forță deosebită, cu o prezență impunătoare și cu un talent șlefuit de mari nume ale scenei, precum George Timică și Ion Finteșteanu, Damian Crâșmaru a debutat pe prima scenă a țării în 1953 și de atunci a rămas profund legat de ea.Alături de Doamna sa, marea actriță Carmen Stănescu, de care din păcate ne-am despărțit de curând, ne-a încântat serile pe scena TNB în spectacole memorabile.Va rămâne în sufletele și inimile noastre cu numeroase roluri remarcabile, cu vocea sa inconfundabilă și cu noblețea și discreția sa.https://www.tnb.ro/ro/damian-crasmaruTrupul neînsuflețit al lui Damian Crâșmaru este depus la capela cimitirului Reînvierea, iar înmormântarea va avea loc sâmbătă, 13 iulie, la ora 10:30.Dumnezeu să îl aibă în pază!

Citește mai mult >

Ion Caramitru: Scrisoare deschisă

08 Iulie 2019

Mă adresez pe această cale oamenilor - în general, spectatorilor - în special, prietenilor și celor care nu-mi sunt prieteni.Când am debutat în rolul Eminescu, în 1964, la TNB, regizorul Sică Alexandrescu mi-a scris o dedicație pe cartea dăruită la premieră:”Dragă Caramitru, cine are talent are și mulți dușmani, tu ai mult talent, îți doresc cât mai mulți dușmani!”Pot să-i spun maestrului meu că urarea s-a împlinit. Am destui dușmani și în teatru, și în Parlament, și în Guvern și chiar pe stradă.Am ajuns, iubite maestre, la maturitate!Nu am a-mi reproșa mai nimic, nici privind conduita mea civică, nici profesională și nici materială.Trebuie să-mi reproșez încrederea în oameni și naivitatea de a uita ceea ce românul, tot timpul știe, că surprizele majore, dramatice și uneori chiar tragice vin de la cei cărora, într-un fel sau altul, le-ai făcut doar bine în viață și în carieră.De-aici și până la linșajul mediatic pe care îl trăiesc, e doar un pas.Trebuie să mă apăr, să dovedesc, să mă dezbrac în fața lumii, pentru a arăta unde mă doare și ce am de gând să fac. Cam cum era în comunism.Am mai trecut prin asta. Sunt pregătit.Mă simt nevoit, pentru a treia oară în ultimii douăzeci de ani, să-mi salvez onorabilitatea.În 2001, tot la inițiativa Ministerului Culturii, s-a decis un control, chitit să mă compromită, în legătură cu UNITER. La final, am câștigat în instanță, un proces de calomnie care s-a încheiat cu condamnarea penală a Secretarului de Stat Ion Antonescu, zis ”Mareșalu’”. Am cerut, atunci, daune morale de 1 Leu, fiindcă nu câștigul material m-a interesat, ci ca adevărul să iasă la lumină.Între 2015 și 2017, am fost controlat în toate ipostazele de funcționar public, de binecunoscutul organism A.N.I.În 2017, dosarul a fost clasat.Astăzi, mă pregătesc pentru a treia încercare. Acuzele curg torențial, sunt deja un infractor, terenul e aproape inundat.Numai că astăzi, cauza mea este, în principal, salvarea de la inactivitate și faliment a Teatrului Național din București și a principalelor instituții naționale ale României, aflate în directă legătură cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, responsabil, de facto, de activitatea noastră.Alături, un alt traseu de abordat, pornit de la delațiuni și neadevăruri venite de la câțiva colegi lipsiți de scrupule.Sunt pregătit și pentru asta.Vreau să-mi asigur prietenii că nu am nevoie de ajutor, că am adevărul de partea mea și că voi lupta să-l dovedesc. Îi rog doar să mă urmărească în tot ce fac.  Atât. Ion Caramitru08.07.2019   Ion Caramitru - Scrisoare deschisă

Citește mai mult >

Program de vară la Casa de bilete

01 Iulie 2019

În perioada 1 - 30 august 2019 biletele sunt disponibile exclusiv online iar din 31 august se revine la programul normal. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă așteptăm la teatru!

Citește mai mult >

Ion Caramitru și mai mulți directori de instituții culturale, primiți la Palatul Victoria de premierul Viorica Dăncilă

01 Iulie 2019

  București, 1 iulie 2019.În urma unei solicitări scrise, trimisă zilele trecute Guvernului României, o delegație de directori din instituții aflate în subordinea Ministerului Culturii va fi primită în cursul zilei de marți, 2 iulie, la Palatul Victoria de către premierul Viorica Dăncilă. Din delegație vor face parte: Ion Caramitru - Manager General al Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București, Andrei Dimitriu - Director General al Filarmonicii ”George Enescu”, Bianca Ionescu - Manager al Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” și Călin Dan - Manager General al Muzeului Național de Artă Contemporană.   Această întâlnire are loc în urma apelului lansat de mai multe instituții de cultură din România, în urma reducerii bugetelor, fapt care a dus la blocarea parțială a activității acestora, dar și la concedierea unor colaboratori. Numai în cazul Teatrului Național din București, bugetul a fost scăzut cu două milioane de lei la capitolul ”Bunuri si servicii”, suma capitolului bugetar ”Venituri proprii” fiind mărită cu aproximativ un milion de lei.Întâlnirea de la Palatul Victoria are loc după ce o delegație numeroasă de directori din instituții de cultură le-a avut, pe 19 iunie, cu ministrul Culturii, Daniel Breaz, dialog care nu a dus la nicio concluzie.În cursul zilei de miercuri, mai mulți reprezentanți ai instituțiilor de cultură din toată țara au fost invitați la o audiere cu membrii Comisiei pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă din Camera Deputaților.Duminică după-amiază, câteva sute de persoane, angajați ai mai multor instituții de cultură, dar și artiști independenți, s-au adunat într-un miting de protest în fața Guvernului României, solicitând deblocarea posturilor și revenirea la bugete care să permită buna funcționare a instituțiilor. Ion Caramitru, Managerul General al Teatrului Național din București își exprimă speranța unei bune întâlniri cu reprezentanții Guvernului, pentru deblocarea situației fără precedent cu care se confruntă în acest moment atât cel mai important teatru din România, dar și celelalte instituții din subordinea Ministerului Culturii și Identității Naționale.

Citește mai mult >

Final (nedorit) de stagiune

27 Iunie 2019

  Suntem pentru prima dată în situația de a putea promite ferm doar o singură premieră spectatorilor de teatru care așteaptă ca stagiunea TNB să reînceapă în forță în septembrie! Așadar, deschiderea stagiunii 2019 - 2020 la TNB va avea loc la Sala Studio, cu premiera spectacolului Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov, cu Ion Caramitru, Ada Galeș, Richard Bovnoczki, Alexandru Potocean, în rolurile principale, secondați de o distribuție numeroasă. Decorurile: Gabi Albu, Costumele: Liliana Cenean, Coregrafia: Inga Krasovska, Light Design: Chris Jaeger.     Aflat la limita supraviețuirii artistice din cauza drasticelor restrângeri bugetare, Teatrul Național ”I.L. Caragiale, asemenea multor altor instituții de cultură, este obligat să își limiteze, deocamdată, activitățile, din motivele pe care le găsiți explicate, pe larg, de managerul Ion Caramitru, în textul reprodus mai jos: Ceea ce trăim acum, nu numai în Teatrul Național, ci absolut în toate instituțiile care sunt acum în subordinea Ministerului Culturii, dar și în instituțiile din subordinea Primăriei Generale este fără precedent.  (…) Conform legii, bugetul statului român ar fi trebuit să apară din noiembrie, anul anterior și să fie votat pentru a deveni operațional începând cu 1 ianuarie 2019. În realitate, el a fost aprobat abia în aprilie 2019, devenind operațional abia în luna mai. Au mai fost situații de acest gen, dar nu atât de grave. Ca să ajungă la instituțiile din subordine, după ce el este repartizat prin Ministere, mai ia un timp destul de lung, astfel încât momentul zero, momentul în care teatrul nostru, de exemplu, putea să înceapă orice activitate, legală, din punct de vedere al deschiderii finanțării, este momentul în care ministrul ne aproba Programul minimal. Programul minimal este un fel de contract sine qua-non care permite managementului teatrului să-și facă treaba. Noi am devenit ”operaționali” abia la mijlocul lunii mai. Până în acel moment n-am avut dreptul să cheltuim lunar decât ceea ce legea ne permite, adică a 12-a parte  din bugetul anului anterior, deci o sumă infimă! Din aceste sume pe care le-am avut la dispoziție, am putut face două spectacole, Preșul de Ion Băieșu, la Sala Studio și Class la Sala Atelier. Două spectacole cu cheltuieli relativ mici. (…) Cum abia în 15 mai am avut liber la cheltuieli, vă dați seama că într-o lună nu puteam deschide finanțarea, să facem şi decoruri, şi costume, să plătim contracte de drepturi de autor, să rezervăm sala pentru alte premiere de anvergură etc. La ora aceasta, nu pot să vă spun ce alte spectacole se vor face în acest an, pentru că nu vă pot spune care este situația la zi! Până în acest an, TNB a avut o producție, în medie, de opt spectacole pe an. Asta înseamnă două producţii pe fiecare din cele patru săli în care ne desfășurăm stagiunea, şi înseamnă o premieră la fiecare 6 luni per sală! Am fi putut să producem mai multe, dar nu am avut nici fonduri și, mai mult decât atât, nu avem suficienți oameni la scene pentru a putea asigura autonomia fiecărei scene. Am raportat acest lucru ministrului, am tot trimis la minister diferite documente, nu puține, în legătură cu această problemă. Anul acesta, în cel mai fericit caz, am putea realiza patru premiere, deci jumătate din producția anului trecut. (…) Astăzi ne aflăm în situația total aberantă în care Ministerul ne-a scăzut de la capitolul ”Bunuri și Servicii” două milioane de lei și ne-a crescut obligațiile la capitolul ”Venituri proprii” cu un milion. Cu alte cuvinte, primim mai puțini bani pentru producții și ni se crește valoarea vânzării producțiilor pe care nu le putem face de fapt, sau le facem pe jumătate. Toate cheltuielile prevăzute a fi făcute  lunar pentru utilități (căldură, lumină, aer condiționat), pentru firmele care ne asigură mentenanța pe diferite domenii, pentru pază, pompieri, curățenie etc. se efectuează din bugetul prevăzut la capitolul Bunuri și Servicii! În plus, tuturor managerilor ni s-a condiționat aprobarea, de către Minister, a  Contractului pentru Programul Minimal de acceptarea, sub semnătură, a  următoarei clauze: ”Managerul instituției a întocmit programul minimal pentru anul 2019, asigurând cheltuielile de întreținere și funcționare a instituției pe tot parcursul exercițiului financiar”. Așa ceva nu se poate semna decât dacă ți se asigură bugetul integral, așa cum a fost calculat de contabilitate pe toate cheltuielile! Ori noi, la ora aceasta, nu avem așa ceva. Totuși, a trebuit să semnez, ca să putem fi funcționali. Este o ingerință teribilă în disciplina muncii și în drepturile pe care cineva le are, dar altfel ar fi trebuit să oprim producția și toți managerii au semnat acest lucru. Deci, după ce s-a făcut programul minimal, după ce bugetul a fost aprobat de Ministerul Culturii în termenii trimiși de contabilitate, ținând cont de cele două milioane care au scăzut la buget de la capitolul Bunuri și Servicii și de mărirea veniturilor proprii, după ce s-au semnat aceste documente, a venit o nouă dispoziție, de data aceasta via Ministerul de finanțe, adresă prin care suntem înștiințați că nu avem dreptul să cheltuim decât 30% din bugetul aprobat! Cu alte cuvinte, după calculele mele de artist ”liber cugetător”, ne aflăm în fața unui faliment. Falimentul ține de proasta gospodărire a întregului sistem financiar românesc. Există un faliment la vedere. Deși am fost la ministru împreună cu 20 de manageri din țară, toate Operele Naționale, toate Teatrele Naționale, Muzeul Național de Istorie, Muzeul de Artă, ”Antipa” etc., cu un document trimis sub semnătura mea și a lor, pentru a discuta față în față despre acest faliment în care suntem aduși, nu am ajuns la nicio concluzie. Cel mai grav lucru este că noi avem angajați, acum, 54 de oameni din afara teatrului (pentru că deși cerem de ani de zile posturi, nu primim), dintre care 39 deservesc scena. Practic, fără acești oameni teatrul nu poate funcționa. Numai că acești oameni, angajați printr-o agenție de forță de muncă, ne costă cu 24% mai mult, fiecare. Conform legii, ei trebuie să aibă salariul pe care îl au și angajații teatrului, la care se adaugă, în plus, 19% TVA și 5% comisionul acelei agenții. Printre ei se află oameni de o calitate excepțională, oameni care lucrează în teatru de un timp, care s-au specializat și pe care, dacă i-am pierde, am avea numai de suferit. Nu mai găsim oameni de specialitate pentru teatru. Dacă am avea posturi, i-am angaja imediat. Am explicat d-lui Ministru, nu o dată, că dacă am primi posturi, am face o economie. Ca să putem să încheiem discuțiile de la Minister care se prelungeau de peste trei ore, dl. Ministru ne-a spus să facem o calculație în plus de 30% din bugetul pe care l-am primit, poate că la rectificare se va reuși ceva. Eu nu văd o rectificare pozitivă la modul în care funcționează economia României în acest moment. Am întocmit o adresă către Ministrul de Finanțe și către doamna Prim-Ministru. Poate reușim să ne întâlnim față în față. (Fragmente reproduse din prezentarea făcută de  managerul TNB,  Ion Caramitru, la întâlnirea cu întregul colectiv al TNB luni, 24 iunie 2019)

Citește mai mult >
Articole Curente
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
TNB I. L. Caragiale Logo