Meniu

Repertoriu curent

Craii de Curtea-Veche

după Mateiu Caragiale

Craii de Curtea-Veche

după Mateiu Caragiale

Dramatizare:
Dragoș Galgoțiu
Regie:
Dragoș Galgoțiu
Decor:
Dragoș Galgoțiu
Coloană sonoră:
Dragoș Galgoțiu
Costume:
Lia Manțoc
Regia tehnică:
Tudor Dobrescu

Data premierei: 09.04.2023

Durata: 1 h 50 min / Pauză: Nu

Program
23 mai 2024 19:00
Bilete

50 lei

30 lei (locuri la balcon, cu reducere)

Celălalt Caragiale la Teatrul Național "Ion Luca Caragiale"

Făcând parte din cea mai importantă dinastie a istoriei literare române, Mateiu, fiul nelegitim al lui Ion Luca Caragiale, este autorul unui roman unic în literatura română, a cărui apariție a provocat și încă mai provoacă și azi mari pasiuni. O anchetă realizată la finalul secolului trecut de revista Observator cultural situa romanul Craii de Curtea-Veche pe locul I în topul preferințelor criticilor de azi.

Scriere stranie și unică, aflată la limita dintre proza lirică și cea narativă, neîncadrabilă în vreun gen literar, căreia i s-a pus, pe rând, eticheta de roman gotic, roman baroc, decadent, estetizant, „cea mai puțin pământească dintre lucrările noastre epice” (Perpessicius), Craii de Curtea-Veche a dat naștere, încă de la publicare, unui neîntrerupt cult în rândul „mateinilor”, dintre care cei mai pătimași cunoșteau întregul text pe de rost. 

Romanul zugrăvește nobilimea crepusculară a Bucureștilor, după cum se exprima Șerban Cioculescu, o lume decadentă de aristocrați și scursuri, de erudiți și lichele. Personajele aparțin boemei depravate, cu obiceiuri preluate de la fanarioți, și sunt paradoxale prin comportamentul lor, pentru că viciile extreme sunt combinate cu rafinamentul unei lumi „întoarse pe dos”. Nu e de mirare că în acest mediu corupt, al mahalalelor întunecoase și misterioase, destinul personajelor este fulgerător, ele dispărând „sub pecetea tainei”, la fel de repede cum au apărut.

Cultul lui Mateiu și al Crailor..., departe de a fi constituit doar o plăcere a iubitorilor de literatură și a criticii literare a sfârșitului veacului trecut, rămân constante ale postmodernității secolului XXI. 

Aflat la prima sa colaborare cu Teatrul Național „I.L. Caragiale”, regizorul Dragoș Galgoțiu nu propune un spectacol în numele tatălui (Ion Luca), ci al fiului (Mateiu), de a cărui estetică barocă, sofisticată, plină de ascunzișuri și mistere se simte atras.

Autor al scenariului dramatic, Galgoțiu pune în scenă nu doar o ilustrare a textului, ci o descindere în paradisurile artificiale ale visării, istoriei și amintirii, dar și una în subteranele Bucureștilor, cu moravurile lor de noapte de la începutul veacului al XX-lea. Decorul (Dragoș Galgoțiu) și costumele (Lia Manțoc) sunt concepute ca o meditație asupra trecerii timpului, evocând o lume apusă, un amestec de de splendoare și descompunere. 

Un spectacol ca o povestire în povestire, căci Craii lui Galgoțiu rememorează istorii, iar amintirile lor deformate dau naștere altor istorii subiective, memoria fiind și un act de imaginație, și ocazia de a reinventa.  Un spectacol care, asemenea romanului, aduce pe scenă „viața care se visează” și „viața care se viețuiește”, un ciudat amestec de spiritualitate și materialitate ce conferă un farmec aparte Bucureștiului de la întretăiere de Orient și Occident.

 

Foto Florin Ghioca 

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

joi
23
05
2024
Sala Pictura 19:00 Cumpără bilete
Cara: Marian Râlea Pirgu: Claudiu Bleonţ
Pantazi: Ioan Andrei Ionescu Pașadia: Mihai Calotă
Sultana: Magda Catone Pena Corcodușa: Cesonia Postelnicu
Rașela: Fulvia Folosea Maiorică: Dorin Andone
Mima: Erika Băieşu Tita: Rodica Ionescu
Elvira: Costina Cheyrouze Serghie: Carol Ionescu
Wanda, Ilinca: Maruca Băiașu Costache: Petre Cheregi

"Craii de Curtea-Veche este un spectacol meditativ, inventiv, cu momente şi replici memorabile, animat de un vibe retro şi o poetică a melancoliei şi a grotescului. Va delecta cu certitudine publicul de cunoscători ai lui Caragiale (tatăl şi fiul)."

Alexandra Ares, Revista Rinocerul – Despre orgiile Lipscanilor din secolul trecut, “Craii de Curtea-Veche”, la TNB  

“Craii de Curtea Veche e o poveste a lumilor dispărute, este un fel de O mie și una de nopți în care descoperim fragmente ale vieții îngropate în memorie, uneori este vorba despre alte secole, ca în reveriile lui Pașadia, alteori sunt povești cu demoni, ca în poveștile lui Pantazi. Mereu însă poveștile sunt îngropate, lumile mor, luminile sunt departe.

Doar bordelul, alcoolul, melancolia sau disperarea, degradarea, sunt prezente în jurul personajelor. Ce e bizar e că și lumea aceea este acum departe.

Lumile care dispar par mai bune, e iluzia pe care o avem și privindu-ne în oglindă, pentru că tinerețea este și ea ca lumile care mor, se îndepărtează mereu.”

Dragoș Galgoțiu

"În montarea de la TNB, susţinută de o distribuţie în care se regăsesc performeri redutabili, precum Marian Râlea (Cara), Claudiu Bleonţ (Pirgu), Ioan Andrei Ionescu (Pantazi), Mihai Calotă (Paşadia) sau Magda Catone (Sultana), “craii”, personajele-clovn cu biografii tenebroase sau suprafirești, cu gusturi subțiri și mici deșertăciuni, ce iubesc pătimaș, petrec sau râd, își plimbă melancolia în birturi sau își găsesc uitarea în bordeluri – îmbrăcaţi în costumele de epocă imaginate de Lia Manţoc -, într-un Bucureşti care, după cum scria Mateiu Caragiale, „rămăsese credincios vechei sale datini de stricăciune; Şi totuşi, desfrâul mă uimi mai puţin decât descreierarea ce domnea în toate rândurile.”

Ioan Big, Zile și nopți - “Craii de Curtea-Veche” în Bucureştiul unui alt Caragiale, la TNB  

“Dragoș Galgoțiu a realizat scenariul dramatic și tot lui îi aparțin regia, decorul și coloana sonoră, ca și cum ar fi vrut să se asigure că nu încap elemente și aspecte "străine" în contactul cu opera literară. Viziunea spectacolului trebuia să fie perfect aderentă la splendoarea crepusculară a cărții.

Dragoș Galgoțiu a reușit ceea ce îmi părea de-a dreptul imposibil: să aducă pe scenă un roman interbelic, și ce roman!, unul în care Stilul impregnat parcă în pagina de carte își merită majuscula.”

Daniel Cristea-Enache, Agenda Liternet - În Bucureștii lui Matei I. Caragiale – “Craii de Curtea-Veche”  

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo