Meniu

Știri

Ordonare

Botond Nagy montează, la TNB, „Proorocul Ilie” - o povestire de necrezut despre apocalipsă

14 Februarie 2025

Începând din 14 februarie 2025, sunteți invitați la Sala Studio să vedeți Proorocul Ilie (Profetul Ilya) de Tadeusz Słobodzianek, piesa aleasă de regizorul Botond Nagy pentru cea de-a doua montare pe care o realizează la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, după „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vișniec. Lucrările lui Tadeusz Słobodzianek (regizor, dramaturg, director de teatru) sunt printre cele mai originale din dramaturgia poloneză contemporană și au fost răsplătite cu prestigioase distincții literare poloneze. Între cele mai cunoscute creații ale sale se numără tripticul de scenă constând din dramele: „Țarul Nicolae” (1985), „Profetul Ilya” (1992), și „Moartea unui profet” (2011). „Proorocul Ilie” se bazează pe informațiile publicate de Włodzimierz Pawluczuk, sociolog și cercetător în domeniul religiei, care a descris fenomenul profetului Ilya în studiul său din 1974 centrat pe figura lui Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric, care a trăit în regiunea poloneză de nord-est Białystok, în anii ’30 - ’40. Reportajul despre sfârșitul lumii spune povestea unui grup de oameni care s-au desprins de biserica ortodoxă grecească și au încercat să-și construiască propria lume într-un mic sat părăsit de Dumnezeu. Klimowicz, care deținea o singură carte - Biblia și tot ce știa despre lume erau informații aflate prin viu grai, s-a autoproclamat profetul biblic Ilya. El a construit o biserică ortodoxă într-o așezare numită Wierszalin, unde a fondat un Nou Ierusalim și a adunat curând un grup de adepți devotați. După ceva timp, Ilya a anunțat că sfârșitul lumii este aproape. Închinătorii săi fideli așteptau apocalipsa, dar, cum așteptarea lor părea a fi în zadar, ei au decis să ajute, grăbind cursul istoriei. Au recurs la scenariul familiar al crucificării și l-au țintuit pe profet pe cruce la fel ca pe Isus. Astfel, povestea lui Ilya devine și povestea unui grup de oameni care au dorit să schimbe lumea încercând să-și impună visele în realitate. Dramaturgul Słobodzianek explică: Am fost interesat de această poveste pentru că, la fel ca un glob de cristal, ea oglindește toate utopiile pe care le-am locuit de-a lungul secolului al XX-lea: creștinismul, comunismul și naționalismul, amestecul între diferite culturi, națiuni, limbi și religii. Se pare că am intrat în secolul 21 cu această povară și nimic nu indică că vom putea scăpa de ea - dimpotrivă, pare să devină din ce în ce mai copleșitoare. Ilya Profetul este o piesă care explorează problemele urii rasiale și fanatismului, coșmaruri care continuă să ne bântuie în ciuda unor denunțări juste. Pentru Botond Nagy „Proorocul Ilie” este „un text provocator și obraznic”, „o povestire de necrezut în XIV scene” (subtitlul dat de autor), cu 14 personaje, o poveste dură, pe care regizorul o îmbracă într-o imagine axată pe lumină. „Totul este foarte comic și în același timp foarte dureros”. Botond Nagy invită cu această nouă montare la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care tânărul regizor continuă să creadă. Nerecomandată tinerilor sub 18 ani – din motive cunoscute (limbaj licențios și scene cu conotație sexuală), piesa lui Tadeusz Słobodzianek în lectura scenică semnată de unul dintre cei mai incitanți regizori ai tinerei generații din România vine într-un moment de adâncă criză spirituală și morală cu care se confruntă societățile contemporane.  Îl însoțesc în această expediție inițiatică, ce degajă o teatralitate vie, cu puternic impact emoțional, actorii: Richard Bovnoczki, Aylin Cadîr, Florentina Ţilea, Silviu Mircescu, Emilian Mârnea, Răzvan Oprea, Ofelia Popii, Florin Călbăjos, Lari Giorgescu, Vitalie Bichir, Mihai Calotă - nume bine-cunoscute ale scenei TNB, cărora li s-au alăturat foarte tinerii Leonard Chionac, Oana Laura Gabriela, Teo Dincă. Pentru a crea lumea și atmosfera spectacolului, o contribuție însemnată au avut și Irina Moscu – Scenografia, Diana Nechit – Dramaturg, Claudiu Urse - Muzica originală și Sound design, Cristian Niculescu - Lighting design și Video design. Primele reprezentații vor avea loc în zilele de: 14, 15, 16 (premiera oficială) februarie și 20 martie 2025, de la ora 19.00 și pe 22 martie de la ora 12.00. Biletele pot fi procurate de la Casa de bilete a TNB și online, pe tnb.ro.   Foto din repetiții de Nikita Dembinski

Citește mai mult >

Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în turneu la București cu două spectacole de excepție

01 Februarie 2025

Cea de-a X-a ediție a Turneului Unirii prin artă - Teatrul românesc București-Iași-Chișinău va aduce pe 1 și, respectiv 2 februarie 2025 la TNB două spectacole de marcă ale Teatrului Național „Mihai Eminescu”: Grădina de sticlă și Chirița în concert la Chișinău. Spectacolul Grădina de sticlă, în regia lui Petru Hadârcă, este o dramatizare semnată de Mariana Onceanu după romanul cu același titlu al Tatianei Țîbuleac, roman distins cu Premiul Uniunii Europene pentru Literatură – 2019. Luată de la orfelinat, numită Lastocika („rândunică” trad.), crescută de o rusoaică într-un Chișinău dominat de limba rusă, în care curtea era legiune, orfana crește în căutare de iubire, de înțelegere, de repere cu care s-ar putea identifica. Limba maternă, limba română o ține înrădăcinată în albia cultural-identitară și îi deschide calea spre conexiunea cu lumea liberă. „Romanul Grădina de sticlă de Tatiana Țîbuleac m-a răscolit profund și m-a scos din starea de confort interior. M-a făcut să văd lumea dintr-o altă perspectivă, din câteva ipostaze diferite: am simțit amarul din gura unui copil orfan, spaimele unei femei legate de feminitatea sa, golul din sufletul unui om în căutarea disperată de repere identitare. Această confesiune, care ba izbucnește cu furie și cruzime, ba trece în meditație lirică, ba taie meticulos firul în patru sau mușcă ironic, te face să te întrebi prin ce minune un copil abandonat și neiubit, violat în anii adolescenței, ajunge să fie un om bun care să iubească și să ofere iubire?”, precizează regizorul spectacolului, Petru Hadârcă. Cel de-al doilea spectacol pe care TNME îl va prezenta în data de 2 februarie 2025 este Chirița în concert la Chișinău, un spectacol muzical pus în scenă de Ada Milea, pe un scenariu inspirat de piesele lui Vasile Alecsandri și Matei Millo. Chirița de la TNME este seducătoare, carismatică și, bineînțeles, inimoasă și bătăioasă, gata să mănânce foc de dragul odraslelor sale neprețuite: zurliul Guliță – „copchil cu barbă”, Aristița și Calipsița – „fetile meli, rupti din steli”, sturlubatica și fermecătoarea Luluța, prinsă într-o colivie aurită, și tot alaiul din celebra piesă: Șarlatanii, Conu Bârzoi –  candidat la primar, incitantul Leonaș, într-o paradă de deghizări neașteptate, și un personaj surpriză - Vasile Alecsandri, care, imperturbabil,  urmărește de pe soclu, derularea accelerată a acțiunilor. TNME a optat pentru piesele lui Vasile Alecsandri, întrucât este unul dintre puținii autori clasici care, alături de Mihai Eminescu și Ion Creangă, a fost admis de cenzură în biblioteci și în manualele școlare în perioada sovietică. Iar Chirița este personajul comic și jovial, dar și subversiv în același timp, căci ea a asigurat conexiunea între cele două maluri de Prut, atunci când ideologia sovietică instrumentaliza narativul a două literaturi și două limbi. Turneul Unirii Teatrul românesc București-Iași-Chișinău este un proiect de tradiție inițiat de regretatul Ion Caramitru, care și-a propus să unească prin teatru cele două maluri ale Prutului. Evenimentul are loc anual, în luna ianuarie, în preajma Zilei Unirii Principatelor, și include spectacole atât la București, cât și la Iași, urmate de un turneu de răspuns la Chișinău, organizat în jurul datei de 27 martie, de Ziua Unirii Basarabiei cu România. Proiectul este realizat cu susținerea Institutului Cultural Român și reprezentanța sa la Chișinău, Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu”. Ambele spectacole vor avea loc în Sala ”Ion Caramitru ” a TNB, începând cu ora 19.00. Biletele pentru cele două reprezentații unice au fost puse în vânzare pe tnb.ro și la Casa de Bilete a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București.   Foto Florin Ghioca

Citește mai mult >

Stupid Fucking Bird a fost suspendat

29 Ianuarie 2025

Din cauza îmbolnăvirii unui actor, spectacolul Stupid Fucking Bird programat pentru data de 29 ianuarie 2025 a fost suspendat! Contravaloarea biletelor cumpărate poate fi recuperată de la Casa de bilete, pentru cele în format fizic, începând cu această seară, iar pentru cele online, banii vor fi returnați în contul din care a fost făcută plata! Vă mulțumim pentru înțelegere!

Citește mai mult >

"Efectul razelor gamma asupra craitelor lunatice" a fost suspendat!

26 Ianuarie 2025

Din cauza îmbolnăvirii unui actor, spectacolul Efectul razelor gamma asupra crăițelor lunatice programat pentru data de 26 ianuarie 2025 a fost suspendat! Contravaloarea biletelor cumpărate poate fi recuperată de la Casa de bilete, pentru cele in format fizic, începând cu această seară, iar pentru cele online banii vor fi returnați în contul din care a fost făcută plata! Vă mulțumim pentru înțelegere!

Citește mai mult >

Musicalul „Iată-ne aici!” – din ianuarie 2025, la TNB

18 Ianuarie 2025

Musicalul jukebox Iată-ne aici!,  coproducție 2024 Touchstone Creative și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, este un nou spectacol muzical pe afişul TNB, interpretat de tinerii actori Laura Gabriela Oana, Andreea Gaica, Dragoș Ioniță, Andrei Mărcuță și Andrei Duțu, acompaniați de orchestrațiile lui Bogdan Moroșanu (Rockabella). Montat vara aceasta la București, în premieră națională, la aniversarea de 10 ani a trupei underground Rockabella, şi prezentat la Sala Media a TNB, „Iată-ne aici!” revine pe scena Teatrului Național din București după un mini-turneu național. Scris de Andrei Radu și Natalie Ester pe muzica și versurile Teodorei Moroșanu (Rockabella), regizat de Natalie Ester şi Ionuţ Grama, acest spectacol, produs de Touchstone Creative în cadrul unui parteneriat cu Teatrul Național „I L. Caragiale” din București, a fost cofinanțat de către Administrația Fondului Cultural Național.   Scenariul spectacolului ce și-a propus explorarea artistică, prin musical, a fenomenului migrației tinerilor, este bazat pe fapte și experiențe reale, împărtășite de tinerii ce au luat parte la atelierele de storytelling „Până departe” din cadrul proiectului, elaborate de dramaturga Ana Cucu-Popescu și regizoarea Natalie Ester. Musicalul „Iată-ne aici!” revine în scenă și își continuă drumul spre inima publicului odată cu preluarea acestuia în repertoriul actualei stagiuni a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București. Primele reprezentaţii la care vă invităm, de data aceasta  la Sala Atelier, sunt programate în 18 şi 23 ianuarie 2025, de la ora 19:00. Noul spectacol de la Teatrul Național București este un cântec dulce - amar al tinerilor plecați peste hotare, al celor care vor să facă pasul peste graniță și al poveștilor ce le-au purtat pașii spre maturizare. Sfârșitul clasei a XII-a. Trăim, împreună cu tinerii interpreţi, bucuria balului de absolvire. Trecem prin emoțiile bacului, apoi uităm de griji pe nisipul petrecerii din Vamă. Inspirăm adânc, ne privim în ochi prietenii din gașcă și ne jurăm că nu ne vom despărți niciodată. Apoi pornim la drum. Iar pasiunile, ambițiile, potențialul, familiile, „sistemul” — sau toate laolaltă — ne împing spre diferite colțuri ale lumii… Și promisiunile făcute cândva pe o plajă rămân o notă de subsol într-un jurnal: „Cineva să ne găsească drumul înapoi”. Între acorduri rock, visuri împlinite și șanse ratate, cinci prieteni „Fără răspuns” se cred „Invulnerabili” și ridică “Steagul alb” în speranța că vor retrăi un bis împreună. Spectatorii vor regăsi povești de viață inspirate de fapte reale, iar fanii muzicii rock autohtone se vor bucura de noi interpretări ale pieselor de pe albumele „Clarobscur” și „Invulnerabili”. Din echipa de creație au făcut parte și Ioana Pashca (scenografie), Filip Stoica (coregrafie), Georgiana Mototolea (pregătire vocală), Andrei Délczeg (lighting design), Alexandra Suditu (asistent producție), Bianca Archip (operator lumini) și Alina Epîngeac (teatrolog).   Biletele se pot procura de la Casa de bilete a TNB și online pe www.tnb.ro

Citește mai mult >

„În largul mării” de Sławomir Mrożek, în regia lui Felix Alexa, cea dintâi premieră a anului 2025, la TNB

17 Ianuarie 2025

Noul an debutează la Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti cu o premieră în regia lui Felix Alexa: În largul mării de Sławomir Mrożek, pe scena Sălii Pictura. Cu o distribuție remarcabilă și într-o atmosferă de o plasticitate extraordinară creată de scenografii Ștefan Caragiu și Liliana Cenean, regizorul Felix Alexa reimaginează comedia neagră a lui Sławomir Mrożek din anii ’60 pentru publicul de astăzi. Poate cea mai bună piesă într-un act a unuia dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului XX, „În largul mării” este o parabolă politică și totodată o comedie absurdă care conține un mesaj neliniștitor în spatele umorului. Deși scrisă în plină cenzură sovietică, piesa este de o actualitate tulburătoare și pare desprinsă din titlurile de presă ale zilelor noastre. Piesa urmărește soarta a trei naufragiați înfometați ce încearcă să găsească o modalitate „democratică” de a decide care dintre ei va fi mâncat de ceilalți doi. Argumentele devin din ce în ce mai demagogice, intimidarea și lingușeala din ce în ce mai intense, până când intervențiile unui poștaș aflat în trecere și ale unui bătrân servitor împing acțiunea către un punct culminant înfricoșător. „În largul mării” condamnă, prin cinismul, absurdul și satira atât de caracteristice scriiturii lui Mrożek, brutalitatea machiavelică a puterii politice din toate timpurile.    „Ce poate fi mai actual astăzi decât „mâncatul omului de către om”, cum spune un personaj al piesei lui Mrożek? Aș spune că ne învârtim azi în jurul nuanțelor acestei acțiuni canibalice, în toate sensurile sale. Un text sclipitor de inteligent, „În largul mării” devine acum mult mai incitant, periculos și acut decât atunci când a fost scris. Pentru mine, spectacolul acesta este un strigăt de alarmă în ceea ce privește degradarea morală a societății. Sub umorul negru, subtil și percutant al piesei se ascund adevărurile dureroase ale vieții noastre cotidiene. Și totuși, până unde poate merge ființa umană cu lipsa scrupulelor când „foamea” devine elementul principal? Suficient de departe încât „În largul mării”, această bijuterie a teatrului absurdului, să devină de un realism crud”. Felix Alexa Primele reprezentaţii vor avea loc pe 17, 18 şi 19 ianuarie 2025, de la ora 19.00, iar premiera oficială, pe 24 ianuarie, ora 19.00.

Citește mai mult >

Ziua Culturii Naționale la Teatrul National „I.L. Caragiale” din București

15 Ianuarie 2025

Cu prilejul Zilei Naționale a Culturii, miercuri, 15 ianuarie 2025, programul Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București va cuprinde: Minte și inimă - Spectacol-lectură cu două piese într-un act de Mihai EminescuPartea I – Minte și inimăCu: Ionuț Toader (Mimi), Alice Sălceanu (Bibi), Monica Davidescu (Ana), Cesonia Postelnicu (Mătușa) Partea a II-a – Gogu TatiiCu: Alice Sălceanu (Anetta), Ionuț Toader (Barbu), Ovidiu Cuncea (Pavel), Răzvan Popa (Leizer)Regia: Răzvan Popa Sala Media, ora 19.00 Intrare liberă   Pasiunea pentru scenă și problemele ei au îmbrățișat diferite aspecte în viața și preocupările poetului Mihai Eminescu. E „furat” de mirajul teatrului, în copilărie, când asculta piesele lui Alecsandri și adolescență, când „teatrul l-am jucat odată în odaia din pod – își amintește − unde ședeam cu armeanul…” coleg la Liceul German din Cernăuți (1860-1863). Implicarea în activitatea celebrelor companii particulare (Tardini-Vlădicescu, Pascaly, Iorgu Caragiali) și a Teatrului cel Mare din București ca sufleor, actor (sporadic) și secretar [literar] cimentează legătura cu lumea spectacolului, dându-i imboldul de a așterne el însuși pe hârtie, în perioada studenției, câteva proiecte dramatice. Contactul cu junimiștii, dar și contextul spiritual al epocii în care subiectele legate de viața teatrală erau la ordinea zilei, îi creează oportunitatea să se exprime ca teoretician și cronicar teatral de excepție, uneori și ca traducător, la ziarele Curierul de Iassy, Timpul, și la diverse reviste literare din Ardeal (colaborare în perioada studenției vieneze, când se profila ideea unui teatru românesc în zonă). Piesele sale de teatru − drame istorice și comedii de moravuri − mai mult în versuri, decât în proză, au conturul unor poeme dramatizate. În mare parte, nu au o formă finală și sunt, cum ar spune însuși autorul lor, în stadiul de „remaniere”. Minte și inimă, spectacol-lectură cu două piese într-un act de Mihai Eminescu, în regia lui Răzvan Popa, reconstituie, cu mult umor, un fragment din viața românească a secolului al XIX-lea. “A fost Eminescu si un dramaturg, se întreabă din când în când, exegeţii, sau numai un veleitar, aşa cum a fost, în materie de teatru, toată viaţa, marele romancier Stendhal? Fragmentare, mai închegate sau simple punctaje şi schematisme, lucrările dramatice ale lui Eminescu dovedesc… o aspiraţie continuă si serioase mijloace, care ar fi putut promova un puternic creator de caractere şi situaţii dramatice.…biografia scurtă şi zbuciumată n-a îngăduit marelui poet care, incontestabil, a fost şi un om de teatru, aşa cum a fost un om al bibliotecii, al şcolii şi al ziaristicii, să înscrie în repertoriul permanent al teatrului lucrări dramatice conturate la înaltul nivel al desăvârşitelor sale creaţii lirice”. Perpessicius „Teatrul Național București are datoria morală, socială și culturală de a promova, de câte ori poate, dramaturgia românească, iar în contextul dat de aniversarea zilei de naștere a poetului național Mihai Eminescu și a Zilei Culturii Naționale, Teatrul Național are datoria de a promova dramaturgia eminesciană.Anul trecut am făcut un spectacol lectură cu Emmi, amor pierdut, viață pierdută,  o piesă într-un act, care nu a mai fost jucată niciodată în București și care a incitat spectatorii prezenți la spectacol,  cu speranța transformării ei într-un spectacol din repertoriul Teatrului Național, speranță, din păcate, nerealizată.Anul acesta vă propun două comedii scrise, evident, de eternul Mihai Eminescu, dar tot din păcate, neduse până la capăt de - altfel - prolificul poet. Nu se poate vorbi despre o restituire, deoarece ambele texte nu au fost niciodată reprezentate pe scenă, sau prezentate în orice fel publicului.Nu este doar un exercițiu de neuitare ci și o amplă reverență plină de recunoștință în fața poetului nemuritor și pentru continua lui inspirație.” Răzvan Popa  Expoziția „Regina Maria la teatru” Spectatorii sunt invitați la 2 tururi ghidate în Muzeul Teatrului Național să descopere expoziția „Regina Maria la teatru”, realizată în cadrul proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri culturale restaurate din colecția Muzeului TNB”, finanțat prin Granturile SEE 2014-2021, Programul RO-Cultura (www.muzeultnb.ro). Expoziția prezintă costume de scenă și obiecte aparținând unor mari actori români, restaurate recent și expuse în noul spațiu dedicat muzeului, inaugurat pe 27 martie 2023, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului. Atracția principală este o rochie cu trenă care a aparținut Reginei Maria a României, iar expoziția este completată cu elemente interactive, vizuale și auditive. Orele de începere: 12.00 și 14.00 Biletele se pot procura gratuit de la Casa de bilete și online de pe www.tnb.ro  

Citește mai mult >

Micul infern a fost suspendat

13 Ianuarie 2025

  Din cauza îmbolnăvirii unui actor, spectacolul Micul infern programat pentru data de 29 ianuarie 2025 a fost suspendat!  Vă puteți recupera contravaloarea biletelor cumpărate de la Casa de bilete a TNB pentru cele în format fizic sau, pentru biletele online, banii vor fi virați în contul din care a fost făcută plata! Vă mulțumim pentru înțelegere!

Citește mai mult >

Program de sărbători la Casa de bilete

18 Decembrie 2024

Cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, Casa de bilete a TNB va avea următorul program:  În zilele de 24, 25, 26, 30, 31 decembrie 2024 și  1, 2, 3 ianuarie 2025 – închis! Deschis în data de 23 decembrie între orele 12:00 – 18:00, iar în zilele de  27, 28, 29 decembrie, între orele 10:00 - 19:00! Din data de 4 ianuarie 2025 se revine la programul normal de funcționare! Vă dorim Sărbători fericite și vă așteptăm cu drag la spectacolele noastre!

Citește mai mult >

La TNB, premiera „Mary Stuart” în regia lui Andrei Șerban

12 Decembrie 2024

După o absență de 32 de ani de pe scena Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București, regizorul Andrei Șerban se întoarce pe 12 și 13 decembrie 2024 cu premiera spectacolului Mary Stuart, o adaptare semnată de dramaturgul britanic Robert Icke după piesa clasică a lui Friedrich Schiller. Producția beneficiază de o distribuție remarcabilă, decoruri semnate de Helmut Stürmer și costume realizate de Corina Grămoșteanu, marcând un punct de referință în stagiunea teatrală a acestui an. Această montare aduce în prim-plan conflictele dramatice dintre regina Elisabeta I și Mary Stuart, explorând teme precum puterea, ambiția și identitatea, într-o viziune modernă și captivantă, sub bagheta unui regizor care și-a lăsat amprenta asupra teatrului mondial. Acesta „este un moment important pentru teatrul românesc, marcând revenirea unui maestru care continuă să fascineze și să provoace noi generații de spectatori”- afirma, în septembrie, jurnalistul Radu Caranfil. În ajunul premierei oficiale regizorul Andrei Șerban mărturisește: „Revin după mai bine de 30 de ani la Național cu un proiect extrem de ambițios – “Mary Stuart”, o adaptare actuală a prietenului meu, Robert Icke, după faimoasa piesă istorică a lui Schiller.* E drama a două femei puternice, Mary Stuart și Elizabeth I – două regine, a Scoției, și, respectiv, a Angliei. Ambele ajung la o confruntare cu cele mai extreme consecințe ale puterii. (...) O piesă despre situația acestor femei, fascinate una de cealaltă, prinse într-o rețea complexă de atracție, rivalitate și gelozie. O națiune divizată, când istoria își pierde sensul și totul pare condus de șansă, un adevăr al tuturor timpurilor, cât și al momentului pe care îl trăim în prezent. (…) Icke oferă o șansă extraordinară femeilor să joace alternativ două roluri uriașe: regina care trebuie asasinată (Mary) și pe cea care trebuie s-o asasineze (Elizabeth). Alegerea oferă și surpriza unui element pur teatral, o demonstrație de virtuozitate actoricească. (…) Pentru Icke, șansa are o importanță primordială în felul în care evoluează piesa. De aceea, în anumite seri, în spectacol, toți actorii află în ultimul moment, în același timp cu publicul, distribuția celor două regine prin simpla învârtire a unei monede! Aruncarea monedei subliniază simbolic natura arbitrară a destinului, cât și înrudirea celor două femei, singure într-o lume care aparține bărbaților. Aceste femei sunt, de fapt, două fețe ale aceleiași monede. În timp ce moneda se învârte, timpul și istoria ramân suspendate”, declară regizorul. Șerban a fost întotdeauna atras de reinterpretările contemporane ale marilor texte clasice, iar colaborarea cu Robert Icke, unul dintre cei mai talentați regizori britanici ai generației sale, reprezintă o întâlnire de vârf între două viziuni teatrale diferite. Mary Stuart în regia lui Robert Icke a avut premiera la Almeida Theatre din Londra în 2016, bucurându-se de un remarcabil succes. Distribuția și echipa creativă care aduce această poveste pe scena Naționalului include nume remarcabile: Raluca Aprodu și Ofelia Popii (care joacă, alternativ, atât rolul reginei Elizabeth I, cât și pe cel al lui Mary Stuart), Nicoleta Lefter (Mary Stuart), Mihai Călin, Florin Aioane /Ștefan Mihai / Tudor Cucu Dumitrescu, Conrad Mericoffer, Marius Bodochi, Emilian Oprea, Mihai Calotă, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos. Regia: Andrei Şerban; Regizor asociat: Daniela Dima; Decorul: Helmut Stürmer; Costumele: Corina Grămoșteanu; Muzica: Alexei Ţurcan; Video: Andrei Cozlac; Lighting design: Cristi Niculescu; Sound design: Liviu Stoica. Asistent regie: Corina Mihaela Predescu; Asistent scenografie: Șteff Chelaru; Asistent Lighting design: Daniel Mateescu. Consultant artistic: Ilinca Radulian; Producător delegat: Mădălina Ciupitu. *Adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller. Traducerea: Irina Velcescu. Versiunea de spectacol: Daniela Dima. Premiera oficială: 12 și 13 decembrie 2024, ora 19.00, la Sala Studio. Următoarele reprezentații sunt programate în 10, 11 și 12 ianuarie 2025, la ora 19.00.  

Citește mai mult >
Articole Curente
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo