Meniu

Conferințe

Gheorghe Florescu: Cafeaua noastră cea de toate zilele și dizidența

19 Mai 2019
Bilete
Categoria I - 20 lei primele 2 rânduri (fotolii)
Categoria II - 16 lei restul locurilor (scaune normale)
Conferințele TNB pe DVD 20 Iunie 2020
Iniţiate cu aproape opt decenii în urmă de Ion Marin Sadoveanu, Conferinţele Teatrului Naţional au revenit pe scena Sălii Atelier începând din anul 2006 cu prelegerile unor personalitaţi marcante ale culturii române pe teme dintre cele mai diverse şi incitante. Adunate într-o colecţie de DVD-uri care-şi propune să păstreze aceste mărturii de înţelepciune, cultură şi civilizaţie, 59 dintre conferinţele stagiunilor anterioare pot fi achiziţionate de la agenţia de bilete sau în foaierele sălilor înainte sau după spectacole.                   Colecţia de DVD-uri, însoţite de broşurile conţinând textele conferinţelor, cuprinde următoarele titluri: Titluri noi Bogdan Aurescu - Interesul naţional şi actualitatea suveranităţii. Politica externă a României şi paradigma învingătoruluiCristian Bădiliță - Ochelarii lui Mircea EliadeVladimir Beliș - O jumătate de veac în serviciul medicinii legaleGigi Căciuleanu - L'Om Gigi: Linii_Trasee_Semne_SensuriDorin Chirtoacă - Neamul românesc. Trecut, prezent și viitorNeagu Djuvara - Actor și interpret de poezieNora Iuga - Domnul Beligan e de vină că am devenit poetRadu Penciulescu - Lungul drum al textului spre scenăGheorghe Piperea - Despre talibanismul juridicIrinel Popescu - Transplantul de organe - o aventură a spiritului umanAlexander Rodewald - Originea genetică a poporului românAlex Ștefănescu - Cine mai are nevoie azi de literatură?Matei Vișniec - Teatru și jurnalism. Influențe reciproceDan Voinea - Adevărul juridic despre Mineriada din 13-15 iunie 1990Dan Voinea - Adevărul juridic despre decembrie 1989 N. C. Munteanu - Eu și câinele meu, Securitatea Basarab Nicolescu - Universul are oare sens? Dialogul contemporan dintre știință și religie Ion Pop - Din avangardă în ariergardă Cristian Bădiliță - De ce avem nevoie de o noua traducere a Septuagintei si a Noului Testament Ilina Gregori - Când a fost secolul al XIX-lea? Eminescu și modernitatea Teodor Marieș - În căutarea adevărului Alex Leo Șerban - Și totuși, de ce vedem filme? Andrei Șerban - Despre Cehov sau Cine mai vrea să meargă la Moscova? Alexandru Tocilescu - Despre teatru şi ale lui Dorana Coşoveanu - Atunci când tablourile au fost împuşcate Bujor Nedelcovici - Scriitorii şi exilul ASR Principele Radu - Înţeleapta cârmuire Neagu Djuvara - Războiul de 77 de ani (1914-1991) Mircea Dinescu - Blestemul de a fi pamfletar Nicolae Manolescu - Oare n-avem dramaturgi? Lucia Hossu Longin - Exerciţiul memoriei Dan C. Mihailescu - Cine sunt şi ce vor neointerbelicii Octavian Paler - Cu melancolie, despre barbari Stelian Tanase - Cazul Panait Istrati Theodor Baconsky - Ortodoxia şi Europa unită Adrian Cioroianu - Comunismul românesc între speranţa şi capcane Ileana Malancioiu - Vina tragică Ion Caramitru - Limitele aşteptării Radu Beligan - Profesorii mei Cristian Tudor Popescu - Omul abţibild Robert Turcescu - Înmormântarea unui mit: adio, presa liberă! Ion Vianu - Antigona, o dizidentă Andrei Pleşu - Despre inimă Doina Jela - Memoria înşelătoare Neagu Djuvara - O scurtă experienţă cu Serviciile occidentale de spionaj Constantin Ticu Dumitrescu - Deconspirarea Securităţii, imperativ al democraţiei Vladimir Tismăneanu - Anul revoluţionar 1956 Mihai Răzvan Ungureanu - Morala şi simţul public la români acum 200 de ani Adrian Vasilescu - Religia şi vedeta Varujan Vosganian - Elite şi contraelite în România tranziţiei Radu Beligan - Radu Beligan 90 Emil Hurezeanu - România în Europa şi Europa în România Ana Blandiana - Băscalia la români, de la aparare la sinucidere Herta Müller - E mereu aceeaşi zăpadă şi mereu acelaşi neică Theodor Paleologu - Actualitatea teologiei politice Sorin Alexandrescu - Cultura vizuală, pro şi contra Solomon Marcus - O culme a culturii româneşti: Traian Lalescu Horia-Roman Patapievici - Despre şansele irosite în istorie Cristian Bădiliţă - Iuda şi Maria Magdalena între damnare şi reabilitare Seria conferinţelor va continua şi în această stagiune în fiecare duminică, o dată la două saptămâni, cu noi provocări spirituale, teme de discuţie şi prelegeri. Preţul unui DVD este de 25 lei!
Citește mai mult >
Mircea Mihăieș: Despre succes 28 Mai 2020
Vizionează online Duminică, 10 decembrie 2017, de la ora 11.00, în Sala Mică a TNB, a avut loc conferința susținută de Mircea Mihăieș - Despre succes. Despre conferințăIntenția acestei conferințe este de a oferi o descriere a felului în care se dobândește, crește și se poate pierde succesul în lumea de azi. Cum succesul nu e sinonim cu valoarea, originile sale mobilizează mecanisme complexe, care țin de oportunități sociale, de reflexe instituționale ori de cutume adânc înrădăcinate și, adeseori, inconștiente. Spre ilustrare, propunem o evocare a împrejurărilor în care un roman considerat în mod unanim drept „dificil”, Ulysses, de James Joyce, a ajuns să se bucure, în circumstanțe cu totul speciale, de un enorm succes. Mircea Mihăieș   Despre Mircea MihăieșNăscut în 1954 în județul Arad, este critic literar, eseist și publicist. După absolvirea liceului în Arad, a urmat facultatea de filologie a Universității din Timișoara, secția engleză-franceză. Este profesor universitar la catedra de limba și literatura engleză a Universității din Timișoara, unde predă cursuri de literatură engleză și americană. Este doctor în litere al Universității din București.Este redactor-șef al revistei Orizont și editorialist la România literară și la Evenimentul zilei. Debutează în revista Orizont în 1979, iar în volum în anul 1989. În anul 1991 a lucrat timp de mai multe luni în redacția revistei The New Republic. Din 1993 deține rubrica săptămânală Contrafort în revista România literară.Burse de studiu la Woodrow Wilson Center, National Forum Foundation, Washington, D.C., New York University etc. A fost vicepreședinte al Institutului Cultural Român.Volume publicate (selecțiuni): De veghe în oglindă (1989, ediția a II-a 2005), Cartea eșecurilor. Eseuri despre rescriere (1989), Femeia în roșu (1990, ed. a II-a, 1997, ed. a III-a, 2003, ed. a IV-a, 2007, roman scris în colaborare cu Mircea Nedelciu și Adriana Babeți), Cărțile crude. Jurnalul intim și sinuciderea (1995, ed. a II-a, 2005), Victorian Fiction (1998), Masca de fiere (2000), Scutul lui Perseu. Nicolae Manolescu între oglinzi paralele (2003), Viața, patimile și cântecele lui Leonard Cohen, cu 32 de poeme traduse de Mircea Cărtărescu, Editura Polirom, (2005), Metafizica detectivului Marlowe (2008) (tradus în Statele Unite in 2013), Ce rămâne. William Faulkner si misterele ținutului Yoknapatawpha (2012), Ulysses, 732. Romanul romanului (2016)Premii: Premiul pentru proză al Uniunii Scriitorilor din România (1990), Premiul pentru critică al Uniunii Scriitorilor din România (1995), Premiul pentru critică literară pe anul 2008 al Uniunii Scriitorilor din România - Filiala Timișoara, Premiul pentru Critică literară / Eseu / Istorie literară pe anul 2009 al Uniunii Scriitorilor din România; Scriitorul anului 2016 pentru volumul Ulysses, 732. Romanul romanului, un impresionant volum de critică şi exegeză literară, în care analizează capodopera lui James Joyce    
Citește mai mult >
Octavian Paler: Cu melancolie, despre barbari 27 Mai 2020
Difuzare online Duminică, 26 octombrie 2009, Octavian Paler a susținut la TNB conferința intitulată Cu melancolie, despre barbari. Despre Octavian PalerOctavian Paler (1926-2007) scriitor și publicist român. „Mă tem că sunt un om al monologului. Mă tem că m-am născut baricadat în mine însumi şi că n-am reuşit, de-a lungul existenţei, să ies din această închisoare intimă, în afară, să comunic cu lumea“, spunea Octavian Paler, în emisiunea „Profesioniştii“, realizată de Eugenia Vodă pe TVR 1. Cărţile şi ieşirile lui publice poate că l-au contrazis. Octavian Paler a ştiut să lase întotdeauna în urmă fraze puternice, ca nişte firimituri pentru cei care au crezut în raţiune.„Eu sunt un mizantrop. E adevărat, un mizantrop defensiv, nu ofensiv. Îmi lipseşte credinţa în om. Divinitatea mi se pare necesară ca existenţă. Pentru că, dacă Dumnezeu nu există, multe sunt inexplicabile pe lumea asta. Probabil pentru confortul raţiunii noastre e nevoie să credem în Dumnezeu“, mai spunea Octavian Paler. A publicat multe cărţi. Printre acestea se numără „Umbra cuvintelor“, „Viața pe un peron“, „Apărarea lui Galilei“, „Mitologii subiective“, „Autoportret într-o oglindă spartă“, „Polemici cordiale“ şi altele. În cartea „Octavian Paler – Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache“ (Editura Polirom), eseistul a răspuns la multe întrebări, conturându-şi un autoportret care a rămas ca un reper de integritate. Iată ce i-a răspuns Octavian Paler criticului literar Daniel Cristea Enache: „Mă întrebaţi dacă mă recunosc în «figura şi comportamentul cavalerului de la Mancha». Primul impuls ar fi să zic «Da». Şi aş avea şi un argument. Ca să ies din tonul plângăreţ al ultimelor mele cărţi, ca să nu mai glosez pe tema bătrâneţii şi a bolilor mele, m-am apucat să lucrez la o carte (e vorba de «Calomnii mitologice») unde mă bazez pe o înclinaţie a mea (cam masochistă, poate) de a mă autodiscredita, la limita dintre «joc» şi acele «adevăruri» care sunt prea grave pentru a fi spuse pe un ton serios: ţin (v-am mai zis, am impresia) «conferinţe» moliilor care-şi fac numerele de balet prin camera mea de câte ori se plictisesc să stea ascunse. Sună a luptă cu morile de vânt, nu? Chiar dacă mie îmi lipseşte un scutier“. „Ce m-a atras, la Don Quijote, la prima lectură? Întrucât ţin să respect pariul sincerităţii, nu vă voi spune nimic despre eventualele «emoţii estetice». Ceea ce ştiu cu certitudine este altceva. Treceam atunci printr-o criză: încercam să-mi înving complexele, timiditatea şi inhibiţiile de introvertit, făcând pe grozavul. Căutam să ascund noaptea din mine (bănuiesc că toţi introvertiţii au o noapte interioară, prin care bâjbaie şi pe care o ascund de alţii, deoarece nici ei nu ştiu ce ascunde ea) prin bravade puerile. Amintiţi-vă că am spart pahare în dinţi la balurile studenteşti! Şi că eram un virtuoz în «arta» de a azvârli un cuţit, ca indienii, într-o ţintă, aflată la distanţă, înfigându-l în ceva: un copac sau o scândură!“ „Elanurile mele ridicole nu demonstrează, oare, că aveam, totuşi, unele afinităţi cu Don Quijote? Aveam oroare de ridicol în public, dar în intimitate nu ezitam să mă lansez în reverii caraghioase. Întrucât am meditat, vă asigur, cu multă aplicare la ideea de a reface drumul lui Don Quijote! Aproape mă înduioşează gândul că m-am putut lua în serios. Am avut, doar, grijă să nu mă demasc în faţa nimănui.“Între 1949 și 1961 a fost redactor de programe culturale la Radiodifuziunea Română. În 1964 a fost timp de trei luni corespondent Agerpres la Roma. După evenimentele din decembrie ’89, fondează împreună cu Ana Blandiana, Gabriel Liiceanu ș.a. Grupul de Dialog Social, care se evidențiază prin pozițiile sale anti-comuniste. Devine director onorific și editorialist al ziarului România liberă, apoi editorialist la Cotidianul și Ziua. Rămâne un jurnalist și comentator apreciat. Participă la talk-show-ri, pe teme de politică, de moralitate etc, la diferite posturi de televiziune. În ultimii ani de viață, devine un critic acerb al clasei politice românești. A realizat un film de televiziune dedicat satului natal, Lisa. A încetat din viață la vârsta de 80 de ani, în urma unui stop cardio-respirator. A fost înmormântat, cu onoruri militare, în Cimitirul Sfânta Vineri. Citate Octavian Paler* Înţelepţii hinduşi pretind că există patru anotimpuri în viaţă. Unul pentru a studia şi a descoperi lumea. Al doilea pentru a întemeia un cămin. Al treilea pentru a reflecta. Şi, în sfârşit, al patrulea, în care eliberat de inhibiţii şi de obsesii devii un fel de călător fără bagaje.* Noi astăzi suntem o ţară de oameni singuri. Atât de singuri, încât până şi nefericiţii nu sunt solidari între ei.* Ceea ce nu trăim la timp, nu mai trăim niciodată.* Nu dispreţui lucrurile mici. O lumânare poate face oricând ceea ce nu poate face soarele niciodată: să lumineze în întuneric.* Cine s-a ridicat împotriva tăcerii a riscat totdeauna să se facă tăcere în jurul lui. Oamenii îţi iartă multe, dar nu-ţi iartă când le arăţi cu degetul laşitatea. Ei vor să pară nobili chiar când nu fac nimic pentru asta sau mai ales când nu fac nimic.* Am învăţat că durează ani să câştigi încrederea şi că doar în câteva secunde poţi să o pierzi* Nu există fericire de care să-ți amintești fără tristețe.* Niciodată n-ai avut suficientă imaginație pentru a-ți închipui lumea fără tine. Chiar dacă n-ai mers cu vanitatea până la paranoia de a crede că lumea se învârte în jurul tău, că e nerăbdătoare să audă ce spui, ţi-a lipsit inteligența sau puterea de a accepta că nu însemni mai mult decât fotografiile îngălbenite pe care cineva, după tine, le va arunca la gunoi.* O viaţă mediocră poate fi justificată. Mai ales într-o lume mediocră. Dar mediocritatea iluziilor nu are nici o scuză. Nimic nu ne opreşte să visăm fără măsură.* Esenţiale sunt ţelurile pe care ni le-am propus. Nimeni nu l-a putut opri pe Don Quijote să ia cu asalt morile de vânt. Nici râsetele, nici realismul celorlalţi. Nu cunosc un exemplu mai clar că poţi să fii un ratat fără să fii un mediocru, că o viaţă poate fi împlinită nu numai printr-o reuşită, ci şi printr-un eşec.* Cred că dragostea ne ridică în proprii noştri ochi. Şi cât de mult ai vrea să fii aşa cum te vede celălalt! Ai dori, şi chiar încerci, să micşorezi distanţa dintre ceea ce ştii că eşti în realitate şi ceea ce intuieşti că vede în tine cel pe care-l iubeşti.* Cred că aş putea să înşir câteva sute de mirosuri ale ierbii, în funcţie de ceasurile zilei, de ploaie, de soare, de anotimp, de pământ, de umbră, de înălţime, de gradul de umezeală ori de uscăciune. Aş putea deosebi acum, bănuiesc, cu ochii închişi murele oloage de murele crescute în tufe, foşnetul unui fag de foşnetul unui brad. În schimb, multe din cele trăite s-au estompat, lăsând în urmă goluri, ca într-o pădure arsă pe jumătate. Această descoperire mă obligă să admit că memoria mea seamănă acum cu o oglindă spartă, care-mi restituie frânturi de viaţă.* A muri înseamnă a te muta într-o stea. Octavian Paler - Autoportret într-o oglindă spartă
Citește mai mult >
Prof. Viorel Barbu: Matematica și arta 26 Mai 2020
Vizionează online    Duminică, 24 martie 2019, de la ora 11.00, la Sala Atelier a TNB, profesorul Viorel Barbu a susținut conferința cu tema: Matematica și arta. Despre conferințăConferința își propune să răspundă la următoarele întrebări: Este matematica frumoasă? Există apropieri între limbajul matematic și poezie? Cum au influențat teoriile matematice tehnicile și ideile artiștilor? Care este relevanța matematicii în arta clasică și modernă? Există o poetică matematică, de fapt? Prof. Viorel Barbu Despre Viorel BarbuNăscut la 14.06.1941 în Deleni, Vaslui. Studii liceale la Liceul „Mihail Kogălniceanu” din Vaslui și Liceul „Costache Negruzzi” din Iași (1954-1959). Studii universitare la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de Matematică (1959-1964).Profesor la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (1980-2011). Profesor invitat la Universitățile din Roma (1970), Școala Normală Superioară Pisa (1980, 1990, 1995), University of Cincinnati (USA) (1991-1993), Ohio University (USA) (1995, 2000), University of West Virginia (USA) (2005) și Visiting Scholar la Universitățile din Bonn (2006), Bielefeld (Germany), Paris VI (Franța), Trento (Italia).Membru al Academiei Române (titular din 1993); Membru al Academiei Europene de Științe (din 2007); Președintele Secției de Matematică a Academiei Române (din 2010) și Președinte al Filialei Iași a Academiei Române.Autor a 10 monografii de matematică în editurile Springer-Verlag, Academic Press, Birkhäuser, Kluwer, Pitman (London), Noordhoff (Leyden).  
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo