Meniu

Știri

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

31 Martie 2020
La TNB, premieră în plină criză: Jurnal de România.1989 08 Iulie 2020
Într-o perioadă extrem de dificilă prin care trece lumea artistică, Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti anunţă prima premieră în plină perioadă de pandemie: Jurnal de România. 1989, spectacol conceput și regizat de Carmen Lidia Vidu, va avea primele trei reprezentații în 24, 25 și 26 iulie 2020, de la ora 21.30. În seara de 25 iulie 2020, va avea loc un dialog post-spectacol între spectatorii prezenți și realizatori. Invitat special: Mădălin Hodor, consilier la Direcția Investigații a CNSAS. Spectacolele se vor desfășura în condițiile impuse de autorități, în Amfiteatru TNB, sala de spectacole în aer liber de pe acoperișul teatrului. La 30 de ani de la Revoluția care l-a înlăturat în mod violent pe președintele comunist Nicolae Ceaușescu, patru actori ai Naționalului povestesc experiențele personale din perioada respectivă, felul în care au trăit acele evenimente sângeroase și modul în care li s-a schimbat (sau nu) viața de atunci. Carmen Lidia Vidu, regizoarea care a dus teatrul românesc în zona documentarului multimedia, a ales patru dintre cei mai cunoscuţi actori români pentru a le scoate la lumină poveștile: Ion Caramitru, Oana Pellea, Florentina Ţilea şi Daniel Badale își joacă propriile roluri. Despre Ion Caramitru se cunosc amănunte ale felului în care a participat activ la Revoluție, rămânând legendară expresia televizată în direct - „Fraților, am învins!”. În 1989, Daniel Badale era soldat în Armată și este interesantă confesiunea celui care, "teoretic", era împotriva revoluționarilor. Florentina Țilea a fost recitatoarea lui Nicolae Ceaușescu în vizitele lui oficiale la Iași, iar Oana Pellea a fost luată drept soția teroristului Vlase atunci când s-a prezentat la Televiziunea Română pentru a o apăra în urma "Apelului pentru artiști". Celor patru actori li se vor alătura, prin apariții video, Germina Nagâț, membru în Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), fostul procuror militar Dan Voinea, cel care a instrumentat inițial „Dosarul Revoluției” și cunoscutul istoric britanic Dennis Deletant, un expert în materie de comunism românesc. Odată cu acest spectacol, Teatrul Național mai scoate la rampă o premieră și bifează, totodată, un record în istoria teatrului românesc, cu cea mai mare proiecţie video, pe un perete uriaș, de 33 de metri lungime şi 21 de metri înălţime. Spectacolul multimedia va da spectatorilor ocazia de a pune laolaltă un puzzle puternic și foarte uman. Istoria e văzută prin prisma biografiilor personale. Cercetarea, imaginea și sunetele alcătuiesc universul multimedia care completează poveștile actorilor. Cel mai apreciat proiect al regizoarei Carmen Lidia Vidu, în ţară şi peste hotare, Jurnal de România include până în prezent 3 spectacole de teatru (Jurnal de România. Timișoara; Jurnal de România. Constanța și Jurnal de România. Sfântu Gheorghe), două scurtmetraje (My Romanian Diary şi Jurnal de România. Jurnal de musulman) precum și o expoziție. Jurnal de România este un proiect multidisciplinar ce reunește filmul, fotografia și teatrul, care își propune să fie, printr-o serie de confesiuni necenzurate și nemijlocite, o oglindă sinceră a relațiilor interumane, influențate decisiv de mediul urban, dar și un îndemn la implicare socială și comunitară. Amintim câteva premii şi participări internaţionale care încununează alonja internaţională a proiectului: „My Romanian Diary”, Independent Days International Film Festival, Germany, European Cinematography AWARDS (ECA), Netherlands şi FILMFEST DRESDEN - în 2020. În 2019, pentru „Jurnal de România. Timișoara” - Premiul de Excelență oferit de Primăria Timișoara şi Voice of Europe, Jena, Germania. În acelaşi an, participare cu „Jurnal de România. Constanța” la EUROPALIA, Belgia. Numeroase participări cu „Jurnal de România. Timișoara”, între care: Festivalul Național de Teatru şi FEST-FDR, 2019. Cu „Romanian Diary. Muslim Diary”, în 2018: Best Women Short - Independent Shorts Awards, Los Angeles, Best Documentary based on Women (Non-Fiction) - JIFF 16 International Film Festivals în Jaipur, India, Award Winner - Changing Face International Film Festival, Sydney şi Finalist - Eurasia International Monthly Film Festival, Moscow. Iar în 2017, la Schauspielhaus din Viena, au fost prezentate „Jurnal de România. Sfântu Gheorghe” şi „Jurnal de România. Constanța”. „Teatrul riscă să devină irelevant pentru comunitate”, precizează regizoarea. „Pericolul vanității ne pândește și ne duce la izolare. Nu mai ascultăm decât părerile care le confirmă pe ale noastre. Jurnal de România. 1989 este felul meu de a spune că "tu faci istoria, atitudinea ta contează", declară Carmen Lidia Vidu. Vă aşteptăm la teatru!   Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe: 6, 7, 8 şi 9 august 2020.  Toate reprezentaţiile încep la ora 21.30. Aici veţi găsi regulile impuse de perioada pandemiei în privinţa accesului în teatru şi participării la spectacol. Vă invităm să le citiţi.
Citește mai mult >
Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a 02 Iulie 2020
Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 2020. Inițial, Gala trebuia să aibă loc în data de 11 mai la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, cu ocazia aniversării a 170 de ani de la înființarea teatrului craiovean. Ținând cont de reglementările privind organizarea evenimentelor culturale, Uniunea Teatrală din România a decis că ediția din acest an a Galei Premiilor UNITER va avea loc în ziua echionocțiului de toamnă, 21 septembrie 2020. Juriul final al Galei Premiilor UNITER 2020 format din Radu Apostol – regizor, Cosmin Ardeleanu – scenograf, Doru Mareș – critic de teatru, Crina Mureșan – actriță, Cristina Rusiecki – critic de teatru a vizionat în format digital (online, DVD) spectacolele nominalizate și va decide câștigătorii celor 11 categorii de premii. Vom reveni cu detalii despre locația Galei și sperăm să organizăm în cele mai bune condiții acest eveniment de premiere a creației teatrale românești și a artiștilor săi. Vă reamintim care sunt nominalizările pentru anul 2019 și Premiile Senatului UNITER decise deja în luna februarie: Premiile Senatului UNITERPremiul de Excelență: Festivalul Național de Teatru pentru calitatea excepţională a ultimelor șase edițiiPremiul pentru întreaga activitate actriță: Rodica MandachePremiul pentru întreaga activitate actor: Mircea RusuPremiul pentru întreaga activitate regie: Dragoș GalgoțiuPremiul pentru întreaga activitate scenografie: Constantin CiubotariuPremiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: Mya Liontescu Premii specialePremiul special pentru promovarea teatrului-dans: Linotip – Centru Independent CoregraficPremiul special pentru teatru de păpuși și marionete: Festivalul „Puppets Occupy Street” / „Păpușile ocupă strada”, ediția 2019 cu tema „Evoluție prin Revoluție” organizat de Teatrul pentru copii și tineret Colibri CraiovaPremiu special pentru video mapping: Andrei CozlacPremiul special pentru o activitate de șase decenii în editarea cărții de teatru: Viorica MateiPremiul special pentru machiaj de scenă: Minela PopaPremiul Președintelui: Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova pentru 170 de ani de istorie în teatrul românesc Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2020Pentru a XXVIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019. Nominalizările pentru anul teatral 2019 sunt următoarele: Debut:- Andrei Chifu, pentru rolul El din spectacolul „Casa de pe graniţă” de Sławomir Mrožek, un spectacol de Ada Lupu Hausvater la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara- Tamás Jakab, pentru rolul George Gibbs din spectacolul „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc- Constantin Radu Tudosie, pentru regia spectacolului „A douăsprezecea noapte” la Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” Petroşani Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:- „Hamlet” de William Shakespeare, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producție a Societății Române de Radiodifuziune- „Jos comunismul – joc pe calculator de strategie şi RPG” de Ema Stere, regia artistică Attila Vizauer, producție a Societății Române de Radiodifuziune- „Frumoasa adormită şi trezită” de Alexandra Ares, regia artistică Diana Mihailopol, producție a Societății Române de Radiodifuziune Cel mai bun spectacol de teatru TV:- „Furtuna” de William Shakespeare, regia Alexandru Lustig, producție a Societății Române de Televiziune și a Fundației Teatru Contemporan- „Manifest. Scrisoare către un prieten şi înapoi către ţară” de Ruxandra Cesereanu, regia Cornel Mihalache, producție a Societății Române de Televiziune (Casa de Producție a TVR) Premiul pentru critică de teatru:- Oana Cristea Grigorescu- Raluca Rădulescu- Irina Zlotea Cea mai bună scenografie:- Carmencita Brojboiu şi András Rancz, pentru scenografia spectacolului „Nora” de Henrik Ibsen, regia Botond Nagy la Teatrul Maghiar de Stat Cluj- Cristina Milea, pentru scenografia spectacolului „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti- Irina Moscu, pentru scenografia spectacolului „Casa cu suricate” de David Drábek, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova Cea mai bună actriţă în rol secundar:- Puşa Darie, pentru rolul Mama din spectacolul „Dansul Delhi” de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi- Elena Popa, pentru rolurile din spectacolul „Dragonul de aur” de Roland Schimmelfenning, regia Catinca Drăgănescu la Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe- Alina Rotaru, pentru rolul Madame de Tourvel din spectacolul „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti Cel mai bun actor în rol secundar:- Andrei Cătălin, pentru rolurile din spectacolul „Emisie: Titanic Vals”, după Tudor Mușatescu, regia Matei Lucaci-Grunberg la Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea- Cristian Grosu, pentru rolul Caliban din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Gábor Tompa la Teatrul Naţional Cluj-Napoca- Răzvan Vicoveanu, pentru rolul Joshua din spectacolul „Creştini” de Lucas Hnath, regia Radu Iacoban la Teatrul „Regina Maria” Oradea Cea mai bună actriţă în rol principal:- Anca Hanu, pentru rolul Chiritza Bârzoi din spectacolul „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca- Ofelia Popii, pentru rolul Martha din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu- Oana Predescu, pentru rolul Morticia Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti Cel mai bun actor în rol principal:- Lucian Ionescu, pentru rolul Gomez Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti- Sorin Leoveanu, pentru rolul Barry Champlain din spectacolul „Radio” de Eric Bogosian, regia Bobi Pricop la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova- Marius Turdeanu, pentru rolul George din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu Cea mai bună regie:- Eugen Jebeleanu, pentru regia spectacolului „Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba” la ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Compagnie des Ogres- Alexandru Mâzgăreanu, pentru regia spectacolului „Steaua fără nume” la Teatrul Tineretului Piatra Neamţ- Botond Nagy, pentru regia spectacolului „Nora” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj Cel mai bun spectacol:- „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca- „Familia Addams”, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti- „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc UNITER2 iulie 2020
Citește mai mult >
Teatru on-line pentru spectatorii americani 27 Iunie 2020
Din dorința de a veni și în întâmpinarea iubitorilor de teatru de pe alte meridiane, Teatrul Național I.L. Caragiale a încheiat un parteneriat cu Institutul Cultural Român din New York, răspunzând solicitării acestuia de a prezenta, în premieră pentru publicul din Statele Unite – alcătuit în primul rând din americani, dar și din diaspora română - câteva din spectacolele de marcă din repertoriul TNB, în cadrul programului intitulat Digital Stage, derulat de ICRNY. Înregistrări subtitrate în engleză ale acestor spectacole vor fi puse la dispoziție on-line de către TNB, fiind difuzate la ora 8 p.m. (ora New York-ului), ora 3 a.m (ora Bucureștiului). Prima transmisie din această serie are loc sâmbătă, 27 iunie 2020 și oferă spectatorilor americani prilejul de a viziona în premieră, pe pagina de Facebook a ICRNY, în live streaming, spectacolul Două loturi (”Lottery Tickets”), adaptarea după nuvela cu același titlu de I.L. Caragiale, în regia lui Alexandru Dabija, spectacol din repertoriul curent al TNB, a cărui premieră a avut loc în 2012, în cadrul ”Anului Caragiale”. Spectacolul i-a adus regizorului Alexandru Dabija Premiul Cel mai bun regizor la Gala UNITER din 2013 și alte două distincții scenografului Helmut Stürmer: Premiul pentru cea mai bună scenografie la Gala UNITER și Premiul pentru scenografie la Festivalul Comediei Românești. Spectacolul a participat la prima ediţie a Festivalului MITEM („Madach International Theatre Meeting”), organizat de Teatrul Naţional din Budapesta în 2014, în cadrul tradiţionalului Budapest Spring Festival, iar în 2017 la Festivalul Internațional „EUROKONTEXT s.k.", de la Bratislava, Slovacia, bucurându-se de o excelentă primire la ambele evenimente. Așteptăm cu interes ecouri după această premieră americană în spațiul virtual, sperând ca acest parteneriat să deschidă calea altor inițiative, menite să stimuleze, și peste Ocean, interesul pentru cultura română și o mai bună cunoaștere a acesteia, prin proiecte de calitate. Următoarea premieră a seriei Digital Stage va fi spectacolul Furtuna după William Shakespeare (regia Alexander Morfov), care urmează să fie difuzat de TNB pentru ICRNY în această vară.
