Meniu

Trupa TNB

 

Credit foto Andra Tarara

David Schwartz

n. 07.08.1985

Spectacole în stagiunea curentă :

Nimic nu e întâmplător

 

David Schwartz s-a născut pe 7 august 1985 în Bucureşti. A absolvit facultatea de Regie de teatru (2007) şi masterul de Regia spectacolului contemporan (2009) în cadrul UNATC Bucureşti. Timp de trei ani a studiat Istoria Artelor la Universitatea Națională de Arte din București (2003 - 2006). În 2016 a obținut titlul de doctor în teoria teatrului și artelor spectacolului la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, cu teza “Teatrul perdanților tranziției post-socialiste. Perspective etice și politice”, coordonatoare Miruna Runcan. Din 2019, este lector universitar la departamentul Regie Teatru din cadrul UNATC București.

Este co-iniţiator al platformei de teatru independent tangaProject (2005), preşedinte al asociaţiei O2G-Ofensiva Generozităţii (din 2007) și coordonator al Platformei de Teatru Politic, care desfășoară o stagiune anuală începând din anul 2013 (www.artapolitica.ro/teatru). În perioada 2016 - 2019, a fost coordonator artistic al Macaz – teatru coop, spațiu destinat producției și susținerii proiectelor de teatru politic. În perioada 2017 - 2019, a coordonat la Teatrul Evreiesc de Stat din București, împreună cu Andreea Vălean, programul de teatru social-politic Ticun Olam. 

Împreună cu Andra Tarara, a co-scris și co-regizat filmul documentar “23 august 1944 / 2019” (premiera la Festivalul de Film Documentar Astra Sibiu, 2020) și filmul experimental “Ținutul care nu doarme niciodată” (premiera națională la Festivalul Filmului European București, premiera internațională la Festivalul de film de la Jihlava, Republica Cehă, 2020). În prezent, lucrează împreună la filmul documentar de animație “The Goldstein Files”, câștigător al concursului C.N.C. 2021.

A regizat spectacolele “Butoiul cu praf de puşcă” (text Dejan Dukovski, Studio Casandra 2007, spectacol de absolvire), “Afară!” (text Mihaela Michailov, Parcul VA URMA 2007), “Zdrenţe” (dramatizare Mihaela Michailov după Chuck Palahniuk, Green Hours 2008), “România! Te pup” (text Bogdan Georgescu, Teatrul Național din Iași 2009), “Faceţi loc!” (text Mihaela Michailov, Green Hours 2009), “Capete înfierbântate” (text Mihaela Michailov, Centrul de Introspecție Vizuală 2010), “Declar pe propria răspundere” (text Alina Şerban, Green Hours 2011), “Sub Pământ – Valea Jiului după 1989” (text colectiv, subRahova 2012), “’90” (texte de: Alex Fifea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei Șerban; MACAZ – Teatru Coop, 2017), “Miracolul de la Cluj” (text Petro Ionescu, Reactor de Creație și Experiment Cluj, 2017), “Trilogia 1918” (text Mihaela Michailov, Macaz – Teatru Coop, 2018), “TABU” (text Alice Monica Marinescu și Alex Fifea, Macaz Teatru Coop, 2018), “Teroarea și mizeriile celui de-al treilea Reich” (de Bertolt Brecht, spectacol audio, 2021), “Business Class” (scenariul Alice Monica Marinescu, miniserie de teatru digital, 2021), “Myth Show. O istorie a neîncrederii” (text Daniel Chirilă, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 2022), “Energie Vitală” (texte de Nicoleta Esinencu, Bogdan Georgescu, Alice Monica Marinescu, Centrul Replika, 2022), “Capete înfierbântate” (text Mihaela Michailov, spectacol audio, 2024), “Orașul Comoară” (text Petro Ionescu, Reactor Cluj, 2025).

A (co)scris şi regizat spectacolele “Nu ne-am născut în locul potrivit” (împreună cu Alice Monica Marinescu; Stagiunea de Teatru Politic, 2013), “Moldova Independentă. Erată” (Teatru-Spălătorie, Chişinău, 2013), “Voi n-aţi văzut nimic!” (împreună cu Alex Fifea; Salonul de Proiecte - MNAC, 2015), “Ce-am fi dac-am ști” (Centrul de Teatru Educațional Replika, 2015), “Între granițe” (împreună cu Ioana Florea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu; Macaz – Teatru Coop, 2016), “Corp străin” (Teatrul Evreiesc de Stat, 2017), “Portofele virtuale” (Teatrul Anton Pann Râmnicu Vâlcea, 2018), “Lucrător universal” (Centrul Replika, 2019), “Capete înfierbântate 2020” (text Mihaela Michailov și David Schwartz, Centrul Replika, 2020), “București Livrator” (Teatrul Masca, 2021), “Acrobații – 7 zile din viața unor profesori de țară” (Teatrul Evreiesc de Stat / Centrul Replika, 2022), “Oameni și arme” (Reactor de creație și experiment, Cluj, 2023), “Criza. Kit de supraviețuire” (text Mihaela Michailov și David Schwartz, Teatrul Masca, 2023), “Invizibil” (Teatrul Republican Luceafărul, Chișinău, 2024, spectacol cenzurat).

În cadrul “Vârsta4” (2009 - 2019) – proiect de artă comunitară realizat împreună cu rezidenţii căminului de persoane vârstnice Moses Rosen – a fost co-autor concept / scenariu și regizor la: performance-ul “Români, întoarceţi armele! 23 august 1944” (2010); spectacolele-lectură “Moses Stories” (2010), “Vârsta obiectelor” (2011), “Post-Scriptum” (2013), spectacolele de teatru și dans comunitar “Corp la corp” (2014), “Domiciliu instabil” (2016), “RosenKabarett” (2019).

Textul “Nu ne-am născut în locul potrivit” a fost tradus în limbile arabă, bulgară, engleză, franceză, germană şi georgiană şi a fost publicat în limba germană (Talking About Borders editat de Christian Papke, 2014) şi în limba bulgară (Antologie de teatru contemporan românesc, editată de Lora Nenkovska, 2015). Textul “Nu ne-am născut în locul potrivit” a fost montat la Baadisches Staatstheater din Karlsruhe, Germania (în regia lui Manuel Braun, 2013) și citit în spectacole-lectură la Viena (regia Christian Papke, 2012) și la Tbilisi (2013).

A participat la expozițiile Bucharest Biennale 2010 (Căminul Moses Rosen, cu performance-ul “Români, întoarceți armele! 23 august 1944”), Making of (Centrul de Introspecție Vizuală 2011, curatoare Anca Benera, cu seria de performance „Capetele din spatele capetelor”), Km. 0 (Tranzit.ro București 2012, curatoare Raluca Voinea, cu proiectul “Arhiva Capete înfierbântate”), “Eroismul răsare dintr-un depozit de mărfuri” (Salonul de Proiecte 2015, cu performance-ul “Voi n-ați văzut nimic!”, curatori Mona Vatamanu & Florin Tudor), Bucharest Art Week 2015 (cu performance-ul “Voi n-ați văzut nimic!”, curatoare Olga Ștefan), “Fragments of a Life” (Iași 2016, cu lucrarea “Între granițe / In Between”, curatoare Olga Ștefan), “Viitorul Memoriei” (Oradea, 2017, cu lucrarea “Portret de familie”, curatoare Olga Ștefan).

În perioada 2013 - 2017 a fost coordonator, autor de articole şi interviuri, redactor şi corector la publicaţia trimestrială Gazeta de Artă Politică - au fost editate 18 numere tematice; varianta online: www.artapolitica.ro ). În 2016 a coordonat programul Gazeta de Artă Politică 2.0 – Platformă Critică de Artă Contemporană, iar în 2019, a coinițiat proiectul Rețeaua critică – proiect de susținere și promovare a criticii de artă cu dimensiune politică asumată (produs de asociația Quantic, www.artapolitica.ro/reteauacritica ). În 2015 a coordonat împreună cu Mihaela Michailov, Ionuț Sociu, Marius Bogdan Tudor, editarea volumului Artă politică contemporană. Perspective critice, care reunește texte apărute în GAP în 2013-2014. În 2016, a coordonat împreună cu Mihaela Michailov editarea volumului “Vârsta4”. Comunitatea de creație, 2009 - 2016, o istorie în texte și imagini a programului de artă comunitară de la căminul Moses Rosen (editat de Asociația ADO și editura Hecate). În 2017, a coordonat împreună cu Mihaela Michailov volumul Teatru Politic 2009 - 2017, care reunește scenariile majorității spectacolelor la care a lucrat în perioada respectivă (editat de Asociația ADO și Editura TACT). În 2023, a realizat selecția, introducerea și cronologia pentru volumul “Trei piese antifasciste” de Bertolt Brecht (Editura TACT). În 2024, a editat și realizat studiul introductiv și notele pentru volumul “Dialectică și înstrăinare. Scrieri despre teatru” de Bertolt Brecht (Editura TACT).

A publicat texte și articole în volume și publicaţii precum CriticAtac, Dilema Veche, Otherness: Essays and Studies (Danemarca), Platzforma.md (Republica Moldova), Scena.ro, Revista IDEE, Studii de Teatru şi Film (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj), Studia Sociologia (Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj), volumul Sfârșitul istoriei se amână. O radiografie a postcomunismului românesc (coord. Emanuel Copilaș, ed. Cetatea de Scaun, 2017), fanzina Istorii Alternative – Jurnal de Atelier (Asociația O2G, 2019), volumul Critica socială și artistică a capitalismului românesc (coord. Sorin Gog, ed. Presa Universitară Clujeană, 2021).

Împreună cu tangaProject a lucrat ca regizor și artist comunitar la proiectele RahovaNonStop – Spectacol în 25 de ore (2006), Evacuarea Casei Studenţilor (Teatrul Național Timișoara, 2008) şi 4X4 – Platformă mobilă de observaţie urbană (2008).

A câştigat premiul de regie la Gala Absolvenţilor (U.N.A.T.C., 2007), premiul concursului “Talking About Borders – Life Experiences in Times of Change” (2012, împreună cu Alice Monica Marinescu), premiul Best Young Artist la Festivalul Kontakt din Torun, Polonia (2012), premiu la festivalul “Butterfly Effect” Galați, împreună cu echipa spectacolului subPământ (2014), premiul Administrației Fondului Cultural Național pentru incluziune socială, în 2017 (împreună cu colectivul Vârsta4 și Asociația ADO) și în 2021 (pentru coordonarea proiectului Lucrător Universal – Intervenție culturală pentru dialog social, al Asociației O2G), premiul CriticAtac pentru volumul Teatru politic 2009-2017 (împreună cu Mihaela Michailov, 2018), premiul EURODRAM pentru piesa Lucrător Universal (2022), premiile Cineuropa Marketing Award și DAE Prize la festivalul When East Meets West (Torino, 2024), pentru proiectul cinematografic The Goldstein Files. A fost nominalizat la premiile UNITER pentru cel mai bun debut (2009) şi la premiile Fundaţiei Anonimul pentru cel mai bun debut (2011), pentru regia spectacolului România! Te pup. A fost nominalizat la premiile Administrației Fondului Cultural Național pentru „rezistență prin cultură” (Asociația O2G, 2017) și pentru incluziune socială și dialog intercultural (pentru programul I.A.R. – Istorii Alternative în România, 2019). A fost nominalizat la premiile Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj (pentru Ținutul care nu doarme niciodată, împreună cu Andra Tarara, 2021).

Spectacolele, performance-urile și filmele sale au fost invitate la numeroase festivaluri și evenimente naţionale şi internaţionale printre care – Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti (2009, 2010, 2022, 2023, 2024), Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timişoara (2008, 2010, 2011, 2014), Festivalul Unidrama Tîrgu-Mureş (2010), Festivalul de teatru de la Piatra-Neamţ (2010, 2017, 2018, 2019, 2021, 2022, 2023), Festivalul Temps d’Images Cluj (2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2017), Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (2006, 2011), New Plays from Europe (Wiesbaden, Germania, 2010), Bienala de Teatru Eugen Ionescu (Chişinău, Republica Moldova, 2010), Festivalul Acoperire Culturală (Chişinău, Republica Moldova, 2010), Sferracavalli International Festival for Sustainable Imagination (Lizzano, Italia, 2011) Nuits Theatrales au Palais de Behague (Paris, Franţa, 2011), Contemporary Drama Festival (Budapest, Ungaria, 2011), Festivalul Ideo Ideis Alexandria (2011, 2012, 2022, 2023), Kontakt International Theatre Festival (Torun, Polonia, 2012), Festival of Roma, Ashkali and Egyptian Culture (Priștina, Kosovo, 2012), Romania, Many Years After... (Teatrul HAU, Berlin, Germania, 2013), Festivalul Internațional de Teatru de la Tbilisi (Georgia, 2013), Festivalul ContemporanIS Iași (2013, 2014), Festivalul BUTTERFLY EFFECT Galați (2014, 2016), Colocviul Minorităților Naționale Gheorgheni (2015), Festivalul European de Teatru Eurothalia (Timişoara, 2015), Școala de Vară de la Telciu (2016, 2017, 2018), Expoziția Fragments of a Life (Zurich, Elveția, 2017), Festivalul TESZT Timișoara (2017), Festivalul Tânăr de la Sibiu (2017, 2023), Festivalul de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (2018, 2025), Teatru peste Prut (Chișinău, Republica Moldova, 2018), Festivalul de Teatru Nou de la Arad (2018), Roma Storytelling Festival (Budapesta, Ungaria, 2018), turneu organizat de Teatro Palladium & Accademia di Romania (Roma, Italia, 2019), IN V Z B L Festival (Timișoara, 2019), ASTRA Film Festival Sibiu (2020), Jihlava International Film Festival (Jihlava, Republica Cehă, 2020), Reaktiv Festival (Tîrgu-Neamț, 2024).

A susţinut ateliere și seminarii de teatru politic, teatru documentar, auto-reprezentare prin teatru, desen și fotografie, scriere critică, istoria și teoria artei politice, pentru: vârstnici instituţionalizaţi (programul Vârsta4, 2009-2019), elevi de gimnaziu (în cadrul programului Teatru SubPământ, 2011), copii din familii de refugiaţi (proiectul Acasă. În dialog cu migranții, 2014), liceeni (2013, 2014, 2019), studenţi (în cadrul Facultății de Teatru de la Univ. Babeș Bolyai 2013, în cadrul Focus Atelier Cluj 2015, în cadrul Școlii de Vară de la Telciu, 2016, 2017, în cadrul Facultății de Sociologie și Antropologie de la Univ. Babeș-Bolyai, 2020, în cadrul Laboratorului de teatru documentar, Reactor Cluj, 2020, în cadrul Facultății de Teatru din Iași, 2021), absolvenți de teatru (în cadrul Fresh Start, 2016, 2017, în cadrul Școlii de teatru politic 2018, 2019, 2024, în cadrul Școlii de dramaturgie de la Chișinău, 2018), critici de artă (în cadrul proiectului Gazeta de Artă Politică 2.0, 2016), actori profesioniști (Teatrul Evreiesc de Stat 2016, Reactor de Creație și Experiment 2017, Teatrul Masca 2021 și 2023, Teatrul Luceafărul Chișinău 2023-2024, Teatrul Național București 2023), lucrători și lideri de sindicat din retail (în proiectul SOLIDAR, 2019), profesori de gimnaziu și liceu (în cadrul programului PERIFEERIA, 2022), pensionari (Centrul Cultural Cugir, 2023). A susținut conferințe despre teatru documentar și teatru politic la Contemporary Drama Festival (Budapesta, Ungaria, 2011), PanoDrama Symposium (Budapesta, Ungaria, 2012), Școala de Vară de la Telciu (2016, 2017), European Theatre Perspectives International Symposium (Wroclaw, Polonia, 2016), International Brecht Symposium (Tel Aviv, Israel, 2022). Conferința „Transformări capitaliste în România” (Universitatea Babeș-Bolyai Cluj, 2023, 2025), Conferința „SOLICultEU” (U.N.A.T.C. „I.L. Caragiale” București, 2024).

A participat la ateliere de performance și instalație, solo-performance, antrenament biomecanic, scriere dramatică, regie, teatru documentar, film documentar, educație politică, coordonate de: Silke Huysmans & Hannes Dereere (Belgia), Nino Kirtadze (Georgia/Franța), Warner&Consorten (Olanda), Sebastien Brunger (Rimini Protokoll, Germania), Anna Lengyel (Panodrama, Ungaria), Richard Foreman şi Sophie Havilland (Bridge Project, USA), Mihail Durnenkov şi Evgheni Kazacikov (Teatr Dok, Rusia), This Maag (Germania), Roberta Levitow (SUA), Solar SV (Germania), Eric Trules (SUA), Klaus Schumacher (Schauspielhaus Hamburg, Germania), Gianina Cărbunariu (dramAcum, România), Bogdan Georgescu (România).

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo