Meniu

Repertoriu curent

Părinți și copii

de Brian Friel, dramatizare după romanul lui Turgheniev

Părinți și copii

de Brian Friel, dramatizare după romanul lui Turgheniev

Traducere: Vlad Massaci
Regie:
Vlad Massaci
Decor:
Adrian Damian
Costume:
Luiza Enescu
Asistent scenografie:
Șteff Chelaru, Ioana Groza
Mișcare scenică:
Florin Fieroiu
Lighting design:
Cristian Șimon
Video design:
Constantin Șimon
Pregătire vocală:
Monica Ciută
Asistent regie:
Simina Siminie
Operator sunet:
George Puiu, Sorin Brehuescu
Regia tehnică:
Costi Lupșa, Laurențiu Andronescu

Data premierei: 30.04.2022

Durata: 3 h 15 min / Pauză: 15 min

Bilete

70 lei

50 lei

20 lei (cu reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

Părinți și copii de Brian Friel (dramatizare după romanul lui Turgheniev), în montarea lui Vlad Massaci pe scena Teatrului Național, reflectă întocmai spusele filosofului britanic Isaiah Berlin: „... un document prețios atât pentru înțelegerea trecutului Rusiei cât și a prezentului nostru.”

Sunteți invitați, așadar, la un spectacol de o izbitoare actualitate tematică, în care veți regăsi atmosfera teatrului rus cu personajele lui prinse într-un labirint al emoțiilor și discuțiilor infinite, precum și umorul englezesc și ironia fină din condeiul dramaturgului irlandez. Veți fi seduși de jocul rafinat și plin de nuanțe al actorilor îndrumați atent și sensibil de regizor într-o acțiune care curge firesc în momentele ei dramatice. Lumea „părinților”, „dezacordată” noii ideologii a tineretului nihilist, scufundându-se în propria neputință de schimbare, își găsește transpunerea scenografică cu profunde semnificații sub semnătura artiștilor Adrian Damian (decoruri) și Luiza Enescu (costume). În fapt, prin spectacolul său, Vlad Massaci relevă felul în care întreaga comedie umană a lui Turgheniev / Friel devine drama unei lumi întregi nevoită să îndure urmările catastrofale ale ideologiilor care au marcat istoria civilizației și umanității.

 

"Când am citit piesa lui Brian Friel „Părinți și copii” mi-am amintit de mini-seria rusească pe care am văzut-o în vremea adolescenței la televizor. Țin minte cât de impresionat am fost de acea atmosferă rusească, de jocul actorilor, de poveștile de iubire care îmblânzeau distanțarea dintre cele două generații ce păreau a nu mai găsi comunicarea potrivită. Tinerii erau adepții unei doctrine radicale, nihilismul, dorind să demoleze societatea liberală, inerent imperfectă a părinților lor ușor naivi, amabili, cu suflete liberale și iubitoare de Europa către care tindeau natural. Într-un fel, ambele generații par ridicole – una prin radicalism, cealaltă printr-un romantism cam zăpăcit. Întrebarea este ce s-a schimbat azi? Ce ecouri au rămas de la cele două perspective asupra lumii? Cine a câștigat din această confruntare? Secolul al XX-lea ne-a răspuns prin nenumărate crime făcute în numele radicalismului, dar și printr-o liberalizare fără precedent. Mereu proporțiile au fluctuat. Personajul principal, Bazarov, ne expune ideile lui radicale: lumea trebuie schimbată cu forța dacă trebuie, nu există indivizi, ci doar conceptul nivelator al „omului” luat la modul general. Cineva stabilește cum arată Binele, apoi vrea să îl facă cu forța. Ideile astea bizare sunt, în fond, cauza celor două Războaie Mondiale ale secolului trecut, dar și cauza războiului care se întâmplă în Ucraina. Iată cum ideile radicale ale secolului al XIX-lea se propagă până în prezent, iată cum în numele „binelui omului” sunt suprimate destine individuale. Un spectacol de teatru nu schimbă lumea dar te poate face să reflectezi asupra ei." Vlad Massaci

 

Foto Florin Ghioca

Evgheni Vasilici Bazarov, student: Andrei Huțuleac Arcadi Nicolaevici Kirsanov, student: Alexandru Potocean
Nicolai Petrovici Kirsanov, tatăl lui Arcadi, moșier: Mihai Călin Pavel Petrovici Kirsanov, unchiul lui Arcadi, ofițer în retragere: Richard Bovnoczki
Vasili Ivanici Bazarov, tatăl lui Evgheni, medic militar în retragere: Vitalie Bichir
Tomi Cristin
Arina Vlasievna Bazarov, mama lui Evgheni: Diana Dumbravă
Fenicika Fedosia Nicolaevna, iubita lui Nicolai: Cosmina Olariu Ana Sergheievna Odințov, moșiereasă: Crina Semciuc
Caterina Sergheievna Odințov, sora Anei: Măriuca-Serena Bosnea Prințesa Olga: Emilia Popescu
Duniașa, servitoare la Kirsanovi: Fulvia Folosea Piotr, servitor la Kirsanovi: Emilian Mârnea
Procofici, camerist la Kirsanovi; Timofeici, servitor la Bazarovi: Mihai Verbiţchi Fedca, ajutor de servitor la Bazarovi: Andrei Tomi

“Stilul montării s-ar putea caracteriza prin rafinament și eleganță: corectitudine precis studiată, fără stridențe (voit novatoare sau de gust îndoielnic), acompaniamente sonore insinuante și tulburătoare. Montarea actuală te lasă să te gândești nu doar la implicațiile politice ale piesei, ci și la tragedia fără vârstă a relației dintre părinți și copii. Întreg spectacolul este emoționant și coerent, iar finalul răscolitor justifică ambițiile unei personalități creatoare.”

Mădălina Dumitrache, Bel-Esprit – Simfonie de cameră – „Părinți și copii”  

“”Părinți și copii” este un spectacol captivant, fastuos, eveniment cultural, bine venit pentru oricare categorie educațională de public. Spectatorii se pot și amuza ca la o comedie, dar majoritatea lor vor rămâne cu intenția de a regândi demersul actualității curente, ce le poate afecta dramatic existența prin motivarea promovată pentru un război drept pretext al unei ideologii absurde, dar cu sens de a domina lumea.”

Ileana Lucaciu, Spectator – Aplauze pe deplin meritate!   

“Adaptarea lui Friel a pus un filtru englez, mai abstract și ironic, pe atmosfera cehoviană a relațiilor, iar montarea inventivă a lui Massaci, a pus un al doilea filtru suprarealist la toate acestea, încercând să împingă granițele realismului lui Turgheniev și ale piesei "cehoviene" cât mai departe.”

Alexandra Ares, Liternet - Nihilism contra tradiționalism - Părinți și copii 

“Spectaculoasă, cu un ritm foarte bun încă de la premieră, vorbit într-o limbă română contemporană care sună, curge bine (traducerea lui Vlad Massaci, după textul englez al lui Friel), această nouă montare a T.N.B. va face, nu mă îndoiesc, săli pline.

Liviu Ornea, Liternet - Spectaculos și inegal – Părinți și copii  

“Vlad Massaci crează un puzzle al marii istorii din neînsemnate istorii personale, echilibrează tragedia cu ironii amare, marșând pe ideea unei permanente posibile reîntoarceri în timp.”

Alina Maer, Scene și cuvinte - Părinți și copii sau posibila întoarcere  

“Un spectacol greu, bine jucat ce îşi găseşte un loc aparte în repertoriul acestei stagiuni teatrale, oferind spectatorilor TNB oglinzi retrovizoare, avertismente, sugestii năucitoare despre nihilism, tradiţionalism, bolşevism şi noul imperialism.”

Dinu Grigorescu, Rinocerii – Părinți și copii de Brian Friel, după Turgheniev, la TNB  

"Spectacolul monumental inspirat de celebrul roman Părinți și copii de I.S. Turgheniev de la TNB se deschide cu panorama unei orchestre abandonate cu instrumentele în așteptare, pe care imensa scenă a Naționalului i-a inspirat-o scenografului Adrian Damian odată cu sentimentul unui grandios spațiu uman în restructurare."

Doina Papp, Revista 22 - Părinți și copii, fracturi ideologice sau generaționiste   

“O seară perfectă, în care o piesă de asemenea lungime poate părea o sperietoare. Senzația e exact pe dos, îți dorești să mai fie. Sau cum zice românul: își merită fiecare leuț.”

Dana Cristescu, PressHub - Teatru: „Părinți și copii”, de Brian Friel, sau dacă Turgheniev era irlandez  

“Spectacolul Părinți și copii de Brian Friel, după romanul lui Turgheniev, în regia lui Vlad Massaci, are îndrăzneala de a nu fi serios-rigid și reverențios-patetic. Adaptarea unui titlu clasic pentru scenă pică de multe ori pe o pantă previzibilă către un tribut melodramatic și demn, dar steril. Propunerea regizorală de la Sala „Ion Caramitru” are, însă, prospețime și o vigoare ce o ține departe de clișeele cu samovare și mese leneșe, cu filosofii de salon. Cheia tragicomică, pe care mizează întreaga structură, funcționează în contrapunct cu mesajul plin de pericol pe care îl conține acest apus decrepit, al unei lumi descompuse pentru a face loc uneia cu mult mai cinice.”

Alina Epîngeac, Revista Timpul - Părinți și copii – trecut și… trecut   

“E actual spectacolul ăsta. Prea actual. E, prin tot, de la text la decor și de la muzică la lumini, oglinda lumii noastre, cea de dincolo de ușile teatrului… E universal și, în același timp, personal. E superb, prin blândețea cu care spune adevăruri care dor. E impresionant, prin profunzimea personajelor, al căror interior se reflectă în fiecare detaliu al scenografiei. E necesar, prin mesaj. Știu că asta cu spectacol necesar a devenit un fel de clișeu, dar da, chiar e. E vindecător, într-un fel, prin cum vorbește despre dragoste… E dătător de speranță.”

Mădălina Mihai, Cultural 21 - Despre (dez)umanizare, cu iubire. Sau… „Părinți și copii”    

 

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo