Meniu

Expoziții

Noaptea muzeelor la TNB

12 Iunie 2021
Bilete

Intrare liberă / Free entrance

Expoziție Retroversibil 08 Iunie 2021
 O expoziție excepțională se deschide pentru vizitare în Rotonda și în Foaierul Sălii Mici a TNB. Marți, 8 iunie 2021, începând cu ora 18.30, vă invităm în Rotonda și în Foaierul Sălii Mici a TNB la vernisajul expoziției Retroversibil a Departamentului Modă de la UNArte.O superbă expoziție - omagiu, dedicată memoriei unei personalități de excepție, istoricul și criticul de artă Adina Nanu, o expoziție - demonstrație de exemplară pedagogie artistică, realizată de Departamentul Modă al UNArte, la aniversarea a 50 de ani de la înființare.”Expoziția Retroversibil este, în primul rând, un strigăt disperat pentru a  găsi un spațiu pentru colecția de costume a Adinei Nanu. Este, apoi, un prilej de a arăta legătura dintre această colecție de veșminte vechi cu cele mai actuale producții ale viitorilor creatori de modă din Romania. Parteneriatul dintre Colecție și UNArte este, de fapt, o relație veche, încă de la înființarea Departamentului Modă, care a funcționat mereu în toți cei 50 de ani pe care UnArte îi aniversează anul acesta (1971-2021)”.Prezintă istoricul Dr. Georgeta Filitti și Prof. Univ. Dr. Unda Popp, Departamentul Modă, UNArte (curatorul expoziție).Vernisajul va avea loc în prezența rectorului UNArte, Prof.Univ. Dr. Cătălin Bălescu și a lui Ion Caramitru, managerul TNB. Unda Popp, câteva explicații despre expoziție:Expunerea pleacă de la costumele colecției, doar 20 de outfituri, alese din trei momente distincte (anii 1900, 1920 și 1960) și ajunge la experimentele neconvenționale actuale făcute de studenți.În Secolul XX democratizarea a atenuat diferențele de imagine dintre oameni. Treptat hainele nu au mai semnalizat naționalitatea, religia și ocupația, nu s-a mai comunicat prin imaginea costumară starea socială și nu s-a mai afișat averea (etalarea bijuteriilor scumpe și a hainelor de blană sunt astăzi considerate de prost gust), apoi veșmintele au șters, cât mai mult posibil, diferențele de vârstă.Astăzi se ridică și ultima barieră, cea dintre genul masculin și cel feminin. Dispariția marcării genului prin costum a fost punctul de pornire al temelor de atelier (ale studenților masteranzi și doctoranzi coordonați de Unda Popp) expuse în sala a doua (foaierul aferent Sălii Mici a TNB).                                S.O.S (Sexi Office Suits) și Hermes și Afrodita.S-a pornit de la faptul că de la jumătatea secolului al XIX-lea bărbații au intrat în uniforma omului respectabil, rămasă în mare parte neschimbată și astăzi. Redingota / Smokingul / Fracul sunt piese obligatorii în garderoba masculină. (În Romania comunismul a rupt tradiția și a impus brutal salopeta muncitorească).Apoi, moda ultimilor ani ai secolului XX a subliniat ascensiunea femeilor în lumea profesională dominată încă de bărbați. Veșmintele femeilor încearcă să copieze hainele masculine, amintind de povestea Sfântului Gheorghe, care, ca să învingă balaurul, a purtat o cămașă cu solzi (ca pielea balaurului). Costumele femeilor destinate lucrului la birou, încă mai sunt alcătuite din aceleași piese vestimentare ca și cele ale bărbaților din marile corporații, copiind atât forma cât și culoarea acestor veșminte.Pentru tema S.O.S studenții au decupat pe spatele unui sacou masculin second hand un decolteu cât mai provocator, utilizând inserții cu materiale neconvenționale. S-au avut în vedere reciclarea și reutilizarea hainelor.Pentru tema Hermes și Afrodita studenții au avut de realizat un outfit jumătate masculin, jumătate feminin, respectând convenția actuală (bărbatul poartă costum cu pantaloni și femeia rochie). S-a stabilit forma geometrică a siluetelor (el triunghi cu baza în sus - ea triunghi cu baza în jos), marcând astfel diferențele încă admise astăzi dintre cele două tipuri constituționale, el cu umerii largi și ea cu talia subțire.Concluzia: Ceea ce i-a rămas veșmântului să comunice este personalitatea și fantezia individului și, eventual, starea de spirit. Pentru aceasta sunt necesare minime repere culturale, un gust educat și stăpânirea mijloacelor de a transpune în imagine ideile dorite și, nu în ultimul rând, simțul umorului.P.S. Tot în sala a doua sunt expuse lucrările doctorandei Mihaela Grădinaru, care face o interpretare scenografică a acelorași haine masculine. În galeria de la etajul foaierului sunt expuse lucrări din cadrul cercetărilor doctorale ale tinerelor profesoare Oana Roșca, Alina Gurguță și Antoaneta Tică.În ambele spații vor fi proiectate scurte filme. Accesul publicului se face dinspre Bd. Carol, zilnic între orele 11.00 – 18.00. Purtarea măștii în interiorul spațiului expozițional este obligatorie.                                          
Citește mai mult >
Ion Olaru - Clipe de viață 27 Mai 2021
După o lungă pauză, vă invităm la vernisaj! Odată cu reluarea, începând cu 15 mai 2021 a activităților teatrale în toate sălile sale de spectacol (deocamdată cu 50% din capacitate), Teatrul Național ”I.L. Caragiale” redeschide pentru vizitare și spațiile expoziționale din foaiere. În acest context, vă invităm joi, 27 mai 2021, la ora 18.00, în Foaierul Media al TNB (aripa dinspre Intercontinental), la o întâlnire cu artistul Ion Olaru și cu criticul de artă Virgil Mocanu, în cadrul vernisajului expoziției Clipe de viață, vernisaj amânat cu mai bine de două luni de la deschiderea propriu zisă a expoziție! Este expusă o amplă selecție din lucrările lui Ion Olaru, scenograful - pictor, autorul a zeci de scenografii de televiziune, de teatru, dar și de scenografie pentru filme de animație, totodată pictor, făuritor de icoane sau de surprinzătoare ”micro-monumente ale armoniei universale” (cf. Corneliu Antim, critic de artă), elaborate dintr-un material inedit… tărtăcuța! Selecția a fost alcătuită de curatorul expoziției, Ioana Alexandru, fiica artistului. Licențiat, în 1971, al Institutului de Artă ”Nicolae Grigorescu” (secția scenografie), unde va deveni, ulterior, el însuși conferențiar, Ion Olaru este unul dintre cei mai creativi și prolifici scenografi de televiziune, instituție unde și-a desfășurat activitatea timp de aproape 4 decenii (între 1971 și 2008), fiind recompensat în 2005 cu Premiul APTR pentru întreaga activitate.  Este membru al UAP, filiala București, secția Scenografie. Participarea la vernisaj, accesul în expoziție și vizitarea acesteia impun în continuare purtarea măștii în interior și respectarea regulilor de distanțare determinate de situația epidemiologică actuală.
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo