Stagiuni Anterioare
Mașinăria. Musicalul
după piesa Mașina de calcul de Elmer Rice
Mașinăria. Musicalul
după piesa Mașina de calcul de Elmer Rice
Data premierei: 28.09.2022
Data ultimei reprezentații: 05.05.2023
Durata: 1 h 45 min / Pauză: Nu
O coproducție a Teatrului Național București în parteneriat cu Asociația CREAS, musicalul Mașinăria. Musicalul, în regia lui Alexander Hausvater, are la bază piesa Mașina de calcul de Elmer Rice, scrisă în 1923 și considerată, la acea vreme, „cea mai originală și mai inteligentă piesă scrisă până acum de un american, cea mai dură, dar și cea mai vizionară piesă despre societatea modernă văzută vreodată pe Broadway”.
O satiră despre înrobirea ființelor umane în epoca mașinilor, piesa prezintă viața, strania moarte și apoi viața de după moarte a unui contabil anost, Domnul Zero. Când Domnul Zero, o simplă rotiță în angrenajul unei întreprinderi, află că munca lui va fi preluată de o mașinărie, clachează și își ucide șeful. Pentru prima dată în viață, Domnul Zero își ia destinul în propriile mâini, un gest ale cărui consecințe îl vor trimite pe lumea cealaltă, unde i se oferă o nouă șansă la dragoste, viață și mântuire.
În 2007, Joshua Schmidt transformă piesa într-un musical, conferind textului original, după cum declara Michael Billington, „o sălbăticie comică și voioasă”. Mașinăria. Musicalul, o premieră absolută în România, în regia unuia dintre cei mai importanți regizori, Alexander Hausvater, este un musical „noir”, incitant și comic, o poveste despre prețul sufletului omenesc, susținută de partitura obsedantă a lui Joshua Schmidt, cu influențe gospel, operă, jazz și rock and roll.
Acum mai bine de două decenii, Alexander Hausvater monta la Teatrul Național o altă capodoperă a dramaturgiei expresioniste americane, Machinal de Sophie Treadwell. Mulți dintre actorii din distribuția spectacolului Machinal se reîntâlnesc cu Alexander Hausvater în această nouă aventură teatrală.
“Bazată pe piesa clasică Mașina de calculat a lui Elmer Rice, musical-ul propus are o relevanță profundă pentru lumea de azi în care tehnologia, comunicarea electronică și automatizarea au dus la un conflict neliniștitor între om și moralitatea sa. Cu cât societatea modernă a avansat pe plan tehnologic și științific, cu atât relația dintre un om și celălalt în cadrul unei colectivități se degradează și stă tot mai mult sub semnul egoismului și a materialismului.
Dedicată unui public generalist, de toate vârstele acest musical își propune să exprime lupta protagonistului pentru demnitate, respect și adevăr. Latura civică a creației constă tocmai în această luptă a individului pentru drepturile sale. O luptă de care va beneficia în cele din urmă și societatea în care se va întoarce protagonistul călit de experiențele prin care a trecut.
Din punct de vedere teatral acest musical oferă prilejul unui grup de artiști diverși să se exprime în manieră muzicală, un gen de exprimare care încă e destul de neglijat la noi, atât în teatrele din țară cât și în școlile de teatru. Cei care vor juca în acest spectacol, vor fi nevoiți să devină performeri și să îmbine jocul cu muzica și dansul. Pregătirea spectacolului e mai lungă și mai complexă decât cea a unui spectacol de teatru obișnuit, deoarece actorul trebuie să repete muzica și coregrafia cu mult înainte de repetițiile cu regizorul. Muzica lui Joshua Schmidt e și ea complexă și inovatoare. Ea îmbină mai multe stiluri de la piese corale la pop rock, de la operă la muzica anilor 20’, 30’. Impactul scontat e să familiarizeze spectatorul român cu un val nou și variat de genuri muzicale care va duce fără discuție la o mai bună înțelegere între om și societate, între individ și colectiv.
Spectacolul va accentua legătura primordială între tineretul român de azi și muzică, care e forma de exprimare cea mai preferată pentru orice tânăr. Dinamismul și energia poveștii unui om care trăiește între două lumi are ca punct de plecare literatura prin care tineretul e avertizat asupra erorilor comise de generația predecesorilor. Tineretul zilelor noastre e atras mai mult decât orice altă generație de farmecele tehnologiei moderne sub forma telefoanelor mobile, a computerelor, mașinilor, tabletelor sau a aplicațiilor de toate felurile. Cât de ușor e să te pierzi în această lume virtuală și să uiți de iubire, bunătate, spiritualitate, comunicare și de aspirațiile morale.
Spectacolul se vrea o lecție în cântec și mișcare. El accentuează necesitatea omului modern de a lupta împotriva tentației tehnologice, ca să ajungă la o înțelegere mai profundă a sinelui, a capacităților și a potențialului individual.
E un semnal de alarmă. E o viziune apocaliptică. Ceea ce se întâmplă protagonistului, s-ar putea întâmpla fiecăruia dintre noi.” Alexander Hausvater
O producție a Asociației CREAS în parteneriat cu Teatrul Național București
Producător: Victor Bucur
Foto Florin Ghioca
Dl. Zero: | Ioan Andrei Ionescu | Dna Zero: |
Natalia Călin Oana Berbec |
Daisy: |
Florentina Ţilea Medeea Marinescu |
Shrdlu, Martor A: |
Istvan Teglas Petre Ancuța |
Șeful: | Tomi Cristin | Dna Unu, Dna. Trei, Martor B, Mama: |
Monica Davidescu Iuliana Moise |
Dl. Unu, Dl. Opt, Martor C: | Petre Ancuța | Dna Doi, Dna Trei, Betty, Bucătăreasa, Martora D: | Fulvia Folosea |
Dl. Doi, Martor E: | Silviu Biriş | Martor E, Polițist, Gardian: | Silviu Mircescu |
Martor G, Pastor, Călău: | Mihai Munteniţă | Martor H: | Daniel Burcea |