Meniu

Repertoriu curent

Perplex

de Marius von Mayenburg

Perplex

de Marius von Mayenburg

Traducere: Elise Wilk
Regie:
Ștefan Iordănescu
Scenografie:
Dorothea Iordănescu
Muzica originală:
Dorothea Iordănescu
Video design:
Sebastian Hamburger
Mișcare scenică:
Flavia Giurgiu
Lighting design:
Lucian Moga
Regia tehnică:
Vlad Isăilă

Data premierei: 17.05.2023

Durata: 1 h 40 min / Pauză: Nu

Program
29 mar 2024 19:00
13 apr 2024 19:00
Bilete

50 lei

30 lei (balcon, cu reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

Spectacol nerecomandat persoanelor cu vârsta sub 14 ani

Conține efecte stroboscopice de scurtă durată - nerecomandat persoanelor cu sensibilitate sau epileptice.

Farsă trepidantă și provocatoare, piesa lui Marius von Mayenburg te lasă… perplex. Un cuplu tocmai s-a întors acasă din vacanță, dar înainte de a începe să despacheteze realizează că în apartamentul lor ceva nu este cum ar trebui să fie. De unde a apărut noua plantă în ghiveci? De ce nu se mai aprinde lumina? De ce este gunoi sub canapea? Și, de fapt, chiar este apartamentul lor? Un al doilea cuplu, care trebuia să ude plantele cât timp prietenii lor se aflau în vacață, se comportă ca și cum ei ar fi adevărații proprietari și îi dau pe ușă afară.  Situația devine din ce în ce mai perplexă, pentru că, dintr-odată, cuplurile nu mai sunt deloc cupluri. Sau poate că unul dintre bărbați are doar 8 ani, iar celălalt se transformă în elan?

Cu această piesă unde personajele poartă numele actorilor care le interpretează, Marius von Mayenburg a creat o comedie absurdă și suprarealistă, în care lumea protagoniștilor se destramă cu o viteză amețitoare, unde relațiile se dizolvă și se reasamblează în mod surprinzător. Personajele se încurcă în crize existențiale, se angajează în dezbateri religios-filosofice, trăiesc într-o sălbatică schimbare de identitate și pretind mereu cu nonșalanță că aceasta este normalitatea.

Instigator și rebel, amuzant și spiritual, textul dramaturgului german pornește un adevărat asalt la adresa convențiilor teatrale, a intrigii clasice,  a tradiționalului concept de al patrulea perete și, în sfârșit, asupra consistenței personajului teatral.

Situațiile se succed derutant și rapid, impregnate cu mult umor, în această piesă în care totul este teatru, dar regizorul nu a apărut, iar decorul este demontat în timp ce piesa încă se mai joacă. O piesă în care sunt celebrate vitalitatea și metamorfoza, relevând tendința omenească de evadare spre alte roluri, alte identități sau spre alte vieți, poate, mai prielnice.

 

Foto Florin Ghioca 

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

vineri
29
03
2024
Sala Atelier 19:00 Vândut
sâmbătă
13
04
2024
Sala Atelier 19:00 Cumpără bilete

"Un teatru prin excelență postmodern, adresat unui public deschis la noutate, care vrea să fie surprins ca un copil care intră în casa oglinzilor sau a groazei dintr-un parc de distracții. Se poate spune, pe bună dreptate, că unui astfel de teatru inteligent, cerebral, teribilist din punct de vedere formal, atât de popular în țările anglo-saxone, îi lipsește puțin sufletul și elementul acela de inefabil din teatrul rus, atât de prețuit și în teatrul românesc, în care a excelat chiar mama regizorului, marea și regretata regizoare Cătălina Buzoianu.

Ștefan Iordănescu s-a aventurat într-o zonă de pionierat teatral și a creat un spectacol elegant vizual grație scenografiei minunate a fiicei sale, Dorothea Iordănescu, care combină ingenios elementele naturii – anotimpuri, forme de relief, geografice – cu realitatea scenică a personajelor aflată în deconstrucție și fluiditate perpetuă. Un spectacol inteligent, ironic și neconvențional unde totul începe realist-tradițional și evoluează într-o spirală amețitoare de performance art despre teatru și existență.

Reușita acestui spectacol e susținută cu brio de cele patru vedete ale Teatrului Național din București, Medeea Marinescu, Gavril Pătru, Alexandra Sălceanu și Petre Ancuța, care fac, fiecare în parte, un tur de forță remarcabil cu multe momente memorabile și hilare, oferindu-ne măsura marelui lor talent. Cei patru actori joacă cu bucurie, măiestrie, energie aparent inepuizabilă și o versatilitate a registrelor cum numai un astfel de text, de mare greutate dar și frumusețe, poate permite.

Este un spectacol viu, modern, excepțional, în cheia lui, pe toate palierele, care împinge nu numai toate limitele teatrului, personajelor și actorilor care le interpretează, dar și limitele publicului și criticii".

Alexandra Ares, Revista Rinocerul - Perplex de Marius Von Mayenburg, premieră la TNB, excepțional  

“Trebuie menționat de la început că spectacolul are numeroase trimiteri atât teatrale cât și filosofice, poate cea mai pregnantă fiind la creația lui Pirandello, Șase personaje în căutarea unui autor. Veți mai regăsi trimiteri și la teatrul absurdului, în principiu la Samuel Beckett cu Așteptându-l pe Godot sau chiar și la Sfârșit de Partidă.

E un spectacol incomod, ce scoate spectatorul din zona de confort, provocându-i o permanentă nevoie de răspunsuri.

Un mare bravo pentru Dorothea Iordănescu, scenografa spectacolului, care a reușit să creeze un decor incomod, cu mici elemente de mister, în același timp deranjant dar surprinzător de plăcut. Decorul este fix traducerea piesei: te enervează, te supăra, dar îți place, are anumite elemente ce te țin acolo.

La Perplex spectatorul nu va sta liniștit în scaunul său, protejat fiind de cel de-al patrulea perete, atât de mult discutat și teoretizat. Protecția într-adevăr este cam o oră și zece minute, după care acest perete imaginar începe să se dărâme. Și nu numai el. Ci și decorul. (...)  Cu alte cuvinte, iluzia teatrală se dizolvă în fața noastră, punându-ne față în față cu viața reală.

Deși te surprinde, și pe alocuri te șochează, la Perplex se și râde, pentru că umorul este parte integrantă din spectacol.

(...) recomand publicului să meargă pregătit ca nu va vedea ceva comod, însă dacă se lasă purtat de convenție, va ieși după o oră și patruzeci un pic schimbat, sau cel puțin cu o altă perspectivă și cu câteva mici sau mari semne de întrebare. Pentru că orice evoluție, fie că este spirituală sau intelectuală, nu se poate face fără un minim de efort și sudoare”.

Andrei Bulboacă, Revista Ficțiunea - Despre un altfel de... spectacol  

"Perplex e un soi de cameră a oglinzilor, în care oriunde te-ntorci, vezi o reflexie a realității care ne înconjoară pe fiecare dintre noi. E imposibil să nu recunoști pe cineva familiar într-unul din personajele care se arată, rând pe rând, pe scenă. O rudă. Un vecin. Un coleg. Pe tine?!? E imposibil să nu știi pe cineva care să fi trăit vreuna din situațiile care se succed, caleidoscopic, în fața ta… E un spectacol-experiență, care te obligă să vezi lumea în care trăiești prin lentile colorate, dar dureros de clare. E deconcertant, e direct, e un pamflet teatral în care iluziile constituie reactivul care developează filmul realității.

E un spectacol care nu trebuie să-ți placă ca să te atingă. Cel puțin în montarea lui Ștefan Iordănescu, care a făcut să fie cu emoție. Dincolo de absurdul poveștilor care se amestecă, de accente poate prea poate puternice pe ici, pe colo, de ritmul care controlează cu precizie cursul haotic al acțiunii, Perplex e jucat cu finețe și meticulozitate. Niciun detaliu lăsat la voia întâmplării, nimic iluzioriu, nimic pe repede înainte în construcția personajelor. Personaje – nici nu știu câte – care se compun, descompun și recompun cameleonic din gesturile, privirile, vocile, tăcerile și bătăile de inimă a patru actori. Actori care dărâmă lin cel de-al patrulea perete și sădesc în public zâmbete, lacrimi (nu știu alții, dar da, eu am plâns un picuț), mirări și-un pic din bucuria cu care-și fac ei meseria".

Mădălina Mihai, Cultural 21 - Perplex, un soi de cameră a oglinzilor  

"Perplex, un spectacol despre arta care e realitate, despre realitatea care nu există (sau, oare, există – nici studiile de fizică cuantică nu mai știu exact ce e adevărat), deci…dacă arta este oglinda realității, atunci putem spune că textul lui Mayenburg și montarea lui Ștefan Iordănescu sunt despre arta care nu există? Sau e despre Platon și mitul peșterii? Ori e despre Darwin și teoria evoluționistă? (...)

Ce mai e real și ce e virtual? Ce e teatru și ce e magie? Ce e viață și ce e cruzime? Ce e societate și ce e teatru? Perplex de la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București vă poate răspunde. Sau nu. Dar ce e sigur e că vă poate oferi șansa întâlnirii unui cvartet puternic actoricesc, ce formează un corp comun, dar care se evidențiază și ca individualități deosebite. Medeea Marinescu, Alexandra Sălceanu, Gavril Pătru și Petre Ancuța. (...)

Și niciunul dintre toți aceștia nu sunt perplecși. Dar sunt străluciți în acest spectacol Perplex care te lasă Perplex tocmai pentru că nu îți permite să respiri. Da, cam atât de bine este!"

Tudor-Costin Sicomas, Republika Kritica - Între ficțiune și realitate...  

"Spectacolul poate, dacă nu să te lase perplex, măcar să te descumpănească și poate, simțind asta, Marius Von Mayenburg i-a inserat cele câteva citate filozofice, inclusiv rezumatul rapid al mitului peșterii din Republica lui Platon.

Sunt curios ce viață va avea un spectacol nu tocmai ușor de digerat de un spectator iubitor de teatru comod, în fața căruia, sau – dacă preferați, în cadrul căruia – nu trebuie să gândești, pentru că o fac creatorii spectacolului pentru tine".

Nicolae Prelipceanu, Viaţa Românească - Perplex  

 

 

 

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo