Repertoriu curent
De-a baba oarba
după Jocuri în curtea din spate de Edna Mazia
De-a baba oarba
după Jocuri în curtea din spate de Edna Mazia
Data premierei: 10.05.2019
Durata: 1 h / Pauză: Nu
50 lei
30 lei
Producție realizată de Centrul de Creație și Cercetare Ion Sava în cadrul programului 9G la TNB.
Spectacol nerecomandat minorilor sub 12 ani.
„De-a baba oarba” este o reinterpretare a titlului “Jocuri în curtea din spate”, una dintre cele mai jucate piese ale Ednei Mazia. Scris în 1993 și pornind de la un caz real, care a afectat profund societatea israeliană, textul reconstituie drama lui Dvori Manhes, o fată de 14 ani și a unui grup de 4 adolescenți acuzați de viol. Totul pornește de la un joc, însă – “ca în orice joc” – nerespectarea regulilor poate duce oricând la pierderea controlului, având consecințe grave asupra tuturor participanților…
Spectatorului i se propun ambele perspective, cea a apărării și cea a acuzării. Rolurile se inversează, pe rând, victima devenind vinovată și acuzații prezentându-și nevinovăția.
Echipa tânără de creatori explorează, cu intuiție psihologică, teme sensibile, ca abuzul, atât fizic, cât și psihic sau eșecul sistemului juridic. Piesa nu oferă răspunsuri, ci mai degrabă invită spectatorul la reflecţie asupra naturii umane, a înțelegerii celuilalt, a descoperirii adevărului.
„Cazul real ce stă la baza acestui text nu este unul singular, din nefericire, iar știrile de la televizor sau reportajele șocante nu reușesc mereu să transmită un mesaj sau să emoționeze în totalitate. Cred că prin energiile acestui spectacol, prin oglinda pe care teatrul o luminează în fața spectatorilor, vom reuși să aducem la suprafață astfel de abuzuri și să tragem un semnal de alarmă.”
„Spectacolul se va adresa, în primul rând, tinerilor, pe care sperăm să-i aducem în sălile de teatru pentru a înțelege că jocurile copilăriei au repercusiuni în viitor, că ceea ce învățăm în copilărie rămâne valabil și de-a lungul vieții de adult.” Radu Stoian, regizor
Foto Florin Ghioca
O producție
Gidi Betser / Avocat: | Adrian Georgescu | Sela Borohov / Avocat: | Florin Crăciun |
Asaf Saharov / Avocat: | Radu Stoian | Dvori Manhes / Procuroarea: | Alexandra Spătaru |
Shmulik Kuper / Avocat: | Adrian Loghin |
“Alexandra Spătaru face din Dvori o adolescentă obişnuită, adică rebelă, care vrea să pară mai matură decât e, deşi nu îşi stăpâneşte impulsurile, şi o procuroare stăpână pe sine, cu o umanitate caldă, dar reţinută. Băieţii au caractere diferite, cu Asaf (Radu Stoian) ca mascul Alfa al grupului, cu Sela (Florin Crăciun) şi Gidi (Adrian Georgescu) drept locotenenţii săi, care îl urmează şi îl copiază, şi cu Shmulik (Adrian Loghin), ratatul, hărţuit de ceilalţi, de la care „împrumută“ comportamentul abuziv pentru a se apăra, ajungând astfel, la rândul său, hărţuitor.
De-a baba oarba este un spectacol de văzut mai ales de către publicul tânăr, eventual însoţit de discuţii cu psihologi, profesori şi medici. Pe fondul lipsei de educaţie sexuală în şcoli, al recrudescenţei agresiunilor sexuale asupra minorilor, al unei Justiţii care protejează agresorii şi cultivă misoginismul, teatrul poate fi o voce pentru victime şi poate oferi un teren pentru dezbateri.”
Oana Stoica, Dilema veche - Victimă și agresor
„De-a baba oarba nu mai e un simplu joc. Experiențele pe care tinerii le trăiesc astăzi în spatele blocului devin cu ușurință traume. Jocurile lor au întotdeauna o componentă agresivă, care, iată, e un pretext infailibil pentru incidente. Spectacolul de la TNB repune în discuție subiectul piesei Ednei Mazya, destul de montată la noi în țară. Prin prisma unei echipe tinere de creatori, asistăm la un proces fără deznodământ. Am urmărit faptele, i-am crezut sau nu pe făptași, acum îi revine responsabilitatea fiecărui spectator de a-și stabili verdictul. Și de a face ceva.”
Elena Coman, Yorick - De-a victima și agresorul. Game over
”De-a baba oarba este un spectacol prilej de a cunoaște interpreți remarcabili pentru viitorul teatrului nostru, dar și șansa unei reprezentații provocatoare la emoție și gândul cum privim adolescenții de astăzi. Radu Stoian ca regizor, speculează tema piesei nu pentru a condamna un caz de violență, de abuz, ci pentru a judeca starea tinerei generații lăsată de izbeliște educațional în fața unor maturi iresponsabili.”
Ileana Lucaciu, Blog Spectator - De-a baba oarba. O reușită a tinerei generații