Meniu

Știri

Roma Armee la TNB!

26 Iunie 2019
Amfiteatru TNB. Cinema sub cerul liber 02 August 2019
Pe TNB, până la sfârșit de septembrie, cultura și genurile artistice, diversitatea şi dezbaterea estivală (dar şi culturală) se întâlnesc sub cerul nopților de vară, chiar la km 0 al Capitalei, într-un program nocturn incitant. Din mai până la final de iulie, Amfiteatru TNB a oferit 50 de evenimente dintre cele mai variate: spectacole de teatru și dans, concerte de jazz, rock, folk etc. Artişti tineri sau nume consacrate au întâlnit sus pe teatru un public numeros, deschis, entuziast. De asemenea, august va fi o lună plină la Amfiteatru. 31 de evenimente sunt pregătite să umple sălile și nopțile de vară sus pe teatru. Iar, din 4 august, vă invităm la Cinema sub cerul liber. Programul Amfiteatru - nopți de vară sus pe teatru va fi completat cu seri de film: pelicule premiate, avanpremiere, noutăți, invitați și discuții cu realizatorii, toate pe acoperișul Teatrului Național până pe 30 septembrie. Proiectul este realizat în colaborare cu TIFF Unlimited, platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, și va cuprinde o selecție cu cele mai bune filme de la TIFF 2019. Prima proiecție de la Amfiteatru TNB (duminică, 4 august) este documentarul Generația Woodstock (Woodstock: Three Days that Defined a Generation), lansat la 50 de ani de la festivalul care avea să schimbe lumea. Generația Woodstock a avut parte de o proiecție unică și de succes în cadrul TIFF. Printre titlurile propuse se numără filme premiate, filme apreciate și filme în avanpremieră, cum sunt: Monos (r. Alejandro Landes), o poveste despre supraviețuire, putere și anarhie, filmul câștigător al Trofeului Transilvania; Un om fidel / L’homme fidèle, comedia romantică regizată de Louis Garrel, cu Laetitia Casta și Lily-Rose Depp, care a câștigat Premiului Special al Juriului și care va rula în avanpremieră, urmând să intre în cinema din 20 septembrie. În programul oferit de TIFF Unlimited se regăsesc și alte titluri din selecția ediției 2019 a TIFF, precum Femeie în război / Woman at War (r. Benedikt Erlingsson), o poveste impresionantă a unei femei determinate să-și ducă planurile la bun sfârșit, disponibil pe unlimited.tiff.ro, Vieți duble / Double vies, o comedie bine dozată, cu Guillaume Canet și Juliette Binoche, semnată de Olivier Assayas, recent lansată în cinema, sau Sutienul / The Bra, al multi-premiatului regizor, scenarist și producător german Veit Helmer, cu Maia Morgenstern în unul din rolurile principale. Costul unui bilet care oferă acces la un film este de 30 de lei. Biletele se pot achiziționa de pe www.mystage.ro
Citește mai mult >
Ion Caramitru: Scrisoare deschisă 08 Iulie 2019
Mă adresez pe această cale oamenilor - în general, spectatorilor - în special, prietenilor și celor care nu-mi sunt prieteni.Când am debutat în rolul Eminescu, în 1964, la TNB, regizorul Sică Alexandrescu mi-a scris o dedicație pe cartea dăruită la premieră:”Dragă Caramitru, cine are talent are și mulți dușmani, tu ai mult talent, îți doresc cât mai mulți dușmani!”Pot să-i spun maestrului meu că urarea s-a împlinit. Am destui dușmani și în teatru, și în Parlament, și în Guvern și chiar pe stradă.Am ajuns, iubite maestre, la maturitate!Nu am a-mi reproșa mai nimic, nici privind conduita mea civică, nici profesională și nici materială.Trebuie să-mi reproșez încrederea în oameni și naivitatea de a uita ceea ce românul, tot timpul știe, că surprizele majore, dramatice și uneori chiar tragice vin de la cei cărora, într-un fel sau altul, le-ai făcut doar bine în viață și în carieră.De-aici și până la linșajul mediatic pe care îl trăiesc, e doar un pas.Trebuie să mă apăr, să dovedesc, să mă dezbrac în fața lumii, pentru a arăta unde mă doare și ce am de gând să fac. Cam cum era în comunism.Am mai trecut prin asta. Sunt pregătit.Mă simt nevoit, pentru a treia oară în ultimii douăzeci de ani, să-mi salvez onorabilitatea.În 2001, tot la inițiativa Ministerului Culturii, s-a decis un control, chitit să mă compromită, în legătură cu UNITER. La final, am câștigat în instanță, un proces de calomnie care s-a încheiat cu condamnarea penală a Secretarului de Stat Ion Antonescu, zis ”Mareșalu’”. Am cerut, atunci, daune morale de 1 Leu, fiindcă nu câștigul material m-a interesat, ci ca adevărul să iasă la lumină.Între 2015 și 2017, am fost controlat în toate ipostazele de funcționar public, de binecunoscutul organism A.N.I.În 2017, dosarul a fost clasat.Astăzi, mă pregătesc pentru a treia încercare. Acuzele curg torențial, sunt deja un infractor, terenul e aproape inundat.Numai că astăzi, cauza mea este, în principal, salvarea de la inactivitate și faliment a Teatrului Național din București și a principalelor instituții naționale ale României, aflate în directă legătură cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, responsabil, de facto, de activitatea noastră.Alături, un alt traseu de abordat, pornit de la delațiuni și neadevăruri venite de la câțiva colegi lipsiți de scrupule.Sunt pregătit și pentru asta.Vreau să-mi asigur prietenii că nu am nevoie de ajutor, că am adevărul de partea mea și că voi lupta să-l dovedesc. Îi rog doar să mă urmărească în tot ce fac.  Atât. Ion Caramitru08.07.2019   Ion Caramitru - Scrisoare deschisă
Citește mai mult >
Program de vară la Casa de bilete 01 Iulie 2019
În perioada 1 - 30 august 2019 biletele sunt disponibile exclusiv online iar din 31 august se revine la programul normal. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă așteptăm la teatru!
Citește mai mult >
Final (nedorit) de stagiune 27 Iunie 2019
  Suntem pentru prima dată în situația de a putea promite ferm doar o singură premieră spectatorilor de teatru care așteaptă ca stagiunea TNB să reînceapă în forță în septembrie! Așadar, deschiderea stagiunii 2019 - 2020 la TNB va avea loc la Sala Studio, cu premiera spectacolului Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov, cu Ion Caramitru, Ada Galeș, Richard Bovnoczki, Alexandru Potocean, în rolurile principale, secondați de o distribuție numeroasă. Decorurile: Gabi Albu, Costumele: Liliana Cenean, Coregrafia: Inga Krasovska, Light Design: Chris Jaeger.     Aflat la limita supraviețuirii artistice din cauza drasticelor restrângeri bugetare, Teatrul Național ”I.L. Caragiale, asemenea multor altor instituții de cultură, este obligat să își limiteze, deocamdată, activitățile, din motivele pe care le găsiți explicate, pe larg, de managerul Ion Caramitru, în textul reprodus mai jos: Ceea ce trăim acum, nu numai în Teatrul Național, ci absolut în toate instituțiile care sunt acum în subordinea Ministerului Culturii, dar și în instituțiile din subordinea Primăriei Generale este fără precedent.  (…) Conform legii, bugetul statului român ar fi trebuit să apară din noiembrie, anul anterior și să fie votat pentru a deveni operațional începând cu 1 ianuarie 2019. În realitate, el a fost aprobat abia în aprilie 2019, devenind operațional abia în luna mai. Au mai fost situații de acest gen, dar nu atât de grave. Ca să ajungă la instituțiile din subordine, după ce el este repartizat prin Ministere, mai ia un timp destul de lung, astfel încât momentul zero, momentul în care teatrul nostru, de exemplu, putea să înceapă orice activitate, legală, din punct de vedere al deschiderii finanțării, este momentul în care ministrul ne aproba Programul minimal. Programul minimal este un fel de contract sine qua-non care permite managementului teatrului să-și facă treaba. Noi am devenit ”operaționali” abia la mijlocul lunii mai. Până în acel moment n-am avut dreptul să cheltuim lunar decât ceea ce legea ne permite, adică a 12-a parte  din bugetul anului anterior, deci o sumă infimă! Din aceste sume pe care le-am avut la dispoziție, am putut face două spectacole, Preșul de Ion Băieșu, la Sala Studio și Class la Sala Atelier. Două spectacole cu cheltuieli relativ mici. (…) Cum abia în 15 mai am avut liber la cheltuieli, vă dați seama că într-o lună nu puteam deschide finanțarea, să facem şi decoruri, şi costume, să plătim contracte de drepturi de autor, să rezervăm sala pentru alte premiere de anvergură etc. La ora aceasta, nu pot să vă spun ce alte spectacole se vor face în acest an, pentru că nu vă pot spune care este situația la zi! Până în acest an, TNB a avut o producție, în medie, de opt spectacole pe an. Asta înseamnă două producţii pe fiecare din cele patru săli în care ne desfășurăm stagiunea, şi înseamnă o premieră la fiecare 6 luni per sală! Am fi putut să producem mai multe, dar nu am avut nici fonduri și, mai mult decât atât, nu avem suficienți oameni la scene pentru a putea asigura autonomia fiecărei scene. Am raportat acest lucru ministrului, am tot trimis la minister diferite documente, nu puține, în legătură cu această problemă. Anul acesta, în cel mai fericit caz, am putea realiza patru premiere, deci jumătate din producția anului trecut. (…) Astăzi ne aflăm în situația total aberantă în care Ministerul ne-a scăzut de la capitolul ”Bunuri și Servicii” două milioane de lei și ne-a crescut obligațiile la capitolul ”Venituri proprii” cu un milion. Cu alte cuvinte, primim mai puțini bani pentru producții și ni se crește valoarea vânzării producțiilor pe care nu le putem face de fapt, sau le facem pe jumătate. Toate cheltuielile prevăzute a fi făcute  lunar pentru utilități (căldură, lumină, aer condiționat), pentru firmele care ne asigură mentenanța pe diferite domenii, pentru pază, pompieri, curățenie etc. se efectuează din bugetul prevăzut la capitolul Bunuri și Servicii! În plus, tuturor managerilor ni s-a condiționat aprobarea, de către Minister, a  Contractului pentru Programul Minimal de acceptarea, sub semnătură, a  următoarei clauze: ”Managerul instituției a întocmit programul minimal pentru anul 2019, asigurând cheltuielile de întreținere și funcționare a instituției pe tot parcursul exercițiului financiar”. Așa ceva nu se poate semna decât dacă ți se asigură bugetul integral, așa cum a fost calculat de contabilitate pe toate cheltuielile! Ori noi, la ora aceasta, nu avem așa ceva. Totuși, a trebuit să semnez, ca să putem fi funcționali. Este o ingerință teribilă în disciplina muncii și în drepturile pe care cineva le are, dar altfel ar fi trebuit să oprim producția și toți managerii au semnat acest lucru. Deci, după ce s-a făcut programul minimal, după ce bugetul a fost aprobat de Ministerul Culturii în termenii trimiși de contabilitate, ținând cont de cele două milioane care au scăzut la buget de la capitolul Bunuri și Servicii și de mărirea veniturilor proprii, după ce s-au semnat aceste documente, a venit o nouă dispoziție, de data aceasta via Ministerul de finanțe, adresă prin care suntem înștiințați că nu avem dreptul să cheltuim decât 30% din bugetul aprobat! Cu alte cuvinte, după calculele mele de artist ”liber cugetător”, ne aflăm în fața unui faliment. Falimentul ține de proasta gospodărire a întregului sistem financiar românesc. Există un faliment la vedere. Deși am fost la ministru împreună cu 20 de manageri din țară, toate Operele Naționale, toate Teatrele Naționale, Muzeul Național de Istorie, Muzeul de Artă, ”Antipa” etc., cu un document trimis sub semnătura mea și a lor, pentru a discuta față în față despre acest faliment în care suntem aduși, nu am ajuns la nicio concluzie. Cel mai grav lucru este că noi avem angajați, acum, 54 de oameni din afara teatrului (pentru că deși cerem de ani de zile posturi, nu primim), dintre care 39 deservesc scena. Practic, fără acești oameni teatrul nu poate funcționa. Numai că acești oameni, angajați printr-o agenție de forță de muncă, ne costă cu 24% mai mult, fiecare. Conform legii, ei trebuie să aibă salariul pe care îl au și angajații teatrului, la care se adaugă, în plus, 19% TVA și 5% comisionul acelei agenții. Printre ei se află oameni de o calitate excepțională, oameni care lucrează în teatru de un timp, care s-au specializat și pe care, dacă i-am pierde, am avea numai de suferit. Nu mai găsim oameni de specialitate pentru teatru. Dacă am avea posturi, i-am angaja imediat. Am explicat d-lui Ministru, nu o dată, că dacă am primi posturi, am face o economie. Ca să putem să încheiem discuțiile de la Minister care se prelungeau de peste trei ore, dl. Ministru ne-a spus să facem o calculație în plus de 30% din bugetul pe care l-am primit, poate că la rectificare se va reuși ceva. Eu nu văd o rectificare pozitivă la modul în care funcționează economia României în acest moment. Am întocmit o adresă către Ministrul de Finanțe și către doamna Prim-Ministru. Poate reușim să ne întâlnim față în față. (Fragmente reproduse din prezentarea făcută de  managerul TNB,  Ion Caramitru, la întâlnirea cu întregul colectiv al TNB luni, 24 iunie 2019)
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
TNB I. L. Caragiale Logo