Meniu

Repertoriu curent

Scrisoarea

dupa O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Scrisoarea

dupa O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale

Regie:
Horaţiu Mălăele
Scenografie:
Maria Miu
Muzica:
Răzvan Diaconu
Asistent scenografie:
Iza Tartan
Asistent regie:
Viorel Florea
Secretar literar:
Cristiana Gavrilă

Data premierei: 25.09.2012

Durata: 1 h 40 min / Pauză: Nu

Bilete

60 lei; 50 lei; 20 lei (reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

 

Comedie

 

Un celebru text clasic, acum într-o adaptare liber-schimbistă şi o viziune regizorală ultra-progresistă. O lume "caraghioază" şi "nifilistă" - copie fidelă a realităţii noastre - îşi nutreşte emoţiunile cu politică şi sex. Un spectacol curat Mălăele, o mare comèdie, cum n-a mai văzut Capitala, cu moftangiii şi faliţii ei.

O producţiune în care veţi întâlni persoane însemnate, vestiţi artişti ai scenelor bucureştene.

Aşa cum toate generaţiile au propria lor Scrisoare pierdută, Scrisoarea lui Mălăele poate deveni spectacolul nostru, al celor care, deşi am renunţat la răvăşele pentru blog, iscălim, cu acelaşi curaj nepieritor, „anonim".

 

Ștefan Tipătescu: Mircea Rusu                      Agamemnon Dandanache: Horaţiu Mălăele
Marian Râlea
Tache Farfuridi: Mihai Calotă                      Zaharia Trahanache: Virgil Ogășanu
Un cetățean turmentat: Marius Rizea                      Iordache Brânzovenescu: Eduard Adam
Nae Cațavencu: Mihai Constantin                      Ghiță Pristanda: Marcelo-S Cobzariu
Zoe Trahanache / Muta: Raluca Petra
Victoria Dicu
                     Figurație: Neculai Relu Stîngaciu
Cătălin Sterian
Popescu Alexandru
George Gologan
Mihai Bunea
Mihai Alexandru Petrea
Vasile Niculușcă

"(...) personajele caragialiene şi replicile lor trimit către realitatea din afara teatrului - de data aceasta democratică, nu totalitară - pe care o desfac şi o traduc plastic.  Un Trahanache al doilea, dar deloc mai prost, ci upgradat, după cum se ştie, cu Caţavencu, este Agamemnon Dandanache, jucat memorabil de Mălăele. (...)  Idiotul suprem al piesei, cum l-au văzut mulţi, e de fapt cel mai lucid interpret al realităţii în care se mişcă şi în care lihniţii vor să devină şi ei graşi. (...)  Burţile sînt invidiabile, văzute de jos; şi destul de stînjenitoare, văzute de sus. Marii combinatori şi cîştigători nu au nici burdihane pe care să le vază cetăţenii, nici scrisori de pierdut.(...). Mergeţi la Naţional să-i vedeţi".

Daniel Cristea Enache, Observator Cultural - În lumea lui Swift   

"Un recent spectacol - o viziune personală a lui Horațiu Mălăele, care semnează și regia - montat pe scena Teatrului Național București aduce în actualitate și face vizibile, nu doar absurdul și mizeria vieții politice românești - nu de puține ori percepute cu simpatie și amuzament -, ci mai ales grotescul și urîtul acestei lumi. Un spectacol - O scrisoare pierdută de I.L. Cara­giale, cu titlul Scrisoarea, în versiunea TNB - foarte plastic și antrenant. Cu accente expresioniste în scenografie, dar și în jocul actorilor. Cum nu am mai văzut un astfel de Caragiale (...)"

Bedros Horasangian, Observator Cultural - În țara lui Horațiu Mălăele  

 

"Scrisoarea pierdută" a lui Caragiale devine și "Scrisoarea" lui Horațiu Mălăele, recitită în cheie regizorală nouă, dar fără a părăsi tiparul impus de autor. (...)  Mălăele a eliminat lungile tirade ale politicienilor (oricum, le vedem în fiecare zi în Parlament și la televizor...), în schimb, a insistat mai mult asupra creionării personajelor, definite, în primul rând, prin burți direct proporționale cu înălțimea poziției sociale. (...)  E drept, lumea lui Caragiale, ca și lumea noastră, este una destul de tristă și rea, dar Mălăele reușește să vorbească despre ea fără patimă, fără venin, fără încrâncenare, cu o detașare olimpiană, reconfortantă. Cât despre poantele lui specifice, care străbat spectacolul de la început până la sfârșit, te lăsăm, iubite spectator, să te delectezi descoperindu-le singur."

Gabriela Hurezean, Cronica Română - Burdihanul ca stâlp de rezistență al societății   

 

"Horaţiu Mălăele îşi poate permite şi asuma luxul de a realiza un scenariu după "O scrisoare pierdută", căruia îi pune titlul "Scrisoarea". Însă, nu vă speriaţi, rezultatul nu e o bazaconie în căutarea cu orice preţ a insolitului, ci un galop de sănătate, un circuit dens, intens şi coerent în istoria de amor şi intrigă politică, aşa cum o ştim. Cu alte cuvinte, un Caragiale adevărat, autentic, by Horaţiu Mălăele. Rezultatul este un spectacol cu o puternică personalitate, cu o plastică impresionantă şi o atentă construcţie comică.

(...)   un Caragiale concentrat, care te interesează, un Caragiale netrădat, ci din contră pus în valoare, focusat, un crochiu fin dar acut al unui univers înspăimântător de actual. Curat teatral! Curat Naţional!"

Răzvana Niţă, Port.ro - "Schizoica" - foaie de parcurs politic: de la "gâri-mâri" la "curat constituţional"

Spectacolul de la Naţional intensifică şi amplifică la maximum satira (ca dovadă supremă a lucidităţii vizionare a clasicului). Totodată, insistă pe o generalizare în timp, pe arcul : trecut în care se regăseşte prezentul, prezent care oglindeşte şi perpetuează trecutul. (...) Lumea « formelor fără fond » (conform cunoscutei teorii maioresciene) devine una deopotrivă a lipsei de fond şi de formă. (...) Horaţiu Mălăele îl scoate pe Caragiale din registul realismului clasic, situându-l în cel al grotescului,  burlescului, al kitsch-ului, al lipsei de măsură în tot şi în toate. (...) Mare maestru al comediei, el însuşi artist strălucit, dublat de un înzestrat caricaturist, Horaţiu Mălăele-regizorul umblă inspirat la butoanele efectelor amuzante şi cu haz : intrări în scenă originale, contrapuncturi gestuale vizuale şi sonore ironice, contraste provocatoare ale râsului, alternări ingenioase de ritmuri.

Natalia Stancu, Teatrul azi, nr.12 - Caragiale - între actualitate şi stilizare violent grotescă

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+