Meniu

Repertoriu curent

Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat

Piesă în două acte de Nae Caranfil

Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat

Piesă în două acte de Nae Caranfil

Regie:
Nae Caranfil
Ilustrație muzicală:
Nae Caranfil
Asistent regie:
Tamara Creţulescu, Andreea Nae
Scenografie:
Dragoş Buhagiar
Asistent costume:
Iulia Gherghescu
Asistent decor:
Vladimir Iuganu
Mișcare scenică:
Florin Fieroiu
Maestru de scrimă:
Ionuţ Deliu
Regia tehnică:
Laurențiu Andronescu, Andi Tuinea
Sunet:
Ștefan Stanciu, Liviu Stoica
Lumini:
Cristi Șimon, Bogdan Golumbeanu

Data premierei: 12.12.2018

Durata: 2 h 15 min / Pauză: 15 min

Bilete

70 lei

50 lei

20 lei (reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

„Papagalul mut” - o poveste incredibilă, dar reală, având în centrul său una dintre cele mai enigmatice și fascinante figuri ale secolului al XVIII-lea, spionul travestit Charles d’Eon / Lia de Beaumont. Ființă ambivalentă, atât timp cât a trăit, d’Eon a întreținut cu abilitate misterul asupra identității sale: era bărbat sau femeie?

După aproape treizeci de ani, cineastul Nae Caranfil („Filantropica”, „Asfalt Tango”, „Restul e tăcere” etc.) se reîntoarce în teatru, cu un spectacol pe un text propriu care prezintă un episod din fascinanta viață a cavalerului d’Eon: misiunea sa la Curtea țarinei Elisabeta I, unde a acționat ca agent de influenţă în favoarea Franţei. Dându-și seama că o femeie ar reuși să câștige mai repede încrederea suspicioasei țarine, d’Eon a ales să fie femeie. Astfel, luând identitatea nepoatei cavalerului Douglas, conducătorul delegației franceze, el / ea va reuși să își ducă la îndeplinire misiunea, dar tulburând, în același timp, minți și inimi.

Un spectacol cu personaje și fapte istorice reale, plin de haz, farmec, îndrăzneală, despre spionaj, intrigi politice și amoroase desfășurate la una dintre cele mai extravagante curți imperiale ale lumii.

Cavalerul D`Eon: Vlad Logigan                      Douglas: Claudiu Bleonţ
Ecaterina: Miruna Biléi                      Ţarina Elisabeta: Raluca Petra
Worontov: Mihai Calotă                      Peter Ulrich: Eduard Cîrlan
Madame Dumonet: Magda Catone                      Wolff: Tomi Cristin
Bestujev: Marius Rizea                      Sir Williams: Alexandru Georgescu
Prinţul de Conti: Dragoş Stemate                      Căpitanul de gardă, Şambelan, Zbir 1: Eduard Adam
Volodea: Cosmin Dominte                      Alioşa: Dragoş Dumitru
Pictorul, Zbir 2: Axel Moustache                      Bogătan, Mesean, Hangiu: Daniel Badale
Maestrul de ceremonii, Violator, Călău, Zbir 3: Mihai Munteniţă                      Muzică live: Trio Mirea
Curtea tânără: Alexandru Dunaev
Nicolae Dumitru
Ionuţ Terteci
Alexandru Chifu
Cristina Danu
Mădălina Iagăr
Cătălina Gulan
Alexandra Cotfaş
Petru Șutu
Cristina Negucioiu
                    

”Papagalul mut” este steaua stagiunii curente de la TNB, un spectacol care nu trebuie ratat. Atât textul, cât și montarea ni-l dezvăluie pe Nae Caranfil ca pe un regizor și un dramaturg aflat în plină maturitate, un adevărat artist care excelează în teatru, ca și în film. 

Alexandra Ares, Revista Teatrală radio - Un debut superb la Teatrul Național din București: ”Papagalul mut” de Nae Caranfil  

Papagalul mut din colivia țarinei va cânta în final, să amintească prezentului că istoria se repetă. Ecoul reprezentației la public, poate fi diferit, unii îi vor aplauda spectaculozitatea și interpretarea personajelor centrale, alții tematica subtilă, iar unii s-ar putea să fie uimiți de întâlnirea cu istoria pe care o ignoră din naivitate. “Papagalul mut” este un spectacol eveniment, inventive teatral, rafinat prezentat pentru contactul cu o poveste istorică, mereu actuală.

Ileana Lucaciu,Spectator - Un rafinat spectacol cu o poveste plină de tâlc  

Într-un an programat festivist, în care istoria e văzută obligatoriu ca o colecţie de acte de eroism şi măreţie, nici că se putea contrapuncta artistic mai inspirit decât acest spectacol semnat de Nae Caranfil, o producţie carismatică, în fibra căreia găsim umor, ironie dar şi emoţie – tot ceea ce intră în alcătuirea fascinantei parabole a istoriei văzută din perspective posterităţii.

Răzvana Niță, Blog - Deliciile istoriei. Linişte! Motor! Pasiune!   

Diplomație, politică, spionaj și povești de alcov, încap toate într-un spectacol efervescent. Doar gândul că personajul principal a existat în realitate, fiind o personalitate enigmatică a secolului al XVIII-lea, Charles-Geneviève-Louis-Auguste-André-Thimothée d’Eon de Beaumont, te face să crezi că timpul petrecut la spectacol nu e doar pentru divertisment, ci e și o lecție de istorie.

Eveline Păuna, Blog - Papagalul mut  

Teatrul şi poveştile lui. Multe poveşti se pot spune despre teatru şi poveştile lui; despre cum se ticluiesc ele, cum trăiesc şi mor seară de seară, cum li se duce vestea, cum devin legendă. Poveştile pe care le spune teatrul au o vibraţie pe care doar viaţa de câteva ore sub lumina venită din reflectoare pline de praf, în decor de mucava, o poate genera.

Alina Epingeac,Yorick - Papagalul mut” – un spectacol lipsit de voce  

Dincolo de celelalte calități evidente, recenta premieră a Naționalului bucureștean are trei puncte de forță: Vlad Logigan, decorul creat de Dragoș Buhagiar și acel anumit tip de umor pe care îl practică Nae Caranfil. 

În concluzie, revenirea lui Nae Caranfil în teatru, după o (prea) lungă absență, e de aplaudat și se plasează sub cele mai bune auspicii. Mergeți la Teatrul Național din București să vă convingeți!

Gabriela Hurezean, Muze şi arme - Premieră la TNB: ”Papagalul mut”, Händel și sexul incert  

Deși incorigibilul Nae Caranfil deschide ușița de la colivia aurită, fără să recurgă la emoții facile, se amuză pe seama normelor și a convențiilor și provoacă neliniște în sufletul și mintea privitorului. Cineastul / director de scenă manipulează personajele ca pe niște marionete, bulversând deopotrivă și spectatorii. Ca și în cazul producțiilor cinematografice, Nae Caranfil este prudent și nu transformă spectacolul într-un discurs istorico-moralizator, ci lasă libertatea spectatorului pentru propria sa interpretare asupra faptelor narate pe scenă într-o satiră ca o dojană.

Mădălina Dumitrache, Bel-Esprit - „Papagalul mut” – Să pice perucile ca să se vadă umanul!  

În rolurile principale i-am aplaudat şi ovaţionat îndelung pe Claudiu Bleonț – ce străluceşte într-un un rol care ni-l arată matur, subtil, plin de nuanţe şi de forță - şi pe Vlad Logigan - talentat, zglobiu, stăpânind rolul deloc uşor de… domnişoară. Travestiul cu ieşiri şi intrări în convenţie pare să i se potrivească perfect, această ocazie de o juca pe Lia fiind o şansă pe care Nae Caranfil se poate felicita că i-a acordat-o. 

Plasată într-o altă epocă, dar păstrându-şi actualitatea, premiera de la TNB, Papagalul mut de Nae Caranfil, este o invitaţie de nerefuzat pentru iubitorii de teatru şi pentru fanii acestui regizor unic, ce a avut ştiinţă (şi intuiţia!) să distribuie în rolurile piesei actori înzestraţi care să le dea viaţa. 

Michaela Platon, Radiotopic – Papagalul mut by Nae Caranfil – Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat  

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo