Repertoriu curent
Frumos e în septembrie la Veneția
după Teodor Mazilu
Frumos e în septembrie la Veneția
după Teodor Mazilu
Data premierei: 06.12.2019
Durata: 1 h 15 min / Pauză: Nu
50 lei; 30 lei (Sala Pictura)
70 lei; 50 lei; 30 lei (Sala Studio și Sala Ion Caramitru)
O neașteptată poveste de dragoste se dezvăluie acolo unde suntem prea obișnuiți să vedem doar neajunsurile, într-o realitate pe care doar visul pare că o mai face suportabilă. Dar el nu poate și nu trebuie să o substituie, ci doar să-i aducă la lumină profunzimea, sensul și frumusețea.
Această parabolă teatrală îi aduce împreună pe actorii Oana Pellea și Mircea Rusu, însoțiți de o echipa de creație deja consacrată cu care Oana Pellea a realizat N(AUM), Efectul razelor gama asupra crăițelor lunatice, Idolul și Ion Anapoda: Ștefan Vasilescu, Vladimir Turturică, Vlad Lăzărescu și Mariana Cămărășan.
„Îndrăgostiți de însuși faptul de a fi îndrăgostiți, milioane de oameni visează Veneția. Adriatica bate cu valurile sale malurile de cărămidă ale insulei. Felinarele se aprind unul câte unul, dintr-un tonomat se aude incredibila muzică a lui Lucio Dalla. Totul e ireal de frumos. În mirajul romantismului absolut, o femeie și un bărbat se redescoperă, așa cum nu și-au imaginat vreodată că ar putea fi. Realitatea, mijlocită de vis și dincolo de vis, este, de fapt, fabuloasă, iar lucrurile pe care abia îndrăznim să le visăm există deja în sufletul fiecăruia dintre noi. Ele prind viață atunci când… atunci când trăim acea… acel… nu găsesc cuvântul… care e antonimul singurătății?” Mariana Cămărășan
“Mazilu avea un spirit de combatant. În fiecare clipă era pregătit să participle la o cruciadă împotriva confortului intelectual, a certitudinilor și a clișeelor. Aveam impresia că inteligența lui începea acolo unde a noastră obosea, dizlocându-ne cu flacăra ei rece din cotloanele amăgirilor și prejudecăților.
Există artiști la care puntea între viață și operă e greu de identificat, contururile ei se pierd în cețurile și contorsionările ființei. La Mazilu această punte e limpede desenată. Regăsim în teatrul lui toate componentele dramatice ale omului Mazilu: alegerea deliberată a singurătãții, refuzul oricărui tip de cârje (de la cea socială până la cea metafizică), înclinarea spre sinceritatea dusă până la frontierele auto-mutilãrii.
Frumos e în septembrie la Veneția... face parte din invitațiile la o luciditate împinsă până la extremele ei consecințe. Scenariul propus e radical, posibilitățile sunt numai două: ori trăim, ardent și total în prezent, cu toate spaimele, fragilitățile și deliciile lui, ori, precum protagoniștii piesei, ne refugiem într-un alt timp - trecut sau viitor - și ratăm întâlnirea noastră cu viața.
"Totalitarismul" scenariului propus e îmblânzit de farmecul dialogului și de o evanescență, dar reală tandrețe a autorului fațã de cei care, din frică fațã de nemilosul prezent, se refugiază în brațele ocrotitoare ale himericului. Cu siguranță, precum Sfântul Antonie cel Mare în pustiu, a fost și el vizitat de această ispită. Rezistându-i, a dobândit, cu un preț dureros, dreptul de a ne vorbi despre ea.
A trăit într-o neîncetată exigență față de sine, în refuzul (sau neputința?) compromisurilor. Și cum spunea unul din personajele lui: ”Cine nu iubește compromisurile, nu iubește viața.” Dar e vorba de o cu totul altă viață decât cea care a fost, scurtă și mistuitoare, viața lui Teodor Mazilu.” Ioana Mazilu
Proiect susținut de Raiffeisen Bank.
”Actoricește vorbind, e impecabil spectacolul. Oana Pellea și Mircea Rusu sunt minunați. Se joacă lejer și elegant cu gesturi și cuvinte, insuflându-le când umor, când nostalgie, când o foarte firească finețe. Și poate că ce fac ei acolo pare simplu, dar nu cred că e chiar așa… Se prezintă amândoi în fața spectatorilor cu energie. Și cu dăruire. Și cu sufletul deschis. Și fac ei ce fac și reușesc să te treacă printr-o groază de stări. Și să te facă să-ți însușești o lecție al naibii de importantă. Fiindcă nu, nu ai cum să pleci din sală fără să reții un lucru. Un lucru sfânt, aș spune… Te iubesc se spune cu voce tare, privindu-l în ochi pe celălalt.”
Mădălina Mihai, Cultural 21 - Frumos e în septembrie la Veneția. Să spunem mai des „Te iubesc”…
”Marele merit al acestei montări e tocmai lejeritatea şi starea de siguranţă, relaxare pe care o transmite în sală; uşor melancolic, uşor de modă veche, atât cât să activeze amintiri şi doruri de iubiri dintr-o vreme mai blândă şi mai puţin grăbită. „Frumos e în septembrie la Veneţia” e un spectacol care îi vorbeşte politicos spectatorului, îl face să zâmbească uşor şi să îşi dorească să iubească frumos – precum o Veneţie ideală.”
Alina Epîngeac, Yorick - „Frumos e în septembrie la Veneţia”. Încă mai e frumos
”Căldura zâmbetului (ah!) uşor resemnat, oarecum trist al lui Mircea Rusu este, pesemne, imaginea perfectă a tonului în care curge întreaga întâmplare. Expresivitatea privirii şi graţia mişcărilor Oanei Pellea completează tabloul acestei comedii nespus de serioase, acestei drame mustind de umor, acestei stranii şi totuşi atât de familiare poveşti de iubire şi absurd. "Nu am uitat nimic din cele ce nu mi s-au întâmplat niciodată", spune El, enunţând moto-ul suprem al tuturor regretelor lumii. Apoi ea îl invită la dans şi...”
Mihai Brezeanu, Liternet - Frumos e în septembrie la Veneţia
Balansul replicilor e condus inteligent de cei doi interpreţi. Oana Pellea, "o femeie normală cu înclinaţii metafizice", se lansează cu dezinvoltură pe valurile melodramatic-sentimentale ale personajului, iar Mircea Rusu nu e lipsit de umor în secvenţe construite cu tact actoricesc şi evidentă experienţă scenică. Ei sunt prezenţe marcante care nu dau impresia că pe scenă ar încăpea şi alţi interpreţi. Amândoi valsează cu farmec într-o Veneţie a închipuirii, care, în mod paradoxal, e "inadmisibil de aproape", amestecând plăcerea iluzionării cu fragilitatea trăirii în prezent. Un joc subtil, condus cu multă eleganţă.
Adrian Țion, Liternet - Oana Pellea şi Mircea Rusu, sclipiri de-o clipă la Cluj - Frumos e în septembrie la Veneţia
Participare la festivaluri în ţară şi străinătate
Turneu la Chișinău, Republica Moldova, cu ocazia Reuniunii Teatrelor Naţionale”, ediţia a VI-a , 2021
Festivalul de teatru de la Constanța, 2020
SibFest2019, Sibiu
Festivalul „Bucureștii lui Caragiale”, ARCUB 2019
Broadway Baby, Londra 2019
Festivalul „Ștefan Iordache”, Caracal 2019
Festivalul de teatru „Săptămâna Comediei”, Brașov 2019