Meniu

Repertoriu curent

Proorocul Ilie FNT 2025

de Tadeusz Słobodzianek

Traducere: Luiza Săvescu și Passionaria Stoicescu

Proorocul Ilie FNT 2025

de Tadeusz Słobodzianek

Traducere: Luiza Săvescu și Passionaria Stoicescu
Regie:
Botond Nagy
Scenografie:
Irina Moscu
Dramaturg:
Diana Nechit
Muzica originală:
Claudiu Urse
Sound design:
Claudiu Urse
Lighting design:
Cristian Niculescu
Video design:
Cristian Niculescu
Pregătire muzicală:
Cătălin Petrescu
Asistent regie:
Patricia Katona
Asistent scenografie:
Mădălina Sandu
Asistent lighting design:
Daniel Tiuntiuc
Asistent sound design:
Octavian Vasile
Producător delegat:
Nikita Dembinski
Regia tehnică:
Silviu Negulete, Tudor Dobrescu
Sufleor:
Petronela Purima

Data premierei: 16.02.2025

Durata: 2 h 5 min / Pauză: Nu

Program
22 oct 2025 20:00
Bilete

80 lei

60 lei 

30 lei

Spectacol prezentat în cadrul Festivalului Național de Teatru 2025

 

Spectacol nerecomandat minorilor sub 18 ani: scene care îi pot afecta emoțional, limbaj licențios, scene cu conotație sexuală.

Din cauza efectelor stroboscopice și de lumină, de scurtă durată și intensitate, spectacolul nu este recomandat persoanelor cu fotosensibilitate și celor care suferă de epilepsie! În spectacol se folosește fum de scenă inodor!

Inspirat de povestea reală a predicatorului Eliasz Klimowicz, din anii ‘30 - ’40, pentru că „oglindește, ca un glob de cristal, toate utopiile secolului al XX-lea: creștinism, naționalism, socialism…”dramaturgul polonez Tadeusz Słobodzianek reface în „Proorocul Ilie” apocalipsa umanității. Locuitorii unui sătuc la granița bielorusă trăiesc cu credința că pastorul comunității lor, care prevestește sfârșitul lumii, este Hristos și își propun să-l răstignească pentru a-și găsi mântuirea. Textul, scris în 1991, stârnește multe controverse, autorul fiind criticat pentru limbajul dur și inadecvat. În fapt, Słobodzianek vorbește despre o lume „răsturnată”, primitivă în credințe și valori, atrăgând atenția asupra pericolului fanatismului religios și a ideologiilor extremiste. În drama sa cu iz de mister medieval, în care se amestecă religii, limbi și nații, sublimul sacru e convertit în comic grotesc, credința în superstiții, divinul în uman, iar miracolul Săptămânii Patimilor întârzie.

Într-un moment de adâncă criză spirituală și morală cu care se confruntă societățile contemporane, Botond Nagy invită, cu a doua sa montare pe scena TNB − „Proorocul Ilie”, la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care tânărul regizor continuă să creadă

“Fără a fi un manifest in-your-face, Proorocul Ilie este poate cel mai virulent proiect artistic al meu prin care doresc să pun în lumină problemele sistemice ale unei mentalități profund înrădăcinate într-o țară pe care, recunosc, mi-a trecut serios prin minte să o părăsesc. Orice formă de fanatism este teribil de îngrijorătoare, iar cei care-l proslăvesc prin judecăți prefabricate, nu-mi provoacă altceva decât o frică viscerală. Aceștia mă sperie tocmai pentru că nu lasă loc îndoielii, dezbaterilor, dialogului, judecata lor fiind una de tip dogmatic. Pentru mine, credința este poate cel mai intim, mai delicat și sacru moment pe care-l putem avea cu noi înșine. Pentru mine, acest text este o reîntoarcere spre credință, dar mai ales spre credința mea în teatru și de a face teatru, pe care o redescopăr în mine cu fiecare proiect. M-am întâlnit prima oară cu acest text încă din liceu, atunci când montarea profesorului meu László Bocsárdi mi-a creat un moment de catharsis pur. Acest spectacol este și un moment de reconsiderare estetică a propriei mele viziuni artistice, dar și un gest de recunoștință și mulțumire pentru maestrul meu.

Mereu am vorbit în spectacolele mele despre condiția umană și nici acum nu pot să ocolesc tragedia deconexiunii societății contemporane de la fundamentele unei spiritualități curate. Lucrurile capătă perspectivă atunci când cineva se confruntă cu propria sa mortalitate și cred că, în mod colectiv, lumea noastră a fost diagnosticată cu cancer terminal și trebuie, așa cum ar face oricine, să ne punem ordine în prioritățile noastre.

Îmi doresc ca prin acest proiect artistic, spectatorii să-și analizeze propriile credințe într-o lumină nouă și să înțeleagă adevărata valoare a acestei miraculoase conexiuni interumane care este credința, pentru că, în fiecare dintre noi, cred că se află o busolă care ne ajută să diferențiem binele de rău. Am convingerea intimă că vom găsi împreună, dar și separat, în acest spectacol, o reconciliere cu eul nostru spiritual în sensul lui cel mai organic. Pentru că, după cum am spus deja, credința nu trebuie să însemne un set de dogme pe care le urmăm orbește, ci o convingere profundă în fața unui set de valori pe care cred că teatrul, în general, și spectacolul meu, în particular, le abordează, câteodată cu tragism, altădată cu umor!” Botond Nagy

 

Imagini din spectacol de: Andrei Văleanu, Costi Șimon și Florin Ghioca

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

miercuri
22
10
2025
Sala Studio 20:00 Cumpără bilete
Ilie, prooroc de la țară: Richard Bovnoczki Olga, păcătoasă, ulterior sfântă: Aylin Cadîr
Wiera, sfântă, ulterior păcătoasă: Florentina Ţilea Bețivul: Silviu Mircescu
Rotschild, negustor din Bialystok: Emilian Mârnea Bondar, ulterior Sperietoare de păsări: Răzvan Oprea
Pałaszka, ulterior Nevasta lui Pilat: Ofelia Popii Marczuk, ulterior Soldat roman: Florin Călbăjos
Hariton, ulterior Iuda: Lari Giorgescu Aćko, ulterior Pilat: Leonard Chionac
Tinerele, ulterior sfânta Veronica: Laura Gabriela Oana
Teo Dincă
Orbul, tatăl tinerelor: Vitalie Bichir
Catolicul, ulterior Irod: Mihai Calotă

„Proorocul Ilie” e cel mai puternic spectacol de teatru al momentului. Acum, la rece, după epifania profunzimilor și a francheții punerii în scenă a unui text scris în 1991 de dramaturgul polonez Tadeusz Słobodzianek, am credința că e spectacolul anului. Ce alt spectacol va avea curajul de a aborda un subiect atât de delicat, în societatea poloneză a veacului trecut, în cea românească de azi și, în general, în orice societate de pe glob în care religia joacă un rol central?

Afirm cu tărie că „Proorocul Ilie” e un spectacol-manifest al credinței în arta teatrului de a schimba lumea în bine. Și, ca să clarific pentru cei care nu trăiesc într-o teocrație deși se comportă ca atare – controversele vor urmări această montare ca o umbră – regizorul Botond Nagy nu desacralizează nimic. Nu blasfemiază. Nu hulește. Nu contestă nici măcar primitivismul omului simplu în raport cu religia. Îl reliefează, da. Îl comentează artistic? Firește, acesta e unul dintre rolurile teatrului.

Horia Ghibuțiu, Zile și Nopți – Credința lui Botond Nagy   

Spectacolul “Proorocul Ilie” nu oferă un răspuns, ci o oglindă. În ea, vedem atât trecutul îndepărtat al istoric atestatului Prooroc Ilie, cât și realitatea care ne înconjoară, stilizată și îmbogățită de paralela trasată prin povestea de pe scenă. Ne recunoaștem credulitatea cauzată de minciuna care se insinuează în preajma noastră, dar și nevoia de repere și pericolul de a urma fără discernământ un fals profet. Proorocul Ilie nu e doar o poveste despre un sat oarecare, îndepărtat de lume și de ceea ce numim noi civilizație, ci e despre mecanisme umane care se repetă obsesiv, în orice timp și în orice comunitate. Iar teatrul devine aici, mai ales prin raport cu realitatea de azi, un act de avertizare, un strigăt care răsună dincolo de scenă, în conștiințele noastre, chiar fără a o face explicit, fără a băga cuiva degetul în ochi. Cât din ceea ce vedem și trăim este adevăr și cât e doar iluzia unei lumi poleite, dar fragile? O întrebare ce merită pusă și la care spectacolul ne îndeamnă a reflecta.

Octavian Neculai, Agenda Liternet - Poate că lumea noastră nu-i lumea din Proorocul Ilie   

Ce este înnebunitor de frumos la acest spectacol e vitalitatea cu care este spusă și jucată povestea, e iureșul, e culoarea, e viața însăși care le scapă oamenilor printre sufletele care li se pietrifică. Ofelia Popii, Richard Bovnoczki, Lari Giorgescu, Aylin Cadîr, Florentina Țilea, Vitalie Bichir, Mihai Calotă, Emilian Mârnea, Silviu Mircescu creează personaje care se lipesc de spectator, făcîndu-l să se gîndească îndelung la lumea în care trăiește, la valorile ei care devin atît de volatile, încît binele și răul nu doar că se confundă, ci chiar ajung să își ia reciproc locul, apoi dispărînd ca praful în mijlocul nicăieriului ce rîde sardonic de ceea ce cîndva numeam sens și trăiam drept sens.

Mergeți să-l vedeți, prieteni, e pur și simplu o binemeritată trezire.

Ana Barton

E dur ca un bolovan prăvălit din înaltul cerului spectacolul lui Botond Nagy, “Proorocul Ilie”, ultima premieră a Teatrului Național București. Te chinuie, te macină, te răscolește. Da, ai vrea să te ridici și să părăsești sala. Se luptă în tine spectatorul care vede un produs artistic de calitate și omul simplu care refuză să creadă că ne îndreptăm accelerat spre un sfârșit cețos și năclăit în ignoranță, somnolență și prejudecăți. De ce un asemenea text? Nu cumva provoacă și incită la și mai multă violență și ură într-un timp în care rasismul și antisemitismul rânjesc, într-o umanitate care caută iar țapi ispășitori precum Eliasz Klimowicz? Nu cumva mesajul va fi perceput eronat de mințile din ce în ce mai labile, de judecățile din ce în ce mai anemice? Dorința de miracol este atât de mare că înăbușă potențiala crimă. Liberul arbitru transcede din sfera darurilor divine în aceea a pedepselor. Oricine, dar nu noi să luăm hotărâri. Calea, Adevărul și Viața sunt abandonate în mâna oricărui impostor care le spoiește în tonuri hâde și languroase.

Toți cei lucizi simțim azi sfârșitul unei anume lumi. Trăim timpuri de sfărâmare a zăgazurilor mentale. Extremismul se travestește lejer în bună-credință și se erijează în simbol democratic. Nimic nu ne mai surprinde. Omul rămâne o entitate stranie, imperfectă, incontrolabilă, imprevizibilă, inaccesibilă pe deplin cunoașterii.

Alina Mariana Maer, Agenda Liternet - Nejudecata lumii și sfârșitul de acum - Proorocul Ilie  

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo