Repertoriu curent
Tango
de Sławomir Mroźek
Tango
de Sławomir Mroźek
Data premierei: 09.12.2023
Durata: 2 h 20 min / Pauză: Da
50 lei
30 lei
Spectacol nerecomandat persoanelor sub 14 ani
Trăim astăzi într-o lume în care valorile consacrate se năruie: avansul tehnologic a adâncit prăpastia dintre tineri și vârstnici, familiile sunt sfâșiate de ideologii nocive, democrațiile se clatină, războiul e la graniță, partidele extremiste câștigă teren, iar libertinismul anarhic pare să deschidă calea spre dictatură.
În acest context, deși scrisă în urmă cu aproape șase decenii, „Tango” de Slawomir Mrozek, piesa propusă de Gabor Tompa la Sala Pictură a TNB, este la fel de actuală și azi, ca la premiera din 1964. Pentru că „Tango”, o alegorie cu puternice accente politice, înveșmântată în straiele unei comedii absurde și care i-a adus autorului faima mondială, reflectă dezorientarea unei generații confruntate cu golul lăsat de prăbușirea vechilor valori și cu instaurarea unei noi ordini impuse de masele brutale și inepte.
Polonez exilat în Occident în anii ‘60, bun cunoscător al comunismului de pe ambele baricade (în tinerețe, partizan al sistemului, pe care ulterior l-a criticat cu virulență), Mrozek are marele talent de a arăta că natura ciclică a puterii și eșecul ideologiei nu sunt doar apanajul comunismului. „Tango” este o parabolă despre libertate și putere în orice sistem politic, despre avatarurile vârstelor, despre insurecția instinctelor, urmărind povestea unui tânăr revoltat pe care criticii nu o dată l-au asemănat cu Hamlet.
Aflat la prima sa colaborare cu Naționalul bucureștean, Gabor Tompa propune un spectacol construit în mod strălucit, plin de inventivitate, amuzant și înspăimântător în același timp, susținut de o echipă de scenografi cu un palmares impresionant și o excelentă distribuție care dă naștere unei familii bizare și fascinante, personaje exotice din trei generații diferite.
Drepturi de reprezentare scenică: Diogenes Verlag AG Zürich
Foto credit Florin Ghioca
Eugenia: | Rodica Negrea | Edek: | Emilian Oprea |
Eugen: | George Ivașcu | Arthur: | Matei Constantin |
Eleonora: | Emilia Popescu | Stomil: | Mihai Constantin |
Ala: |
Cătălina Mihai Maruca Băiașu |
Fotograful: | Florin Ghioca |
„Gábor Tompa, un regizor genial şi sentimental, reia acest text din tinereţe al unui autor care nu poate fi contestat şi ni-l oferă cu largheţe. Regizoral, ne oferă efectiv o mostră de scene reuşite cum sunt: jocul de poker cu care debutează Tangoul, apariţia şi evoluţia prostituatei în diferite ipostaze de cucerire sentimentală şi ca mireasă, dar şi scenele violente care cuprind scandaluri şi abuzuri fizice, ce sunt celebrate cu migală şi fără sfială. Actul 2 e fără cusur. Impresionează scenele statice fără replică, de la început şi până la sfârşit. Bine calculat şi realizat, tangoul final (muzical) aduce ropote de aplauze”.
Dinu Grigorescu, Revista Rinocerul - Reînvierea unui Tango polonez la TNB
„E un spectacol mai mult decât necesar în vremea noastră în care tentația răsturnărilor și a revoluțiilor de tot felul alimentează cele mai adânci frustrări și pot duce la adevărate seisme sociale. E îmbucurător și că, în sfârșit, după ce a colindat o lume-ntreagă, Tompa a ajuns să monteze și la TNB. Sper să recidiveze.”
Liviu Ornea, Liternet.ro - Forma care nu-și creează conținut
„Spectacolul „Tango” de Slawomir Mrozek, montat de prestigiosul regizor Tompa Gábor la Sala Pictură a TNB, e un comentariu politic tăios la adresa societății contemporane și a neputinței de a ne înțelege unii pe ceilalți. E un dans grotesc și violent în care se prind generațiile, pentru a înfățișa, cu un text dintr-un context vechi, o realitate nouă.”
Horia Ghibuțiu, Blog de ziarist - „Tango”-ul lumii vechi cu cea nouă la Teatrul Național din București
„Tango în regia lui Tompa Gábor este o creație de o rafinată subtilitate a construcției regizorale și impresionantă expresivitate interpretativă și vizuală. Este un spectacol ce oferă o împletire echilibrată a emoționalului cu raționalul în acel dozaj care definește amprenta stilistică a acestui regizor -creator, cum a fost supranumit”.
Mariana Ciolan, Leviathan - Mrożek la timpul prezent