Meniu

Știri

Spectacole suspendate

12 Ianuarie 2022
Schimbare Casa de bilete 26 Septembrie 2022
  Din motive obiective, Casa de bilete a TNB se va muta în Foaierul Sălii Studio doar pentru ziua de luni, 26 septembrie 2022, între orele 10.00 - 20.00. Vă mulțumim pentru înțelegere!
Citește mai mult >
Selecția spectacolelor și structura FNT 32 21 Septembrie 2022
Pentru ediția cu numărul 32 a Festivalului Național de Teatru au fost selectate două producții ale Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București: Părinți și copii de Brian Friel, dramatizare după romanul lui Turgheniev, traducerea și regia Vlad Massaci, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, mișcarea scenică Florin Fieroiu, lighting design Cristian Șimon, video design Constantin Șimon și Pescărușul de A.P. Cehov, traducerea Raluca Rădulescu, regia Eugen Jebeleanu, scenografia Velica Panduru, director de imagine Marius Panduru, muzica Rèmi Billardon. Argumentul curatorilor FNT 2022 – Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu, Călin Ciobotari. Echipa curatorială a FNT 2022 a selectat pentru această ediție exclusiv spectacole produse în stagiunea trecută, 2021-2022. În intervalul 1 iunie – 1 septembrie 2022, am vizionat peste 100 de spectacole din întreaga țară, fizic și online, propuse de teatre de stat și independente, cărora li s-au adaugat spectacole internaționale. UNITER a invitat teatrele să trimită câte două propuneri spre vizionare (depășite ca număr în unele cazuri). Desigur, au intrat în atenția noastră și spectacolele vizionate de fiecare curator de-a lungul stagiunii trecute, chiar dacă nu au fost propuse de teatre. Conceptul festivalului Granițe fragile. Istorii fluide, anunțat după acceptarea mandatului de curatori, ne-a ghidat în structurarea programului care urmărește abordări și tendințe estetice relevante în teatrul românesc de azi. Cele două categorii ale programului propun spectacole și discursuri performative care invită la posibile interpretări ale conceptului, fără ca acesta să devină un criteriu exclusiv. Ni s-a părut important să extindem interesul acordat, în general, spectacolelor de teatru și spre zona demersurilor performative, pentru a răspunde astfel unor propuneri spectaculare variate, care încep să devină din ce în ce mai specific articulate. Festivalul Național de Teatru este produs de Asociația UNITER – Uniunea Teatrală din România. Coproducător: Primăria Municipiului București prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. FNT este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii. Partener: Institutul Cultural Român. Mai multe detalii pe www.fnt.ro                                
Citește mai mult >
Premieră Exil la TNB 17 Septembrie 2022
Despre exil și relația de furie și iubire cu România - în noua premieră de la TNB, semnată de Alexandra Badea Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti anunţă premiera spectacolului Exil, o piesă scrisă şi regizată de Alexandra Badea - un spectacol despre istoria recentă, inspirat și din propria biografie a autoarei-regizor. Premiera va avea loc pe 17 septembrie 2022, de la ora 19.00, în Sala „Ion Caramitru”. „De mult voiam să vorbesc despre exil și relația cu România, declară regizoarea într-un interviu recent, o relație de furie și iubire, pe care o simțim cu toții, despre dorința de a pleca, dorința de a reveni, imposibilitatea de adaptare aici. Dar și despre lucrurile moștenite – educație, blocaje care ne sunt date din familie și din școală”. Cu piesa „Exil” – Alexandra Badea reconstituie, într-o cronologie non-liniară, imaginea unei familii alcătuite din trei generații, rememorând, fragment cu fragment, experiențele care i-au marcat existenţa: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul. „Este o piesă mai degrabă despre un exil interior al personajelor, despre neputința de a fi liberi, de a se desprinde de trecut, de a-și descoperi și asuma identitatea, de a face cunoștință cu natura lor profundă, cu dorințele cele mai ascunse. Noi, în România, purtăm încă traumele educației care ni s-a dat la școală și în familie în perioada dictaturii. Este ceva ce se regăsește în toți oamenii care au trăit în dictaturi sau au fost crescuți de părinți care au trecut prin această experiență. Degeaba te naști într-o țară liberă dacă părinții tăi au trăit în frică”, astfel își definește autoarea Alexandra Badea intențiile. Evenimentele relatate sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum căutarea identității, istoria, adaptarea, vina. Personajele Alexandrei Badea, indiferent că sunt stabilite în Franța sau rămase în țară, descoperă în ele o neliniște ascunsă, bănuiala unei trădări în trecutul familiei, caută punctul de unde a pornit totul și încep de aici o cale de înțelegere și reconstruire a unei noi vieți. „Pentru această piesă visam la o distribuție care să permită dezvoltarea unor personaje în timp, pentru a le vedea evoluția de la 20 la 50 de ani. Diversitatea trupei TNB permite lucrul acesta, e poate singurul teatru din România în care puteam să dezvolt un proiect atât de complex”, mărturisește regizoarea. Și iată, actorii care răspund acestei provocări: Ada Galeș, Emilian Oprea, Cosmina Olariu, Florin Călbăjos, Crina Semciuc, Emilian Mârnea, Ana Ciontea, Irina Movilă, Diana Dumbravă, Mihai Călin, Alexandru Potocean, Richard Bovnoczki, Liviu Lucaci, Ionuț Toader, Aylin Cadîr, Vitalie Bichir. Scenografia poartă semnătura lui Cosmin Florea. Muzica originală, Călin Țopa. Născută și formată în România, Alexandra Badea a ales de foarte tânără un drum diferit de cel al familiei ei pentru a-şi vedea visele, căutările şi aspiraţiile împlinite. În ultimii 20 de ani, printr-o susţinută activitate teatrală desfăşurată în Franţa, se impune drept una dintre vocile cele mai interesante ale tinerei dramaturgii. Alexandra Badea este, în acest moment, una dintre cele mai puternice voci regizorale și artistice din Franța. Regizor de teatru și film, dramaturg, romancier, regizor asociat al Teatrului Național „La Colline” din Paris, Alexandra s-a născut în 1980 la București, dar locuiește și creează în Franța din 2003. Este absolventă a UNATC București, secția regie teatru, clasa profesorului Valeriu Moisescu. După terminarea facultății, pleacă la Paris pentru a studia la Centrul Internațional de Studii Teatrale de la Universitatea Sorbona Nouă (Sorbonne Nouvelle), unde face un master cu George Banu. Primele sale piese, Mode d’emploi, Contrôle d’identité și Burnout sunt publicate în 2009 la editura L'Arche. Vor urma Pulvérisés, tripticul Je te regarde, Europe connexion, Extrêmophile, primul său roman, Zone d’amour prioritaire, precum și alte volume de teatru: A la trace, Celle qui regarde le monde, dar și trilogia Points de non-retour. Pentru Pulvérisés i s-a acordat Marele Premiu de literatură dramatică pentru anul 2013. Este un premiu sub egida Centrului Național de Teatru din Franța, iar motivația juriului suna astfel: „Cu această piesă având o construcție surprinzătoare, Alexandra Badea ne propune o serie de portrete și radiografiază sistemul general de mondializare și mecanismele mondializării”. Piesa, care a cunoscut și o montare radiofonică la France Culture (realizator Alexandre Planck), este prezentată ca spectacol-lectură la Festivalul de teatru de la Sibiu și este montată la București de Andrei Măjeri cu Compania Apollo 111, sub titlul Pulverizare. Alexandra este în același timp autoare de ficțiuni radiofonice pentru postul de radio France Culture, printre ele numărându-se Red line, Mondes, Europe connexion. Piesele sale scrise în limba franceză sunt montate în regie proprie sau sub semnătura unor directori de scenă ca Frédéric Fishbach, Jonathan Mitchel, Anne Theorn ș.a., în importante teatre din Franța, dar sunt traduse în mai multe limbi și jucate în toată Europa, precum și în Brazilia, Argentina, Canada, SUA, Taiwan. În 2019, este invitată de Festivalul de la Avignon pentru a crea a doua parte a trilogiei Points de non-retour (Quais de Seine), prezentată în forma sa integrală de 7 ore în 2022 la Teatrul Național de la Colline. În 2021, publică al doilea roman, Tu marches au bord du monde, la Editura Les equateurs. A scris mai multe scenarii, Solitudes, realizat de Liova Jedliecki, fiind răsplătit cu mai multe premii și mențiuni la Festivalurile de film de la Clermont-Ferrand, Barcelona, Alès, și a realizat scurt-metrajele 24 heures și Le monde qui nous perd, de asemenea premiate. În 2016 îi este acordat titlul de Cavaler al Artelor și Literelor (Chevalier des Arts et des Lettres) de către Ministerul culturii din Franța. În 2018 scrie prima sa piesă de teatru în limba română, Perfect compus, pe care o pune în scenă cu actorii Teatrului Național „Radu Stanca”, revenind astfel după o absență de opt ani în teatrul românesc. Spectacolul a fost prezentat în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul acestei a XXV-a ediții, cu prilejul Galei celebriăților, Alexandra Badea a primit premiul care se acordă unui regizor din tânăra generație, Premiul „Iulian Vișa”,  în semn de prețuire pentru „vocea sa unică de artist”. În 2021 revine la Sibiu pentru a monta piesa De cealaltă parte a lumii, în cadrul unui proiect european. Cu „Exil”, un text scris tot în limba română, Alexandra Badea revine la Teatrul Național București după o absență de 14 ani, după ce montase aici, în 2008, la Sala Atelier, piesa Complexul România de Mihaela Michailov,  câştigătoare a premiului UNITER pentru cea mai bună piesă a anului 2006.   Următoarele reprezentaţii ale spectacolului „Exil” vor avea loc pe 18 septembrie şi 2 octombrie 2022, de la ora 19.00 la Sala „Ion Caramitru”. Biletele au fost puse în vânzare la Casa de bilete și online pe www.tnb.ro.  
Citește mai mult >
Premieră Mașinăria. Musicalul 10 Septembrie 2022
În deschiderea stagiunii, la TNB, premiera europeană a  unui musical ”noir”, incitant și comic, semnat de Alexander Hausvater. O coproducție a Teatrului Național ”I.L.Caragiale”  București cu Asociația CREAS* În deschiderea noii stagiuni 2022 - 2023, TNB prezintă, în avanpremieră, în zilele de 10 și 11 septembrie 2022, la Sala Studio, de la ora 19.30, un spectacol inedit semnat de regizorul Alexander Hausvater: Mașinăria. Musicalul. Spectacolul are la bază  piesa lui Elmer Rice, Mașina de calcul (The Adding Machine) scrisă în 1923 și considerată, la acea vreme, „piesa cea mai originală și mai inteligentă scrisă până acum de un american, cea mai dură, dar și cea mai vizionară piesă despre societatea modernă văzută vreodată pe Broadway”. În 2007, Joshua Schmidt transformă piesa într-un musical, conferind textului original, după cum declara Michael Billington, „o sălbăticie comică și voioasă”, susținută de o coloana sonoră care îmbină numeroase stiluri, de la piese corale la pop rock, de la operă la muzica anilor ‘20-‘30,  cu influențe gospel, jazz și rock and roll. O satiră despre înrobirea ființelor umane în epoca mașinilor, piesa prezintă viața, strania moarte și apoi viața de după moarte a unui contabil anost, Domnul Zero. Când Domnul Zero, o simplă rotiță în angrenajul unei întreprinderi, află că munca lui va fi preluată de o mașinărie, clachează și își ucide șeful. Pentru prima dată în viață, Domnul Zero își ia destinul în propriile mâini, un gest ale cărui consecințe îl vor trimite pe lumea cealaltă, unde i se oferă o nouă șansă la dragoste, viață și mântuire. Spectacolul realizat de regizorul româno-canadian Alexander Hausvater are o relevanță profundă pentru lumea de azi în care tehnologia, comunicarea electronică și automatizarea au dus la un conflict neliniștitor între om și moralitatea sa. Cu cât societatea modernă a avansat pe plan tehnologic și științific, cu atât relația dintre un om și celălalt în cadrul unei colectivități se degradează și stă tot mai mult sub semnul egoismului și a materialismului. În ultimă instanță, o poveste despre pretul sufletului omenesc… Protagoniștii acestui spectacol sunt performeri de excepție, îmbinând jocul actoricesc propriu-zis, cu muzica și dansul, conform cerințelor acestui gen de spectacol: Ioan Andrei Ionescu, Natalia Călin / Oana Berbec, Florentina Țilea / Medeea Marinescu, Istvan Teglas / Petre Ancuța, Tomi Cristin, Monica Davidescu / Iuliana Moise, Fulvia Folosea, Silviu Biriș, Silviu Mircescu, Mihai Munteniță, Daniel Burcea. „Spectacolul se vrea o lecție în cântec și mișcare – precizează Alexander Hausvater. El accentuează necesitatea omului modern de a lupta împotriva tentației tehnologice, ca să ajungă la o înțelegere mai profundă a sinelui, a capacităților și a potențialului individual. E un semnal de alarmă. E o viziune apocaliptică. Ceea ce se întâmplă protagonistului, s-ar putea întâmpla fiecăruia dintre noi.” La realizarea spectacolului au contribuit, alături de regizor şi interpreţi: Adina Mastalier - scenografia, Florin Fieroiu – coregrafia, Alexandru Burcă - regia muzicală, Vlad Vedeș - producţia muzicală, Bogdan Golumbeanu, Ion Vlașcu - Lighting design, Mădălina Ene şi Andreea Dobia - pregătirea muzicală. Acum mai bine de două decenii, Alexander Hausvater monta la Teatrul Național o altă capodoperă a dramaturgiei expresioniste americane, Machinal de Sophie Treadwell. Mulți dintre actorii din distribuția spectacolului Machinal se reîntâlnesc cu Alexander Hausvater în această nouă aventură teatrală. Timp de peste trei decenii, stilul nonconformist al lui Hausvater a spart multe tipare atât în teatrul canadian - unde a fost perceput drept ”un vulcan plin de culoare, farmec și energie” (cf. Lorraine Pintal, Montreal) - cât şi în cel românesc. Premiera oficială a spectacolului va avea loc la Sala Studio, pe 28 septembrie 2022, de la ora 19.30, iar biletele pentru reprezentațiile din 10 și 11 septembrie 2022, ora 19.30, au fost pus în vânzare la Casa de bilete a Teatrului Naţional şi online, pe www.tnb.ro.
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo