Meniu

Repertoriu curent

Regele Lear

de William Shakespeare

Regele Lear

de William Shakespeare

Regia:
David Doiashvili
Scenografie:
David Doiashvili
Asistent coordonator:
David Murman Kartozia
Asistent regie:
Laura Grosu
Coregrafie:
Florin Fieroiu
Costume:
Liliana Cenean
Muzica originală:
Nikoloz Rachveli Memanishvili
Echipă filmare:
Mihai Radinoiu, Alexandru Popescu, Marius Donici
Montaj video:
Cornel Ionescu
Regia tehnică:
Costy Lupșa, Dumitru Scobeniuc

Data premierei: 11.12.2016

Durata: 3 h 30 min / Pauză: Da

Program
27 ian 2017 (Sala Mare) 19:00
17 feb 2017 (Sala Mare) 19:00
19 feb 2017 (Sala Mare) 19:00
Bilete

100 de lei

70 de lei

50 de lei

20 de lei

 

Cândva, de mult, probabil în 1605, un om pe nume William Shakespeare, folosindu-se de o pană, a scris o piesă despre legendarul rege britanic Lear și cele trei fiice ale sale. Scrierea acestei piese a avut consecințe pe care autorul nu putea să le prevadă. A dat naștere unui șir nesfârșit de montări teatrale, multe dintre acestea în limbi despre care Shakespeare nu auzise și în țări despre care nu bănuia că există. A sporit – sau, de multe ori, a diminuat – reputația multor actori. A stimulat alți scriitori – dramaturgi, romancieri, poeți, eseiști – să producă un număr enorm de lucrări. A generat o multitudine de opere ale unor artiști din alte medii – arte vizuale, muzică, operă, film și televiziune. A produs, mai ales în secolul XX, un amplu corp de scrieri critice. Dar, mai presus de orice, a dat naștere unei opere considerate nu doar una dintre cele mai mari realizări literare shakespeariene, ci și una dintre cele mai profunde și mai provocatoare priviri asupra naturii umane.

După 46 de ani de la memorabilul spectacol al Teatrului Național cu Regele Lear a lui Radu Penciulescu, cu George Constantin în rolul titular, capodopera shakespeariana revine într-o nouă versiune scenică, pe scena Mare a Naționalului de azi, versiune semnată de unul din regizorii de seamă ai lumii teatrale contemporane, georgianul David Doiashvili, având ca interpret al rolului principal pe…Mihai Constantin !

O montare ce se anunță spectaculoasă și plină de surprize, de o inventivitate vizuală cu totul aparte, în cheia specifică regizorului de la Tbilisi, pe care spectatorii bucureșteni l-au putut descoperi cu prilejul Festivalului NETA din vara anului 2015, când a fost prezent la București cu o superbă montare a ”Visului unei nopți de vară”…

 

Foto Florin Ghioca 

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.mystage.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

Dacă optați să cumpărați bilete online, la costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 8% + 0.5 lei + TVA / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma MyStage. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul MyStage, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

vineri
27
01
2017
Sala Mare 19:00 Cumpără bilete
vineri
17
02
2017
Sala Mare 19:00 Cumpără bilete
duminică
19
02
2017
Sala Mare 19:00 Cumpără bilete
Lear, rege al Britaniei: Mihai Constantin                      Bufonul: Marius Manole
Contele de Gloucester: Ioan Andrei Ionescu                      Contele de Kent: Gavril Pătru
Goneril: Monica Davidescu                      Cordelia: Crina Semciuc
Regan: Raluca Aprodu                      Edgar, fiul lui Gloucester: Istvan Teglas
Edmund, fiul nelegitim al lui Gloucester: Tudor Aaron Istodor                      Oswald, intendentul Gonerilei: Lari Giorgescu
Ducele de Cornwall: Silviu Mircescu                      Ducele de Albany: Rareș Andrici
Ducele de Burgundia: Pavel Ulici                      Regele Franței: Idris Clate

"Doamnelor și domnilor, bine ați venit la King Lear – show-ul în care viața bate inima. Puls, ritm, eficiență, candoare, luminozitate, excelență, abis, universal, aici, acum, acolo.

... un Lear răpus de dragostea față de pământ – momente din subconștientul perisabil al celui care, cu siguranță va rămâne în registrele teatrului românesc – Majestatea Sa Mihai Lear Constantin.

Am simțit cu toții nevoia unui Shakespeare la Sala Mare a Naționalului bucureșean și l-am primit, așa cum se cuvine. Cu dăruința unui Lear care mai mult ca orice își iubește meseria de „majestate” a unui regat despre care, acum nu mult timp, se spunea că se prăbușește, reușind însă să-și construiască noi ziduri de apărare și să se ridice la un nivel estetic, comunicațional, calitativ impunător. (...)

Mă-nclin. Bătăile inimii sunt pentru King Lear".            

Dragoș N. Savu, Dilema Veche - Lear – electrocardiograma  

"Cele mai frumoase momente sunt cele mai simple – un actor în lumina reflectorului care ne spune, ne transmite, adevărul personajului său. Mihai Constantin – Regele Lear – este un actor paradoxal: o forţă copleşitoare prin prezenţa sa scenică dublată de o candoare şi o duioşie interioară care îţi aduce lacrimi în ochi. Un uriaş cu suflet de copil care dincolo de ceea ce spune şi cum o spune emite atâta adevăr şi umanitate, încât cucereşte o sală întreagă; cu un instinct scenic rar, profesionalism evident şi o credinţă autentică în ceea ce face pe scenă.

(...) „Regele Lear” de la TNB este un eveniment, fără doar şi poate. Este o montare care se ia foarte în serios şi tronează deplin, monumental, pe scena mare".

Alina Epîngeac, Yorick - Monumentalul Rege Lear    

"Sedimentate sub rocile a patru secole de istorie – pofta de putere, invidia, minciuna, lăcomia și ura – sunt “recondiționate” într-o haină nouă de ingeniosul regizor David Doiashvili, un nume cu rezonanță nu doar în Georgia natală, ci și în spațiul teatral european.

David Doiashvili aduce – prin acest spectacol – un omagiu teatrului însuși, nu doar prin teatralitatea sa organică, ci și prin modul în care directorul de scenă a descoperit sensuri nebănuite în poetica marelui Will. Textul lui Shakespeare primeşte straie noi, iar setea de putere, conotaţii actuale.

Lumea de pe scenă mustește de vitalitate, clocotind de patimi și uneltiri (...). Regizorul își confirmă măiestria în a realiza fresce tragice, devoalând inflexiunile unei epoci apuse, dar și pe cele rămase actuale, ilustrând obscuritatea din spatele luminii și monstruozitatea dosită după discursuri.

David Doiashvili contextualizează, parafrazează, în registru postmodern și păstrează temele dramaturgiei shakespeariene, iar Regele Lear de pe scena Teatrului Național din București devine o ilustrare a acumulării și intensificării procesului de (auto) cunoaștere, în ritm “à bout de souffle”.

Mădălina Dumitrache, Web Cultura - Severa armonie a monocromiei     

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+