Meniu

Repertoriu curent

Creatorul de teatru

de Thomas Bernhard

Traducere: Alexandru Dabija

Creatorul de teatru

de Thomas Bernhard

Traducere: Alexandru Dabija
Regie:
Alexandru Dabija
Scenografie:
Gabi Albu
Asistent regie:
Mădălina Ciupitu
Lighting design:
Bogdan Golumbeanu, Ion Vlașcu
Regia tehnică:
Laurențiu Andronescu, Tudor Dobrescu

Data premierei: 25.10.2022

Durata: 2 h 10 min / Pauză: 15

Program
14 dec 2024 19:00
15 dec 2024 19:00
09 ian 2025 19:00
10 ian 2025 19:00
Bilete

50 lei

30 lei

 

Creatorul de teatru, piesa unuia dintre cei mai importanți dramaturgi contemporani, austriacul Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Dabija și cu Marcel Iureș în rolul titular, este un imn paradoxal închinat artei teatrale, dar și o privire caustică asupra vieților noastre meschine și tragicomice.

În rolul lui Bruscon, Marcel Iureș dă viață, într-un cvasi-monolog caustic și absurd, unui splendid bufon în căutarea absolutului în artă. Actor, autor și regizor megaloman, mizantrop, ipohondru, nihilist și intempestiv, Bruscon izbucnește în tirade îndreptate împotriva mediocrității țării sale, vociferează despre orice, de la politică, societate, teatru - pe care Bruscon susține că-l detestă -, răbufnește față de condițiile care îi sunt oferite, pentru că nimic și nimeni nu se ridică la înălțimea ambițiilor sale artistice, și mai ales familia sa, cu care se poartă tiranic.

Personajele care îl secondează (interpretate de Alexandru Bindea, Ana Ciontea, Alexandra Sălceanu, Lucian Iftime, Afrodita Androne și Victoria Dicu) sunt grotești, aproape caricaturale, adesea ridicole, înzestrate cu capacitatea de a stârni în spectator sentimente de respingere și ilaritate, dar în spatele caricaturii se ascunde pesimismul scriitorului Thomas Bernhard, convins că această umanitate nu are nicio șansă de salvare.

Creatorul de teatru - un text extraordinar, plin de furie, disperare, agresivitate, deziluzie, dar și de umor negru, pe care același Alexandru Dabija îl punea în scenă la Teatrul Act, în 2001, tot cu Marcel Iureș în rolul principal, este readus acum pe scenă la Teatrul Național București, cu un Marcel Iureș aflat de data aceasta la vârsta acestui personaj ridicol și tragic în egală măsură. 

 

Foto Florin Ghioca

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

sâmbătă
14
12
2024
Sala Atelier 19:00 Vândut
duminică
15
12
2024
Sala Atelier 19:00 Vândut
joi
9
01
2025
Sala Atelier 19:00 Cumpără bilete
vineri
10
01
2025
Sala Atelier 19:00 Cumpără bilete
Bruscon: Marcel Iureș Hangiul: Alexandru Bindea
Dna Bruscon: Ana Ciontea Sara: Alexandra Sălceanu
Feruccio: Lucian Iftime
Conrad Mericoffer
Soția hangiului: Afrodita Androne
Erna: Rodica Ionescu
Victoria Dicu

Creatorul de teatru de Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Dabija de la Teatrul Naţional „I.L. Cargiale” Bucureşti este un spectacol în care curajul vulnerabilităţii face performanţă. Reluarea unui succes incontestabil poate fi făcută cu vanitate, cu inconştineţă sau cu demnitate şi verticalitate. Nu este vorba de o reluare a spectacolului de atunci, nu e o invitaţie nostalgică spre analize comparative. (...) Premiera din Sala Studio a TNB stă sigură şi singură pe două picioare, fără nicio nevoie de cârjele de marketing ale triumfului ce va fi fost să fie. (...) Marcel Iureş nu încearcă nicio secundă să se arate pe sine, nu epatează şi nu dă lecţii de teatru. Generozitatea sa faţă de personaj e 100%. În felul foarte loial în care îl interpretează pe Bruscon se intuieşte dragostea şi recunoştinţa pe care i le poartă. (...) Bruscon nu mai e vedeta de la Viena; publicul său nu mai stă în lojele pe care spune că le detestă şi el însuşi nu mai joacă în teatrele de stat pe care le renegă. Amabilitatea, politeţea, bună-voinţa autoritară pe care o foloseşte cu parcimonie pentru a deretica prin cuvinte în voinţele amorţite ale oamenilor cuceresc prin jocul dublu perfect armonic: spune atrocităţi şi consideraţii haine cu o carismă înduioşătoare. Îţi devine drag acest mic monstru de scenă tocmai pentru că în spatele răutăţilor inerente ne lasă deschisă fereastra către un suflet înrobit de teatru.”

Alina Epîngeac, Blog - Marcel Iureş rămâne „Creatorul de teatru”  

“Bruscon - o combinație fascinantă de Don Quijote și soldatul Svejk, gata să se ia de piept cu o lume întreagă și s-o aneantizeze prin discursul lui cinic până la devastator; sau - la nevoie, pentru un blid de supă cu tăiței - să o lingușească, politicos și demn. (...) "Promovarea" Creatorului de teatru la înălțimea scenei Naționalui rămâne, indiscutabil un eveniment demn de toată admirația.”

Bogdan Burileanu, Liternet - T(r)ocătorul de judecăți - Creatorul de teatru  

“Vestea stagiunii actuale: Marcel Iureș, cel mai important actor din istoria teatrului independent de la noi, joacă la Teatrul Național din București, în rolul titular din „Creatorul de teatru”, piesa dramaturgului austriac Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Dabija. (...) Iureș nu doar că joacă la Național, dar joacă prea bine. (...) Iureș și Dabija aduc la cel mai mare teatru de stat un mare spectacol al teatrului underground din România, iar sângeretele care se face în fiecare marți în Utzbach-ul uitat de Dumnezeu și-a păstrat o savoare uluitoare.”

Horia Ghibuțiu - rockfm.ro - Marcel Iureș e „Creatorul de teatru”!  

“Vârsta, talentul, experiența lui Iureș sunt date care-l apropie de Bruscon. Restul e actorie (de clasă!). Celelalte personaje, însă, sunt și ele importante și e clar că Dabija a lucrat cu ele. Memorabil e Alexandru Bindea (Hangiul), cu fața imobilă și replicile lui seci care par să ignore complet gesticulația intelectuală a lui Iureș. Pe Bindea îl secondează Afrodita Androne (soția lui), cu un zâmbet tâmp lipit permanent de față, și Victoria Dicu (Erna), slujnica perfect imbecilă, cu mișcări și expresii mecanice: predomină neînțelegerea uimită, schimbată uneori în satisfacție, de exemplu când Bruscon se extaziază în fața supei cu fidea. Aparițiile Anei Ciontea (soția lui Bruscon), cu vocalizele ei tușite, sunt foarte amuzante și, prin contrast, mai scad tensiunea pe care o acumulează Iureș. În rolul lui Feruccio, fiul actorului, Lucian Iftime construiește un tânăr prostuț, vizibil marcat de personalitatea tatălui, evident lipsit de har, dar bun la suflet și săritor (cam tot ce pare să disprețuiască tatăl în varianta cinică). O compoziție foarte elaborată reușește Alexandra Sălceanu, în Sara, fiica lui Bruscon. Fără multe replici, dar cu o prezență întinsă în scenă, actrița e foarte expresivă, joacă mult din ochi și mimică a feței și corpului. Personajul ei e o fată inteligentă, jucăușă, ironică, deloc inhibată de căpcăunul de taică-su. Un personaj care se reține. Aș mai spune și că, deși fiecare actor e, în mod firesc, o individualitate aparte, există o notă comună a interpretărilor, spectacolul e unitar și din acest punct de vedere. (...) E un spectacol bun și foarte necesar, aș zice, în contextul de azi, o mostră de teatru clasic și, dacă mi se permite licența, un exemplu de rezistență prin și în adevărată cultură.”

Liviu Ornea, Liternet - Thomas Bernhard, făcătorul de teatru - Creatorul de teatru  

“Bruscon al lui Marcel Iureș, un actor/regizor/dramaturg/artist emerit din care a mai rămas azi doar amintirea strălucirii unei decorații la reverul hainei lui ponosite de creator, exact asta reușește. Să-și impună firescul, cheia acestui spectacol al lui Alexandru Dabija, atât de mult căutat și atât de precis identificat și dezvoltat în lunga experiență de scenă a unui Marcel Iureș matur, profund, asumat, pe potriva propunerii regizorale.(...) Foarte importanți în economia spectacolului care nu se lasă acaparat exclusiv de Marcel Iureș, actorii din distribuție, deși folosiți pentru a descrie, a sublinia ori augmenta, după caz, trăsăturile de caracter și personalitate din portretul sofisticat al lui Bruscon, au avut parte de toată grija lui Alexandru Dabija pentru a-și găsi partituri  generoase în desfășurarea acțiunii, oferind împreună dinamism, culoare și, mai ales, mult umor spectacolului, de la un capăt la celălalt.”

Luciana Antofi, Blog - Captiv într-un spectacol care nu se mai joacă: Marcel Iureș, „Creatorul de teatru” al Naționalului  

“Pentru limbajul savuros și răutatea amuzată a dramaturgului, punerea în scenă sobră – semnată de Alexandru Dabija – și interpretarea de neegalat a lui Marcel Iureș, Creatorul de teatru devine un reper în oferta spectacolelor din această stagiune. (...) Râdem mult. Râdem pentru că Thomas Bernhard vrea asta. Traducerea (din limba engleză) lui Alexandru Dabija păstrează atât violența, ironia, cât și râsul sincer – suscitate de arta lui Thomas Bernhard și de întruparea magnifică a lui Marcel Iureș, regele teatrului – rege fără distracție, care mâine va începe din nou. Alexandru Dabija semnează o punere în scenă pe o linie clară, concentrată pe text și pe jocul subtil al lui Marcel Iureș, un realizator de teatru până la vârful degetelor.”

Mădălina Dumitrache, Bel-esprit - Arta extincției – „Creatorul de teatru”   

 

Spectacolul a fost prezentat în cadrul unor turnee în Ungaria (mai 2023), Constanța, Iași, Brașov și Craiova.

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo