Meniu

Repertoriu curent

Opera de trei parale

de Bertolt Brecht

Opera de trei parale

de Bertolt Brecht

Traducere: Isaiia Răcăciuni, Ion Cantacuzino și Gelu Colceag
Regie:
Gelu Colceag
Muzica:
Kurt Weill
Scenografie:
Liliana Cenean, Ştefan Caragiu
Coregrafie:
Roxana Colceag
Asistent coregrafie:
Alina Petricä
Conducător muzical:
Marius Leau
Pregătire muzicală:
Ligia Dunä
Antrenament vocal:
Elena Moroșanu
Lighting design:
Laurențiu Iordache
Asistent lighting design:
Alexandru Stănescu, Iulian Pătrașcu
Sound design:
Bogdan Gadola, George Puiu
Video design:
Mircea I. Anca
Asistent regie:
Patricia Katona
Producător delegat:
Mădălina Ciupitu
Regia tehnică:
Andi Tuinea, Costi Lupșa
Sufleor:
Ana-Maria Barangă, Tatiana Oprea

Durata: 3 h / Pauză: 15 min

Program
25 apr 2024 19:00
Bilete

80 lei

60 lei

30 lei (cu reducere pentru elevi, studenți și pensionari)

În Soho, cartierul londonez al teatrelor de revistă, seducătorul gangster Mackie-Șiș se bucură din plin de cuceririle sale ducând la altar pe Polly, fiica lui Peachum ‒ „regele” cerșetorilor. Simțindu-și afacerea în pericol, soții Peachum pornesc un „război” împotriva temutului interlop care, cu ajutorul poliției, e întemnițat și condamnat la moarte prin spânzurare. Ca prin minune, Mackie este salvat de un ordin de grațiere al Reginei proaspăt încoronate, care îl primește în rândul nobilimii, numindu-l Cavaler!

Montată pentru prima dată la Teatrul Schiffbauerdamm din Berlin, în 1928, „Opera de trei parale”, scrisă de Bertolt Brecht pe muzica lui Kurt Weill, ‒ satiră usturătoare îndreptată împotriva societății burgheze corupte ‒ cucerește de la primele acorduri muzicale devenind una dintre cele mai cunoscute și jucate creații ale culturii germane.

Prezent în mijlocul marilor probleme ale vieții europene, proeminentul dramaturg și teoretician aduce în atenție probleme de stringentă actualitate propunând soluții din poziția revoluționarului și a reformatorului de teatru. Celebrele song-uri, cuplete intercalate în text și cântate de diferite personaje, cu un pronunțat accent de denunțare și rechizitoriu, comentând faptele și exprimând o atitudine, vin să susțină celebra teorie brechtiană a distanțării critice a spectatorului.

Deținător al drepturilor de autor: Suhrkamp Verlag

 

Foto Florin Ghioca

 

Partener   recas 

Cumpără bilete

*Prin accesarea butonului „Cumpără bilete” sunteți redirecționați pe website-ul www.bilet.ro care va facilita achiziționarea biletelor dumneavoastră.

La costul biletului indicat de către TNB se adaugă o taxă suplimentară de 4,90% / bilet, care reprezintă costurile procesării și emiterii biletelor de către platforma www.bilet.ro. Notificarea taxei suplimentare se afișează de îndată ce accesați, pentru a cumpăra bilete online, site-ul www.bilet.ro, care emite, la cerere, factură fiscală pentru aceasta.

joi
25
04
2024
Sala "Ion Caramitru" 19:00 Vândut
Mackie Șiș: Marius Manole Dl Peachum: Mircea Rusu
Brown: Silviu Biriş Dna Peachum: Tania Popa
Polly: Aylin Cadîr
Teodora Calagiu
Lucy: Medeea Marinescu
Jenny Speluncä: Emilia Popescu Filch: Rareș Florin Stoica
Ciprian Nicula
Mathias Biștar: Ovidiu Cuncea Jakob Sfarmä Țeste: Alexandru Georgescu
Robert Fierăstrău: Mihai Verbiţchi Walter Salcie Plângătoare: Orodel Olaru
Jimmy: Silviu Mircescu
Mihai Munteniţă
Smith: Daniel Hara
Mihai Munteniţă
Părintele Kimball: Eduard Cîrlan Cocote, Orbi, Cerșetori: Andreea Alexandrescu
Irina Noapteș
Beatrice Rubică
Oana Laura Gabriela
Cristiana Ioniță
Roxana Colceag
Orbi, Cerșetori, Polițiști: Rareș Florin Stoica
Eduard Cîrlan
Alexandru Nicolae Mihai
George Olar
Tiberiu Enache
Horațiu Furnică
Adrian Justin Ilie
Orchestra: Lucian Maxim (percuție / percussion)
Ligia Dună (pian / piano)
Marius Leau (vioară / violin)
Marius Grigorescu (clarinet)
Cristian Nicolae (trompetă / trumpet)
Ciprian Partenie (trombon / trombone)
Răzvan Mihai Grigorescu (chitară / guitar)

"O satiră politică și socială învârtită abil în jurul gangsterului Mackieth, băiatul rău de ieri și de azi (și de oricând), adevăratul mânuitor al sorții comunității pe care o subjugă și o conduce din umbră, nu atât prin forță, cât prin carismă, validând impecabil vârful piramidei combinațiilor financiare prin care se susțin economic grupurile ce conduc cu adevărat destinele socialului nostru atât de cunoscut. Pare că regizorul Gelu Colceag s-a ocupat de toate ca Mackie Șiș să se desfășoare în scenă cum știe mai bine. Regizorul rostogolește controlat și asumat satira lui Bertolt Brecht prin pleava societății de acum un secol și de oricând în „Opera de trei parale”, cea mai nouă producție a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti, într-o distribuție de zile mari care se învârte precis în jurul lui Marius Manole.

Un Brecht pentru toată lumea, în care figurația duce cu mult curaj în spate scenele propuse de Gelu Colceag, asigurând dinamismul spectacolului, preocupându-se să așeze cât mai ordonat straturi de înțelegere a mesajelor fondatorului teatrului epic. Așa se face că explicațiile brechtiene care însoțesc songurile pe muzica lui Kurt Weill sunt prelungite în comentariile corului dramatic care funcționează de minune ca întrerupător de energie.

O lume decadentă care încearcă o vulgaritate de bun simț, ce merită ținută sub controlul Lilianei Cenean și al lui Ștefan Caragiu în imensa cușcă cinetică cu schelet metalic ce tronează în mijlocul scenei, care, învârtită priceput pe turnantă, asigură delimitarea funcțională, accesarea și alternarea ingenioasă pe rotativă a spațiilor de joc propuse, cărora le asigură amplitudine și excelente oportunități de valorificare vizuală pe orizontal și vertical deopotrivă, permițând integrarea rapidă a elementelor de decor sau scoaterea lor."

Luciana Antofi, Blog – Spectacolul de trei parale al Naționalului: opera lui Mackie Șiș - Manole  

"Ce a făcut Marius Manole în acest rol? Dar ce n-a făcut... A dansat și a cântat, a alergat și a stat la închisoare, a ținut tirade și s-a dat peste cap (la propriu), a susținut dialoguri și a șuierat câte o replică ucigătoare, a făcut schime și a reflectat îngândurat la soarta schimbătoare, a vrăjit simultan două femei și a lansat aluzii la politica autohtonă, și-a pus la punct subalternii, a primit în ultima clipă o miraculoasă grațiere... Dar miraculos, în acest caz, nu e faptul că Mackie Șiș a fost grațiat în happy-end-ul piesei. Miraculos îmi pare că un actor a putut juca la un asemenea nivel atâta timp pe scena mare a TNB, iar la final, în loc să cadă din picioare de oboseală după trei ore de spectacol total, mai avea puterea să și primească aplauzele publicului. Dacă pentru Marius Manole Opera de trei parale a fost un adevărat maraton teatral, pentru mine, prestația lui actoricească a fost - și de această dată - a MasterClass."

Daniel Cristea-Enache, Agenda Liternet - The Floating Opera - Opera de trei parale    

"Textul lui Bertolt Brecht, „Opera de trei parale”, pare scris ‘ieri’, iar recenta montare de la TNB, în direcția de scenă a regizorului Gelu Colceag, este o aplicare exemplară a principiilor de scenă brechtiene pentru a zugrăvi o societate putrezită până la miez. În mod evident, există o fascinație de durată și o atracție atemporală pentru loviturile satirice îndrăznețe ale acestei povești maleabile despre viețile celor de jos, despre criminalitate, dar și despre justiție.

Reuşita demersului artistic pentru recenta reprezentație teatrală a presupus o prealabilă incursiune în universul autorului, care i-a furnizat viziunii regizorale solide repere, incitante sugestii, dar și un racord cu lumea actuală, un apel la spiritul vremii. Este şi cazul acestei „Opere de trei parale” a cărei montare e plasată într-un expresionism de sorginte germană care surprinde o lume fără ciment social. Nimeni nu este obligat față de celălalt și toată lumea este mituibilă. Instinctele inferioare ale omului sunt conduse de vicii burgheze precum lăcomia și vanitatea, dar și de impulsuri profund umane, cum ar fi instinctul de supraviețuire și dorința sexuală. Tonică, dominanta o constituie reevaluarea piesei dintr-un unghi nou, dar vizând structurile de adâncime ale ideologiei brechtiene.

„Opera de trei parale” de la Naționalul bucureștean este un spectacol complet, regizat cu meticulozitate, în care toate detaliile, mişcările, nuanţele fac parte dintr-o coregrafie interioară atent calculată şi urmărită".

Mădălina Dumitrache, Bel-Esprit – Banul stăpânește lumea  

 

Browser-ul dumneavoastra nu este de actualitate

Va rugam sa faceti update la unul dintre browserele de mai jos pentru a vizualiza site-ul TNB

Va multumi pentru intelegere! Google ChromeVersiunea 7+ FirefoxVersiunea 4+ Internet ExplorerVersiunea 8+ OperaVersiunea 4+ SafariVersiunea 5+
Sunt de acord

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii

TNB I. L. Caragiale Logo