Citește mai mult >
Bilanţ TNB: 12 săptămâni de difuzări on-line, 7 zile din 7! 22 Iunie 2020
Odată cu reluarea spectacolelor pe scena reală, la Amfiteatru TNB, în cadrul programului Nopți de vară SUS pe teatru, Teatrul Național I.L. Caragiale încheie - temporar (!)- activitatea de difuzări online care s-a desfășurat neîntrerupt începând cu data de 23 martie 2020, odată cu decretarea stării de urgență și, ulterior, a stării de alertă. În intervalul 23 martie - 21 iunie 2020 au fost transmise on-line 69 de conferințe din seria Conferințelor TNB, precum și 9 spectacole, începând din 24 aprilie (în cele 3 zile de week-end, cu câte 3 difuzări pentru fiecare spectacol aşadar în total 27 difuzări online). S-au transmis online atât spectacole din repertoriul curent al TNB, titluri ce vor fi reluate la săli de îndată ce situația o va permite (Furtuna, Allegro, ma non troppo, Două loturi, Dumnezeu se îmbracă de la second-hand, Luminița, de la capătul tunelului), precum și spectacole mai vechi, din arhivă (Năpasta, Ultima oră, Take, Ianke si Cadîr, Visul unei nopți de vară). Calitatea înregistrărilor a fost diferită și nu întotdeauna perfectă: filmările spectacolelor mai vechi, efectuate cu o singură cameră, din punct fix, cu sunet preluat direct din cameră - aveau doar scopul de a arhiva spectacolele respective, fără intenția unei difuzări publice. Spectacolele recente au beneficiat de infrastructura materială și logistică a Studioului Media al TNB (care funcționează doar de câțiva ani) și au fost filmate profesionist, ceea ce s-a tradus într-o calitate vizibil mai bună a înregistrărilor. În contextul în care activitatea on-line pare să câștige și pe mai departe din ce în ce mai mult teren, TNB va face eforturi de a oferi publicului interesat materiale filmate la standarde cât mai înalte. Ne propunem să continuăm înregistrarea, cu prioritate, a spectacolelor din repertoriul curent, în condiții de maximă profesionalitate, pentru a asigura un portofoliu de calitate pentru perioada următoare, care să „reziste” în mediul concurențial internațional! Conferințele care au fost transmise on-line (live streaming) pe canalul Youtube al TNB sunt arhivate, putând fi accesate în continuare de cei interesați. Spectacolele au putut fi vizionate doar în zilele și la orele anunțate, nemaifiind disponibile on-line după încheierea transmisiei live. Am constatat, cu bucurie, că nu există riscul scăderii interesului pentru spectacolele din cadrul repertoriului curent, ci, din contră, mulți privitori au declarat că abia așteaptă să vadă și live spectacolele respective, odată cu redeschiderea sălilor! Iată și un bilanț statistic al celor 90 de zile de activitate online, activitate asigurată integral de echipa din cadrul Direcției de Comunicare și Relații Internaționale a TNB*: Difuzările de conferințe și de spectacole de pe canalului Youtube al TNB au însumat în intervalul 23 martie - 21 iunie 2020: 182.875 de vizualizări (views) 49.200 de ore (watch time) Față de cei 8500 de abonați inițial s-au mai câștigat încă 9000 (subscribers). În afara spectatorilor din România (60 % în luna aprilie, 82,9 % în luna mai), transmisiile on-line ale TNB au mai fost urmărite de spectatori din diverse alte țări (luăm ca referință luna mai) - Anglia 1387 - Germania 1313 - Canada 1116 - SUA 993 - Franța 461 - Israel 455 - Italia 372 - Spania 255 - Belgia 232 - Columbia (!) – 81 Mulțumim pentru interesul arătat și pentru fidelitate celor aproape 200.000 de spectatori virtuali pe care i-am simțit aproape în aceste condiții de criză și sperăm să ne revedem cu toții sănătoși în foaierele luxuriante și în sălile ospitaliere ale Teatrului Național I.L. Caragiale! *Direcția de Comunicare și Relații Internaționale a TNB: Adriana Popescu, director, Anca Constantin, şef serviciu Marketing și Relații Publice, Olivia Chirvasiu, Gabriela Hamzescu, Laura Grosu, Florin Ghioca, Andreea Nae, Mihaela Cazan, Ionel Nicolaev, Gabriel Stănciuc, precum și Marius Donici, Mihai Rădinoiu și Cornel Ionescu - colaboratorii externi ai Studioului Media.
Citește mai mult >
Toate Articolele
Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo