Repertoriu curent
Trei surori
Un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov
Trei surori
Un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov
Data premierei: 05.12.2019
Durata: 3 h / Pauză: 15 min
80 lei
60 lei
30 lei
Din cauza efectelor stroboscopice și de lumină, de scurtă durată și intensitate, spectacolul nu este recomandat persoanelor cu fotosensibilitate și celor care suferă de epilepsie!
Spectacolul poate fi vizionat de copiii în vârstă de până la 14 ani, numai cu acordul sau împreună cu familia! (violenţă fizică, psihică şi de limbaj, minimă ca durată, intensitate şi număr de scene, nuditate)
După marele succes cu „Pădurea spânzuraților” de la finalul anului 2018, Radu Afrim revine la TNB cu „Trei surori”- un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov. E știut faptul că Afrim pune rar în scenă dramaturgie clasică, preferând texte contemporane sau scenarii proprii. Atunci când însă o face, propune modernizări extrem de personale și incitante, cu un puternic impact asupra spectatorilor. Lumile recreate de el după texte clasice au stârnit controverse, au deranjat chiar, dar spectacolele sale nu au lăsat pe nimeni indiferent.
Radu Afrim provoacă din nou publicul, oferind un remix al unei piese clasice, o revitalizare halucinantă și extrem de actuală a unei povești spuse de sute de ori, un spectacol puternic, original și șocant care, la fel ca toate creațiile marca Afrim, îi va scoate pe spectatori din zona lor de confort. Departe de montările în care spiritul Rusiei e redat prin clişee, „Trei surori” de Radu Afrim propune o viziune suprarealistă, amestec de absurd, comic, grotesc, dar și de profundă sensibilitate, care plasează povestea celor trei surori în România zilelor noastre. În noul său spectacol de la TNB, Afrim creează un univers care se mulează pe receptivitatea publicului contemporan, cu trimiteri evidente la actualitate, dar care se integrează atât de bine în lumea imaginată de Cehov în urmă cu peste 100 de ani.
„Trei surori” de la TNB nu este o montare „cehoviană” în sensul consacrat al termenului, ci oferă o viziune distinctă, recognoscibilă, în stilul care l-a impus pe Radu Afrim drept unul dintre cei mai neconvenționali și mai talentați regizori de teatru din România.
Spectacolul se bucură de o distribuție alcătuită din unii dintre cei mai cunoscuți actori ai momentului și este realizat în colaborare cu o echipă de artiști inovatori, cu care Afrim colaborează în mod constant (Irina Moscu – scenografie, Andrei Cozlac – video design, Călin Țopa - sound design).
Mașa: | Raluca Aprodu | Olga: | Natalia Călin |
Irina: | Flavia Giurgiu | Prozorov: | Marius Manole |
Verșinin: | Emilian Oprea | Tuzenbach: | Istvan Teglas |
Soția lui Verșinin: | Irina Movilă | Natalia Ivanovna: | Ada Galeș |
Bobi k68: | Ciprian Nicula | Kulîghin: | Florin Călbăjos |
“Originalitatea scenariului și a ideilor ce construiesc interiorul fiecărui personaj sunt scheletul unui spectacol solid, reconstruind lumea lui Cehov cu inteligență, dar și cu bunătate/empatie față de personaje și de rănile lor care sunt în multe feluri și ale noastre. O maturizare a creatorului se simte în acest tratament care nu mai are decât vagi ecouri din cruzimea cu care erau tratate aceleași personaje în versiunea complet diferită dar la fel de iconoclastă pe care o dădea Radu Afrim aceleiași piese în 2003.”
Cristina Modreanu, Revista Scena - Trei surori de azi: solilocvii contemporane inspirate de Cehov
”Afrim nu pune în scenă marea piesă cehoviană, nici nu o adaptează, ci o continuă. Priveşte textul-princeps ca pe-o scrisoare primită de la mare distanţă (un secol şi ceva), pe care o citeşte şi căreia găseşte de cuviinţă să îi răspundă. O scrisoare deschisă ca răspuns la o scrisoare deschisă. Căci ce altceva e un text publicat?”
Mihai Brezeanu, Liternet - Respirăm bunătatea celor care nu mai sunt - Trei surori
”Un spectacol în care artele se combină halucinant: dans, poezie, film și muzică, toate acestea angrenate într-un soi de ironie dramatică, menită să resusciteze orice prejudecată despre actul teatral. ”Trei surori” este o piesă care trebuie revăzută, amalgamul de subtilități nu e ușor de digerat în momentele de tensiune pe care scene absolut surprinzătoare le provoacă.”
Tudor Voicu, Agenția de carte - Cehov, România și corectitudinea politică văzute prin casca lui Bobik K68
“Grație imaginii somptuoase și ingeniozității regizorale, spectatorul poate urmări această „cursă” existențială (cosmică), înțelegând că Trei surori e un spectacol profund reflexiv. În acest univers, totul e comedie: dragostea, speranța, însăși existența, iar Radu Afrim retranscrie dogmele idealismului, dictate de venerabilul Cehov.”
Mădălina Dumitrache, Bel-Esprit – Odiseea melancoliei - „Trei surori”
“Nu mă mai întreb de ce, cât şi cum îmi plac piesele lui Radu Afrim, preferând să urmăresc doar cum se răspândesc în carnea sufletului, ca un vaccin împotriva nepăsării, nedorinţei şi banalului. (…)Impresionantă de-a dreptul este chimia actorilor - şi ei prinşi de înţelesurile textului - şi felul în care personajele lor iau în stăpânire scena- pentru fiecare existând momente de strălucire în care devin protagonişti, într-o dinamică uneori năucitoare şi cu o fizicalitate epuizantă.”
Michaela Platon, Radio România Cultural - Radu Afrim și Trei surori- un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov, călătorie inițiatică în căutarea ikigai-ului personal
„Trei surori”- un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov este un muzeu (ne)permis de contemporan al artei gândurilor despre teatru și lume. Și de aici spectacolul se poate cere analizat în patru, cinci, zece, o sută, o mie de cuvinte sau chiar mai multe, pentru că toată munca autorului cu platitudinile ori avangardele din așteptările culturale ale omului zilelor noastre, bombardat cu o mare varietate de stimuli din care are de ales continuu, nu poate fi decât fascinantă.”
Luciana Antofi, Blog - Gândurile surorilor Afrim în megafoanele Naționalului sau prima sută de ani cu trei surori
“Radu Afrim nu pune în scenă texte, situaţii, caractere dramatice. Spectacolele sale sunt în zona „meta”, „dincolo de”. Deci, pentru cei care s-ar putea amăgi, acest „Trei surori” nu e „încă un” Cehov. De fapt, cine ar avea nevoie de „încă un Cehov”? (…)Afrim ne propune să experimentăm altceva: să ascultăm tăcerea dintre replici, să pătrundem în fibra gândurilor, să redesenăm circumvoluţiunile cuvintelor dintr-o altă perspectivă. Altfel spus, să suspendăm pentru moment tot ce ştim (sau credem că ştim), toate certitudinile şi să ne aruncăm în noi înşine. Un salt vital într-un abis mântuitor.”
Răzvana Niță, Blog - Elegie pentru “sudoarea sufletului”
“Ultima duminică din an, m-am trezit târziu. Am rămas peste noapte în pădurea de mesteceni, cu cele trei surori. Cu Mașa, oftând după dragostea pierdută, cu Irina, o căprioară zbătându-se în flăcări, cu Olga, zicându-mi că viața nu s-a sfârșit încă - trebuie să trăim, să muncim. (...)Radu Afrim scrie și rescrie, adaugă piese importante de puzzle la povestea surorilor, își imaginează și le scrie gândurile, le așază într-o lume modernă, într-un oraș de provincie din România, visând la Moscova lor, și mai îndepărtată astfel.”
Veronica Niculescu, Blog – “Trei surori” și noi, în pădurile noastre mici de mesteceni
„Dar „Trei surori” a lui Afrim nu e o piesă politică, ci doar contemporană. Învăluită de imaginarea neimaginabilului, realizată de scenografa și arhitecta Irina Moscu. Înnobilată de modul în care regizorul știe să inerveze nervii optici ai publicului cu nuditate, cu imagini din „Odiseea spațială” a domnului nostru Stanley Kubrick, cu secvențe de mișcare descompusă și recompusă într-o succesiune de performanțe scenice amuțitoare (excepționali, Flavia Giurgiu și Istvan Teglas). Și protejată de firele subțiri, însă deloc firave, ale pasiunii lui Radu Afrim de a crea un univers sonor – mișcător, insinuant, țipător, eclectic, împrumutând cadența mișcării scenice ca un dirijor care domină orchestra – la fiecare spectacol.”
Horia Ghibuțiu, Blog de ziarist – “Trei surori” din mirobolantul univers al lui Radu Afrim