Repertoriu curent
Mary Stuart
adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller
Mary Stuart
adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller
Data premierei: 12.12.2024
Durata: 2 h 40 min / Pauză: Da
În cazul acestui spectacol, convenția prevede distribuirea rolurilor principale în ziua fiecărei reprezentații. Atribuirea rolurilor celor două regine - Mary Stuart și Elizabeth I se va face prin tragere la sorți înaintea fiecărei reprezentații.
Vârsta recomandată pentru vizionarea acestui spectacol este 14+
Incitantă, extraodinară, seducătoare − așa s-ar putea descrie întâlnirea dintre dramaturgul britanic Robert Icke și regizorul Andrei Șerban pe scena Naționalului bucureștean. „Mary Stuart” spune povestea a două femei care domină istoria timpului lor: regina exilată a Scoției și Elizabeth I, regina Angliei. Cea dintâi închisă pentru greșeala de a atenta la Coroana verișoarei sale, cea de-a doua, prizoniera statutului său de monarh. Una, senzuală și pătimașă, cealaltă, circumspectă și însingurată. Totuși, atât de asemănătoare. Doi poli de forță, ambiție și orgoliu. Coagulată în jurul jurul conceptului de dualitate, acțiunea acestui thriller istoric pare desprinsă din realitatea prezentului nostru: manipularea, jocurile de culise pentru supremația politică și religioasă au scris istoria.
Misterul care fascinează și azi: cum grația și vigoarea, frumusețea și demnitatea rezistă într-o lume în care puterea e atributul bărbaților. Un lucru e cert − Puterea nu se moștenește prin har divin sau prin sânge, ea trebuie cucerită și păstrată printr-o neîncetată luptă, altfel probabilitatea șansei de a o pierde depinde de o simplă aruncare a banului. Cap sau pajură?!
Foto Florin Ghioca și Mircea I Anca
Cumpără bilete
*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.
La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.
Sala Studio | 19:00 | Vândut |
Sala Studio | 19:00 | Vândut |
Sala Studio | 19:00 | Vândut |
Sala Studio | 19:00 | Cumpără bilete |
Sala Studio | 19:00 | Cumpără bilete |
Sala Studio | 19:00 | Cumpără bilete |
Mary Stuart: |
Raluca Aprodu Nicoleta Lefter Ofelia Popii |
Elizabeth I: |
Raluca Aprodu Ofelia Popii |
Paulet: | Mihai Călin | Mortimer: |
Florin Aioane Tudor Cucu Dumitrescu Ștefan Mihai |
Lord Burleigh: | Conrad Mericoffer | Lord Talbot: | Marius Bodochi |
Contele de Leicester: | Emilian Oprea | Lord Aubespine: | Mihai Calotă |
William Davison: | Ciprian Nicula | Kent / Melvil: | Florin Călbăjos |
„Mary Stuart” e marele spectacol istoric de actualitate al stagiunii, marcând revenirea triumfală a unui suveran al creației artistice românești în primul teatru al țării după o absență cât o viață de om. Andrei Șerban e, pur și simplu, regal, scriind, cu venerabil har recunoscut universal, încă o pagină importantă de istorie a Teatrului Național din București.
Horia Ghibuțiu, Blog de Ziarist - Arta prezentului la Andrei Șerban în „Mary Stuart” la TNB
Arta are legile ei delicate și regulile sale pe care tot ea le încalcă la nevoie - dar acum prea se aliniaseră planetele pentru o întoarcere triumfală a lui Andrei Șerban pe scena Teatrului Național, după mai bine de treizeci de ani. Este al doilea spectacol uimitor al lui Andrei Șerban pe care îl văd în 2024. (...) Ce avem în istoria lui Mary Stuart și ce vedem pe scena sălii Studio de la TNB? Dar ce nu avem?... Lupta pentru Putere, trădarea ca monedă curentă, la Curte, lingușeala pentru câștigarea încrederii, ambiția feroce a parvenirii prin orice mijloace, intrarea în grațiile Reginei și, dimpotrivă, căderea în dizgrație, limbajul dublu și arta duplicității, gelozia turbată, feminină și masculină, ura neagră, abisală, pentru adversarul care stă ca un obstacol în cale, minciuna în valuri și în trepte, delațiunea, complotul și demascarea complotiștilor între ei, forța brută convocată fără cea mai mică remușcare ori "finețe" diplomatică, șantajul transparent, amenințarea directă ori voalată, fanatismul religios, cu ura catolicilor față de protestanți și a protestanților față de catolici, apoi ura englezilor față de francezi și cea a francezilor față de englezi, apoi ferocitatea luptelor și disputelor între curteni, între consilieri, între oamenii cei mai apropiați de Regina Elizabeth I.
Daniel Cristea-Enache, Liternet.ro - Întoarcere triumfală - Mary Stuart
Premiera spectacolului Maria Stuart la TNB este, așadar, un comeback extraordinar al lui Andrei Șerban pe scena națională, un eveniment cultural de excepție ce reunește laolaltă tradiția teatrului clasic și inovația regizorală, fiind o invitație pentru spectatorii de azi să reflecteze asupra unui trecut istoric care, în multe feluri, continuă să reverbereze în prezent. Pleci acasă întrebându-te: Azi pe cine “ghilotinăm” în pripă, din frica rivalității, pe baza unor documente fabricate?
Alexandra Ares, Revista Rinocerul - Andrei Șerban electrizează scena TNB cu premiera națională a piesei Maria Stuart de Robert Icke
Regizorul a condus la realizarea unei relații speciale de comunicare între scenă și sală, între autorii spectacolului și public. Excelent gândită, distribuția valorifică, în fiecare actor, potențialuri nebănuite.(...) Andrei Șerban contextualizează, parafrazează, în registru postmodern și păstrează temele dramaturgiei clasice. Spectacolul, realizat de trupa Naționalului bucureștean – coordonată de Andrei Șerban, secondat de Daniela Dima -, marchează o substanțializare a Ideii, încărcată de semnificație, vizualizând-o printr-o spectaculoasă concretizare a intuiției, astfel încât receptarea să echivaleze cu o revelație.
Mădălina Dumitrache, Bel-Esprit.ro - Leoaice în caruselul istoric - „Mary Stuart”